The World After #7: Ruchama Noorda
Welke nieuwe wereld zal er uit deze crisis voortkomen? Sinds 15 maart 2020 ziet de wereld er ook in Nederland radicaal anders uit. Het leven vertraagt. Het sociale bestaan dat ons als mens kenmerkt en energie geeft, vormt nu juist het grote gevaar: in het ontmoeten van de ander schuilt het noodlot. Dat er iets moet gebeuren staat vast. Deze crisis voelt als hét moment om verandering aan te zwengelen en veel hedendaagse kunstenaars hebben daar vruchtbare ideeën over. Daarom zijn de Oude Kerk en mister Motley het project The World After gestart.
Waartegen moeten we onszelf beschermen? Is het mogelijk als mens op aarde te leven zonder controle op aarde uit te oefenen? En hoe gaan we als mensheid vanaf dit punt verder?
We hebben kunstenaars uitgenodigd te reageren op deze vragen in de vorm van video’s, teksten en afbeeldingen. Vandaag publiceren wij de bijdrage van Ruchama Noorda. Ze groeide op in een antroposofisch, maar ook gereformeerd milieu. In haar werk spelen spiritualiteit, geestverruiming en terugkeren naar de natuur een grote rol. Ook heeft ze veel onderzoek gedaan naar de reformbeweging. Dit is een beweging die aan het eind van de 19de eeuw in Duitsland ontstond en uit was op totale hervorming van de maatschappij en de manier waarop mensen met elkaar en met hun omgeving omgingen. De beweging wordt gezien als een reactie op industrialisatie, verstedelijking en materialisme. Het werk van Ruchama Noorda heeft een seance functie, om de idealen van de reformbeweging naar boven te halen. De interesse in alternatieve denksystemen, verlichting en geloof is altijd in het leven van Noorda aanwezig geweest en groeide mee met haar persoonlijke ontwikkeling. Ze kan zich echter zelf niet aan één geloof of denksysteem overgeven. ‘Als ik mezelf iets zou moeten noemen dan is het een anarchomistiekeling, een vorm waarbij je op een anarchistische manier met verschillende spirituele stromingen om mag gaan.’ Door heel kritisch de reformbeweging te onderzoeken vormt ze een eigen visie op hun idealen. Niet alles wat ze leest of ervaart kan ze kwijt in haar kunst. Het is een manier van leven: als onderzoeker, kunstenaar als criticus.
Voor The World After reageerde ze op de volgende vraag: Is het mogelijk te leven zonder controle op de aarde uit te willen oefenen? Het resultaat is een video waarin ze, vanaf de bank, laptop op schoot, een bewustzijnsverruimende reis maakt. Bij de video schreef ze de volgende tekst: “Op een dag ontmoette ik een kakkerlak tijdens een geestverruimende reis onder invloed van 24 verse blaadjes van de Salvia Divinorum. Sindsdien kan ik mij verplaatsen in dit kerfdier. De kracht van de kakkerlak schuilt in haar aanpassingsvermogen en overlevingsdrang. Ik overwon afkeer en vond de ingang naar een grot met een beeldscherm als kampvuur. In dit geestelijk interieur verbleef ik een aantal maanden en deed aan zelf-healing. Vanaf de bank reisde ik door andere dimensies en ontdekte innerlijke digitale landschappen, waar ik mijn geestelijke worm ontmoette. Ik ondervond dat als ik de grot als een jurk aantrek, ik deze worm kan channelen en in mij een bewustzijn stroomt dat zelfvoorzienend en zelfbevredigend is.”