Wendelien van Oldenborgh naar Biënnale van Venetië
De presentatie ‘Cinema Olanda’ van beeldend kunstenaar Wendelien van Oldenborgh (1962) en curator Lucy Cotter (1973) is door het Mondriaan Fonds uitgeroepen tot de Nederlandse inzending voor de 57ste editie van de Biënnale van Venetië, die in 2017 zal plaatsvinden. Hiermee volgt het Mondriaan Fonds het advies van een jury die uit vijf voorstellen het plan van Wendelien van Oldenborgh en Lucy Cotter koos.
De keuze viel op de presentatie die Wendelien van Oldenborgh met Lucy Cotter ontwikkelde wegens de kwaliteit van de kunstenaar en haar oeuvre, de reputatie van de curator, de meerwaarde van de samenwerking tussen kunstenaar en curator en de relevantie van het voorstel. Het Rietveldpaviljoen wordt ingericht met drie nieuwe filmwerken die onderbelichte delen van de recente Nederlandse postkoloniale geschiedenis blootleggen, die volgens Van Oldenborgh van belang zijn om mee te nemen in de ontwikkeling van een nieuw nationaal zelfbeeld.
De jury meent dat Van Oldenborgh daarmee nauw aansluit op de tijdgeest en bijzondere verhalen ontsluit. Zij waardeert de prominente rol van het dramatische in de films, waardoor het publiek een nieuwe ontwikkeling in het werk van Van Oldenborgh zal kunnen zien. Voor Van Oldenborgh is het een unieke mogelijkheid om haar bijdrage aan het Nederlandse culturele discours op een internationaal vooraanstaand platform te presenteren.
“Ik ben sprakeloos. Het is een eer, een plezier en een enorme verantwoordelijkheid. Dit wordt een prachtig moment om de huidige transformaties in de Nederlandse samenleving met een internationaal publiek te delen.” (Wendelien van Oldenborgh)
Van Oldenborgh verbeeldt in haar werk al geruime tijd maatschappelijk relevante thema’s waarvoor zij brede erkenning heeft gekregen. Als project zal ‘Cinema Olanda’ een waardevolle bijdrage leveren aan de nationale artistieke en culturele discours op een moment dat het belang van hedendaagse kunst niet vanzelfsprekend is. Van Oldenborghs werk is inclusief en spreekt een breed Nederlands publiek aan. In 2014 ontving Van Oldenborgh de Dr. A.H. Heineken Prijs voor de Kunst. Onlangs verscheen ‘Amateur’, een publicatie over Wendelien van Oldenborghs filmische werken en hun bijbehorende installaties, uitgegeven door Sternberg Press, If I Can’t Dance en The Showroom, Londen.
Het Mondriaan Fonds, het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed, is verantwoordelijk voor de Nederlandse inzending naar de Biënnale van Venetië. Het Nederlands paviljoen fungeert als een belangrijk podium dat bijdraagt aan de internationale uitstraling van Nederland. De presentatie in het Rietveldpaviljoen wordt gefinancierd uit het internationale budget dat het fonds ontvangt van het ministerie van OCW. Voor de 57ste editie maakte het Mondriaan Fonds (opnieuw) gebruik van een open oproep aan curatoren en kunstenaars, die een plan konden indienen dat past bij een statelijke presentatie. De jury selecteerde het voorstel van Wendelien van Oldenborgh en Lucy Cotter uit totaal 68 voorstellen.
De vier andere geselecteerde voorstellen op de shortlist waren: ‘Jennifer Tee: Mirror Plane – Twin Plane’ van Hilde de Bruijn en Nina Folksersma; ‘Novecento’ van Erik van Lieshout en Francesco Stocchi; ‘Meet the Diviners’ van Renzo Martens met een curatorial advisory team bestaande uit Charles Esche, Charles Tumba en Els Roelandt; ‘#RAGECAMP #Melanie Bonajo’ van Emma Panza en Maaike Gouwenberg.
De jury was onder de indruk van de rijkdom van de plannen die een rijk geschakeerd beeld van de vitaliteit, actualiteit en diversiteit van de beeldende kunst in Nederland – en daarbuiten laten zien.
De jury bestond uit Lorenzo Benedetti (curator, o.a. Nederlands paviljoen in Venetië 2013), Nathalie Hartjes (directeur Showroom MAMA), Aernout Mik (beeldend kunstenaar, onder meer deelnemer tentoonstellingen in het Nederlands paviljoen in 1997 en 2007) en Mirjam Westen (conservator hedendaagse kunst Museum Arnhem). Voorzitter was Birgit Donker, directeur Mondriaan Fonds. – aldus het persbericht