Afstuderen tijdens de lockdown – een zee van nieuwe stemmen V
Gerda van de Glind interviewt voor Mister Motley kunstenaars over de hele wereld die afstuderen tijdens de lockdown, zo ook Taru Happonen en Charlotte Cuny.
Gerda van de Glind interviewt voor Mister Motley kunstenaars over de hele wereld die afstuderen tijdens de lockdown, zo ook Taru Happonen en Charlotte Cuny.
Vedran Kopljar was te gast in Kunst is Lang. Hij probeert gestalte te geven aan gedachten en gevoelens, in vorm en materiaal. We zeggen dat we ‘iets diep van binnen voelen’ en ook onze gedachten bevinden zich – naar we aannemen – ergens in ons lichaam. Maar waar dan precies? En hoe ziet dat eruit?
In het werk van Aafke Bennema gaat het erom ergens doorheen te kijken, een textuur te ontleden en bloot te leggen. Deze intentie is tot op de dag van vandaag een drijfveer voor haar schilderkunst en textielwerken.
In zijn essay Beter goed gejat gaat schrijver Niek Hendrix op zoek naar de voorwaarden van plagiaat en de ideeën die we hebben rondom kunst in relatie tot authenticiteit en originaliteit. “De grenzen van inbreuk op auteursrecht en artistieke vrijheden worden continue opnieuw bevochten,” zo schrijft hij. “Vaak komen ze in het publieke debat als er weer een rechtszaak gaande is. Plagiaat wordt er al snel geroepen waarbij dan ook gigantische bedragen worden geëist. Slechts zelden wordt ingegaan op de vraag waarom dit zo’n probleem is.”
Rabi Koria was te gast in Kunst is Lang. Hij maakt tegeltableaus: panelen van keramische tegels, die hij beschildert. Ze zijn gebaseerd op eeuwenoude tegels uit Syrië. Op de tableaus staan figuratieve elementen, zoals landschappen met traditionele verdwijnpunten, bloemen in een pot, een onweersbui boven zee, vermengd met abstracte elementen.
Almagul Menlibayeva bevraagt de in Centraal-Azië opgelegde Sovjet-moderniteit en de sociale, economische, politieke en ecologische sporen die dit regime heeft achtergelaten.
In een gloedvol en bijna onwerkelijk coloriet van oker, geel, turquoise, kobaltblauw, ultramarijn, violet en paars krijgen de landschapschilderijen van Lida Hofdstede een uitzonderlijk karakter. Alex de Vries bezocht haar atelier.
In de Ankerstraat op Scheveningen heeft Tineke Porck (Blijham 1954) al 25 jaar haar atelier. Het is een redelijke grote…
Tijdens de pandemie studeren wereldwijd duizenden kunstenaars af, maar hun werk blijft veelal verscholen achter gesloten deuren. Onderwijsinstellingen maakten het…
“Iets schilderen waarvan ik me geen voorstelling kan maken”Het atelier van Sipke Huismans (Amsterdam 1938) is een lokaal in een…
Met mensen die niet met zorg de tafel dekken praat ik niet over sculptuur’ – Joseph BeuysIn 2009 gaf toenmalig…
A Funeral For Street Culture in Framer Framed …
Afgelopen april heeft kunstenaar Gijs Frieling een nieuw boek gepubliceerd met als titel That very night in Max’s room a…