Wat heel bijzonder was aan 2014
Het is een schitterend en bewogen jaar geweest, in de kunst en ook voor mister Motley. We willen alle kunstenaars bedanken voor het maken van zoveel schitterend werk en voor hun bijdragen aan mister Motley het afgelopen jaar
EN: Mister Motley wenst iedereen een prachtig en waardevol 2015!
We vroegen kunstenaars welk kunstwerk of tentoonstelling het meeste indruk heeft achtergelaten het afgelopen jaar, en maakten daar de ‘Wat heel bijzonder was aan 2014’- lijst van.
Rinke Nijburg: ”De tentoonstelling over het werk van de Afro-Amerikaanse schilder Kerry James Marshall in het Museum van Hedendaagse Kunst te Antwerpen heeft nogal indruk gemaakt: het briljante kleurgebruik, de rijke beeldtaal, de perfecte mix van schilderstijlen. Maar bovenal is het de zwoele, zware sfeer van het werk die nazindert in het hoofd: de wereld van Afro-Amerikanen die ik niet ken, en nooit zal kennen ook. Het schilderij waar ik het langst voor heb gestaan heet Untitled (Club Scene) uit 2013, een vrij nieuw schilderij dus. Het was enorm groot, bedekt met rijke zwart-bruine tinten en vibrerende kleuren en versierd met gloeiende glitters. Het schilderij past bij wel goed bij de sfeer van Kerst en Nieuwjaar.”
Sander Breure en Witte van Hulzen:
Mariska van Zutven: ”Dit jaar bezocht ik de expositie van Adam Broomberg & Oliver Chanarin in het Fotomuseum Antwerpen. Ergens in de wandelgangen was ik de Holy Bible, gemaakt door het duo, al tegengekomen en deze smaakte naar meer.Bij Broomberg en Chanarin wordt fotografie, of liever gezegd ‘beeld’ naast documentair ook maatschappelijk, politiek en universeel. De diverse projecten overstegen gezamenlijk het hier en nu. Dit keer bleef ik geen toeschouwer van een goed gefotografeerd landschap of gedocumenteerd leed. Ik werd onderdeel van onze geschiedenis die in beweging is en zich vertaald heeft in fotografie, beeldgebruik en tekstfragmenten. Voor het eerst sinds lang werd ik opgezogen en daarna stil.”
Karianne Bueno: ” De tentoonstelling Entre entree van Stephan Keppel met performance bij LhGWR in Den Haag was prachtig, evenals het gelijknamige boek.”
Maurice van Es: ”Ik ben naar Japan geweest in november en heb daar Naoshima bezocht, dat bekendstaat als Art Island. De blijvende tentoonstelling in het Chichu Art museum heeft het meeste indruk gemaakt op me het afgelopen jaar. Alles in het museum staat in dienst van het werk, het gebouw zelf, de architectuur in het gebouw, er werken alleen maar meisjes die zich in een soort Stanley Kubrick achtige pakjes rond bewegen, praten heel zachtjes (niemand praat er überhaupt), je schoenen moeten uit en foto’s maken is verboden. Het was heel bijzonder! Vooral de ruimte die Monet daar heeft vond ik heel mooi.”
Philip Akkerman:
Bob Waardenburg: ”Het hele jaar door blijft het Rijksmuseum voor mij een plek waar ik telkens weer terug kom en van denk: ‘’dit is eigenlijk beter dan al het andere dat ik dit jaar gezien heb.’’ Dus bij deze nomineer ik het Rijksmuseum. Altijd weer sta ik daar met een mond vol tanden mezelf te verbazen over de kwaliteit en zeggingskracht van het werk dat zo lang geleden gemaakt is. Daar kan weinig tegen op.”
Marcel van Eeden: ”Mijn keuze is gevallen op de expositie van Ton Schuttelaar bij Heden in Den Haag. Absoluut hardcore minimalistisch realisme.”
Roosje Klap: ”THOMAS HIRSCHHORN Flamme Eternelle in Palais de Tokyo vond ik de beste expositie van het afgelopen jaar. Ik was er met mijn goede vriend Maarten, we konden er geen genoeg van krijgen.”
Ringel Goslinga:” Ik moet nog steeds veel aan het volgende werk denken. Het is een serie van 16 foto’s, elk belicht op vier vellen papier en vervolgens gemonteerd, gemaakt in 1973 door Anton Heyboer en zijn vier vrouwen. Wie wat heeft gemaakt is inwisselbaar maar de opdracht komt van Anton Heyboer (lees ik in de tekst uit het boek behorende bij de tentoonstelling). De serie heeft de titel ‘Mijn Land’ en een betere titel had het ook niet kunnen krijgen. Helemaal goed van sfeer en prachtig gepresenteerd. Het werk is uit de collectie van het Haags Gemeentemuseum en ik heb het gezien op de tentoonstelling ‘Fotoverhalen’ die tot 21-9-2014 liep.”
Puck Verkade:
Riette Wanders:
Scarlet Hoofdt Graafland:”Ik vind de tentoonstelling van Tony Oursler die nu loopt in de Oude kerk wel echt een hoogtepunt. Vooral een werkje in een kleine ruimte in de kerk van een projectie op een piep klein poppetje”
Anouk Kruithof:
Remy Jungerman: ”Ik kom tot de conclusie dat de tentoonstelling die ik maakte voor de mister Motley Salon mij het meeste inzicht heeft gegeven op de ontwikkeling van mijn werk het afgelopen jaar.”
Susan Kooi:”Het Historisch Drama bal en screening ‘Nothing thicker than a knife’s blade separates happiness from melancholy’ in Huis met de Hoofden van kunstenaars initiatief beyoncé en the One Minutes vond ik het meest bijzonder.”
Jeroen van Loon:
Jan Hoek: ”In Londen kreeg ik een exclusieve rondleiding van de in Londen woonachtige Dennis van Der Broeck van de exposities die ik absoluut moest zien. Bij deze wil ik hem nogmaals bedanken voor het me meenemen naar de expositie van Lizzie Fitch & Ryan Trecartin. Daar rondlopen is alsof de meest psychedelische trippende hoekjes van Tumblr zijn veranderd in echte mensen. En jij bent ergens in de computer samen met hen opgesloten. Dat voelt lekker, maar je voelt je ook ziek, en hyper, en extatisch, en duizelig, en depressief, en aan de drugs, en dronken, en alleen, en ultiem verbonden met de hele wereld. En als je er eenmaal uit bent weet je niet of je zo hard als je kan weg wilt rennen of dat je er direct weer opnieuw in wilt duiken.”
Astrid Florentinus:
Thijs Ebbe Fokkens:’ ‘De multimedia-installaitie ‘The Enclave‘ van Richard Mosse maakte een verpletterende indruk op me tijdens de laatste Biennale van Venetië en was afgelopen jaar ook bij Foam te bezoeken, dus wat mij betreft kan dit werk in de boeken als de topper van 2014.
Thijs Zweers: Ik vond De show van Gijs+Emmy in het Stedelijk, heel vet om te zien. Hun verenigd idee over hoe onze toekomst er uit zou kunnen zien en de stilistische manier waarop dat wordt weergegeven. De projectie bij de entree van de tentoonstelling zette gelijk de toon voor de manier waarop de toeschouwer dit futuristische werk zou kunnen beschouwen. Een gelijkheid in klasse, geslacht, vorm en kleur.
Ksenia Galiaeva: Ik mocht mee met de Oriëntatiereis naar Korea en Japan met het Mondriaan Fonds – dat was een grote hoogtepunt. Wat bij mij is blijven hangen van 2014 zijn de dingen die ook buiten de kunstcontext hun stand kunnen houden:
– ‘Library of Spirits’ van Banu Cennetoğlu – een open bar installatie bij de Gwangju Biennale, met 115 soorten soju gemaakt in Zuid Korea door kleine of privé distilleerderijen. Bij elke fles hoorde een verhaal bij en een mogelijkheid om te proven.
– ‘Fireworks’ video van Apichatpong Weerasethakul bij Scai the Bathhouse in Tokyo.
http://www.scaithebathhouse.com/en/exhibitions/2014/09/fireworks_archives/
– Ik ben in 2014 verhuisd en heb dagelijks een spectaculaire wolkenshow voor mijn raam.