Redactie

7 tentoonstellingen die je deze vakantie moet bezoeken

23 december 2024

Op de koude dagen rondom de feestdagen is er genoeg te doen in het culturele veld in Nederland. De afgelopen maanden publiceerde Mister Motley een aantal teksten over verschillende tentoonstellingen en films die nog steeds te zien zijn. Daag je winterdip uit en ga op pad. Bezoek onze culturele tips om warm te blijven tijdens de winter.

Kleurrijke wandkleden vertellen het verhaal van Roma vrouwen

In het Bonnefanten is de solotentoonstelling This Is Not The End of the Road van Małgorzata Mirga-Tas te zien, een kunstenaar uit een Roma-nederzetting in het zuiden van Polen. Haar werk kenmerkt zich door kleurrijke composities op wanddkleden en textiel. Haar centrale thema is de ervaring van de Roma identiteit, waarbij ze altijd uitgaat van een vrouwelijk perspectief. Met  het monumentale werk Re-enchanting the World, ook te zien in Bonnefanten, vertegenwoordigde Mirga-Tas Polen op de 59e Biënnale van Venetië. Het werk is groots en werpt een licht op de verbanden tussen de onderdrukking van Roma en die van zwarte mensen. Mirga-Tas gebruikt oude iconografie om moderne verhalen te vertellen.

De solotentoonstelling is te zien is tot en met 16 februari 2025 in het Bonnefanten in Maastricht.

Lees hier het artikel van Joost Jungsik Vormeer over This Is Not The End of the Road.

Zaaloverzicht Małgorzata Mirga-Tas: This is not the end of the road, Bonnefanten, 2024. Foto Peter Cox

 

—————

De zachtheid van textielwerk

Erik Wong schreef eerder voor Mister Motley een essay over de tentoonstelling Unravel en het werk van L.J. Roberts in het Stedelijk Museum Amsterdam. Unravel biedt textielwerk een podium. Een verzameling werken van verschillende kunstenaars toont de veelzijdigheid, zachtheid, maar ook de kracht en macht van het materiaal.

Unravel is te zien tot en met 5 januari 2025.

Lees hier het essay dat Erik Wong schreef naar aanleiding van het werk van L.J. Roberts dat te zien is in de tentoonstelling in het Stedelijk in Amsterdam.

LJ Roberts – Frederick Weston, 2018. Borduursel op katoen, 14 x 11,7 cm.

 

—————

De impact van AI

Kunstmatige intelligentie (AI) speelt een steeds grotere rol in ons dagelijks leven. De tentoonstelling Pixel Perceptions: Into the Eye of AI in Noorderlicht stelt relevante vragen over waarheid en manipulatie in relatie tot kunst. Veel van de werken die te zien zijn, zijn gemaakt door AI of met behulp van AI, maar de tentoonstelling is daarover tegelijkertijd kritisch. Hoe betrouwbaar zijn beelden nog? En welke impact hebben deze recente ontwikkelingen op het kunstenveld?

Pixel Perceptions: Into the Eye of AI is te zien tot en met 19 januari 2025 in de Noorderlicht Galerie in Groningen.

Hier lees je het essay dat Mister Motley eerder publiceerde over de kwesties rondom auteurschap en AI en de tentoonstelling Pixel Perceptions.

 

AI.S.A.M – AI Grill, 2024.

 

—————

Het mysterie van de nacht

In het Kunstmuseum Den Haag is werk van Dirk Braeckman en Léon Spilliaert te zien in de expositie Nachtdieren. Braeckman en Spilliaert delen hun fascinatie voor de nachtelijke uren: het diepe zwart, het grijs en de lichtvlekken die het duister accentueren en een mysterieuze sfeer oproepen. Met hun nachtelijke blik verwerken zij hun omgeving. Hun dromerige beelden roepen meer vragen op dan dat ze antwoorden bieden.

Nachtdieren is te zien tot en met 19 januari 2025 in het Kunstmuseum in Den Haag.

Lees hier de column van Lena van Tijen met een glansrol voor het werk van Léon Spilliaert dat te zien is in het Kunstmuseum.

 

—————

Religieuze visioenen

Fiona Lutjenhuis groeide op in een sekte die een vorm van Christendom aanhingen vermengd met een geloof in aliens en geesten. Nadat ze het contact met haar ouders verbrak keek ze terug op haar opvoeding. Nu gebruikt ze het als onderwerp in haar bonte teken- en schilderwerk. De tentoonstelling Ankhmania onderzoekt thema’s als het bovennatuurlijke, sterfelijkheid, god(en) en religie.

Ankhmania is te zien tot en met 19 januari 2025 in 1646 in Den Haag.

Beluister hier de aflevering van Kunst is Lang waarin Fiona Lutjenhuis te gast is.

Fiona Lutjenhuis – Lustrum, 2024. Eikenhouten kamerscherm beschilderd met gepigmenteerde caseïne, 183 cm x 140 cm x 2 cm.

 

—————

Onze koloniale erfenis

Ulwela amanzi is een installatie van de Zuid-Afrikaanse kunstenaar Buhlebezwe Siwani. De video’s in dit project tonen zwarte performers die op verschillende locaties in Amsterdam en Middelburg dansen. Het woord ‘dansen’ dekt echter niet volledig de lading. De performers dragen vaak historische kleding en bevinden zich op plekken die verbonden zijn met de koloniale geschiedenis van Nederland. Ze symboliseren de zwarte lichamen die door witte Nederlanders op een onmenselijke manier werden behandeld en eisen nu ruimte en erkenning op.

De installatie is te zien tot en met 2 maart 2025 in de ROZENSTRAAT in Amsterdam.

Maurits de Bruijn schreef een essay waarin hij de slavernijtentoonstelling in het Zeeuws Museum verbindt aan het werk van Buhlebezwe Siwani  dat te zien is in ROZENSTRAAT. Lees het hier.

Buhlebezwe Siwani – ulwela amanzi, ROZENSTRAAT. Foto: Peter Tijhuis.

 

—————

Schotse stormen

The Outrun volgt een jonge vrouw die worstelt met een alcoholverslaving. Haar innerlijke conflict leidt haar van de buitenwijken van Londen naar de afgelegen Orkney-eilanden. Terwijl de film in dynamische scènes de gevolgen van de verslaving laat zien, worden de emoties van het hoofdpersonage, Rona, op serene manier in beeld gebracht. De Schotse stormen die over de eilanden razen versterken de turbulente gemoedstoestand van de protagonist en maken haar innerlijke strijd voelbaar voor de kijker.

The Outrun draait nog in diverse filmtheaters door het hele land.

Puck Kroon schreef onder andere over The Outrun, dat artikel lees je hier.

Saoirse Ronan als Rona in The Outrun. Image Anne Binckebanck. Courtesy of Sony Pictures Classics.
Advertenties

Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl

#mc_embed_signup{ font:14px Riposte, sans-serif; font-weight: 200; } #mc_embed_signup h2 { font-size: 3.6rem; font-weight: 500 } #mc_embed_signup .button { border-radius: 15px; background: #000;} #mc_embed_signup /* Add your own Mailchimp form style overrides in your site stylesheet or in this style block. We recommend moving this block and the preceding CSS link to the HEAD of your HTML file. */

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* verplicht
Email formaat
(function($) {window.fnames = new Array(); window.ftypes = new Array();fnames[0]='EMAIL';ftypes[0]='email';fnames[1]='FNAME';ftypes[1]='text';fnames[2]='LNAME';ftypes[2]='text'; /* * Translated default messages for the $ validation plugin. * Locale: NL */ $.extend($.validator.messages, { required: "Dit is een verplicht veld.", remote: "Controleer dit veld.", email: "Vul hier een geldig e-mailadres in.", url: "Vul hier een geldige URL in.", date: "Vul hier een geldige datum in.", dateISO: "Vul hier een geldige datum in (ISO-formaat).", number: "Vul hier een geldig getal in.", digits: "Vul hier alleen getallen in.", creditcard: "Vul hier een geldig creditcardnummer in.", equalTo: "Vul hier dezelfde waarde in.", accept: "Vul hier een waarde in met een geldige extensie.", maxlength: $.validator.format("Vul hier maximaal {0} tekens in."), minlength: $.validator.format("Vul hier minimaal {0} tekens in."), rangelength: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1} tekens."), range: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1}."), max: $.validator.format("Vul hier een waarde in kleiner dan of gelijk aan {0}."), min: $.validator.format("Vul hier een waarde in groter dan of gelijk aan {0}.") });}(jQuery));var $mcj = jQuery.noConflict(true);

Meer Mister Motley?

Draag bij aan onze toekomstige verhalen en laat ons hedendaagse kunst van haar sokkel stoten

Nu niet, maar wellicht later