Vensters
In Kunsthal KAdE brengt Marc Mulders zijn oeuvres op glas, doek én papier bij elkaar. In de grote zaal realiseert Mulders een arrangement van zijn cirkelvormige glaswerk – een ‘sterrenhemel’ van manen, slakken en doornenkronen – , gecombineerd met tekeningen op de wand. In deze zaal en de zalen en kabinetten daar omheen is een selectie werken te zien van kunstenaars uit heden en verleden die Mulders inspireren of die hij bewondert. Onder hen diverse abstract werkende kunstenaars. Voor het eerst wordt nadrukkelijk dit element in het oeuvre van Mulders geaccentueerd.
De samenstelling van de lijst is divers: tijdgenoten van Marc Mulders, iconen uit het verleden, actuele kunstenaars, jonge, net afgestudeerde kunstenaars. Deze gelaagdheid ziet Marc Mulders als wezenlijk voor het kunstdiscours dat zich niet binnen beperkte kaders of agenda’s moet afspelen, maar een genereus en breed podium moet hebben.
In zijn recente serie werken schuift Marc Mulders steeds meer op naar ‘het verlichte’, het tijdloze, de abstractie. Na het inzoomen op elementen in de natuur als bloemen en dieren, richt hij zijn vizier nu op de alomvattendheid van het landschap in al zijn etherische ongrijpbaarheid. Mulders kijkt over het detail heen naar de sensatie van een diffuus totaalbeeld dat ontstaat aan de horizon van een landschap.
De titel van de tentoonstelling – ‘Vensters’ – verwijst naar de glas-in-loodramen die Mulders sinds vijftien jaar maakt, naar het klassieke idee van een schilderij als een venster tot een nieuwe (etherische) werkelijkheid, naar de kijk die Marc Mulders geeft op de oeuvres van anderen, maar ook naar de architectuur van de grote zaal in het nieuwe Kunsthal KAdE, waarin luiken langs alle wanden doorzicht geven naar zalen en kabinetten.
Schilders als Kenneth Noland, Jan Schoonhoven en beeldhouwer Wolfgang Laib benadrukken de abstracte kant van Mulders recente oeuvre. Van Laib is zijn stuigmeel kwadrant te zien uit Museum De Pont in Tilburg, van Kenneth Noland een bijna vier meter breed abstract schilderij. Het lineaire en geordende in hun werk krijgt bij Mulders weliswaar een meer intuïtieve vertaling in schijnbaar chaotische verfstreken, maar allen streven op een eigen manier naar een sublimatie van de werkelijkheid. Deze elementen zijn ook terug te vinden in het werk van actuele kunstenaars als Fiona Mackay, Evi Vingerling, Volker Hüller, Maaike Schoorel en Jan Koen Lomans.
In ‘Vensters’ is de grote zaal van KAdE het hart van de expositie. Het fungeert als een ‘dorpsplein’ met tafels van Social Label-Piet Hein Eek, waar fruit genuttigd kan worden.
Voor Marc Mulders is ‘VENSTERS’ het laatste deel van een drieluik van solo-exposities in 3 jaar tijd over spiritualiteit en kunst. De eerste expositie was in 2012 ‘LOST FOR FAITH/RETURNED FOR BEAUTY’ op uitnodiging van Guus Beumer in Marres Maastricht. In 2013 volgde het retrospectief ‘THE MOONLIGHT GARDEN’ in het Noordbrabants Museum, Den Bosch.
De tentoonstelling ‘VENSTERS’ is de openingstentoonstelling van Kunsthal KAdE in het nieuwe Eemhuis.
Foto’s Heske ten Cate