Een zoektocht naar het sublieme in de stad
Hoe kunnen we in de gecultiveerde omgeving van het Antropoceen door middel van het sublieme onze nietigheid in relatie tot natuur hervinden? Een scriptie van Fleur Kotten.
…en dat moet zo blijven! Dat lukt ons niet meer zonder financiële steun van lezers en luisteraars. Nu ons voortbestaan na ruim 20 jaar op het spel staat vragen we je om hulp. In een kunstenveld waar voor schrijvende en reflecterende media (nog) geen structurele subsidie bestaat, wil Mister Motley* kunst en leven aan elkaar blijven knopen – voor iedereen. Het is er op of eronder – doe je ook mee?
Help Motley* gratis te houden voor iedereen!
*In 2023-2024 publiceerden we 312 nieuwe artikelen van 97 verschillende auteurs, van wie er 18 onder begeleiding debuteerden, bijna 100 podcastafleveringen, 17 langlopende samenwerkingen, een lessenreeks, zaalprogramma en online events. Het archief bevat meer dan 3.500 artikelen, interviews en podcasts, vrij toegankelijk.
Hoe kunnen we in de gecultiveerde omgeving van het Antropoceen door middel van het sublieme onze nietigheid in relatie tot natuur hervinden? Een scriptie van Fleur Kotten.
Minke Schönthaler studeert dit jaar af aan de docentenopleiding beeldende kunst en vormgeving van ArtEZ en schreef een essay over hoe beeldende kunst kan bijdragen aan een ander ecologisch mens- en wereldbeeld.
Wie eenmaal de wereldberoemde strandbeesten van Theo Jansen heeft gezien, vergeet ze nooit meer: het zijn skeletten van gele pvc-buizen, die door middel van een zeil wind vangen en als een nieuwe diersoort over het strand paraderen. Hoewel ze al een flinke evolutie hebben doorlopen, kunnen ze nog niet overleven zonder de hulp van Theo. Hij vertelt waarom hij geen technologische hulpmiddelen gebruikt, waar hij het optimisme vandaan haalt om door te gaan en hoe zijn strandbeesten op verschillende plekken op de wereld voor nageslacht zorgen.
Een gratis lessenserie over LAND door filosoof en kunstenaar Anouk Mulders
Natasja Wagendorp interviewt voor Mister Motley kunstenaars die gestopt zijn met het maken van kunst. In dit artikel spreekt ze met Chantal van Genderen over het belang van ecologisch bewustzijn in en buiten de kunst en hoe we samen kunnen werken aan het creëren van een natuurinclusieve cultuur.
Filip Vervaet was te gast in de podcast Kunst is Lang. Hij is een beeldhouwer die werkt met schermen, gekleurd glas dat de perceptie verandert als je er langs loopt, verkleurende autolakken, afgietsels van planten en in brons of aluminium gegoten beelden waarin de sporen van zijn hand duidelijk zichtbaar zijn.
Naar aanleiding van Beuys’ 100e verjaardag belicht Museum Het Valkhof de erfenis van Beuys: hoe hij zich als een van de eerste eco-kunstenaars profileerde en hoe hedendaagse kunstenaars in zijn voetsporen zijn getreden om de natuur te redden. Natasja Wagendorp schrijft namens Mister Motley over de tentoonstelling “Rettet den Wald!”.
Gerda Maas was te gast in Kunst is Lang. Ze verbindt stukjes klei, polymeer of iepenzaden via draden aan elkaar, waardoor ze een organisch ogende wolk vormen. Deze wandsculpturen zijn ontleend aan de netwerken en patronen die in de natuur voorkomen, zoals de dauwdruppels op een spinnenweb of een vlucht spreeuwen in de lucht – maar ook aan de hersenstructuur van Alzheimerpatiënten.
Socioloog en schrijver Ruben Jacobs bezoekt het Court of Intergenerational Climate Crimes van Radha D’Souza en Jonas Staal.
Hanne Hagenaars bespreekt de werken van Jessica Skowroneck die nu te zien zijn in Galerie SANAA
In een reeks videoportretten, gemaakt door Luuk Heezen en Rik Lauwen, tonen recent afgestudeerden van de Gerrit Rietveld Academie hun afstudeerwerk uit 2021. De komende maand publiceert Mister Motley wekelijks drie van deze videoportretten. In dit eerste deel bespreekt Natasja Wagendorp het werk van Mathild Clerc-Verhoeven, Eva van der Zand en Shifra Osorio Whewell.
Een patroon opgebouwd uit bloemzaden, een paardenbloem-slachtoffer en portretten van rebelse bloemen. De huidige tentoonstelling in NEST, “Is it possible to be a revolutionary and like flowers?”, toont de bloem in uiteenlopende gedaantes. De wortels van bloemen blijken ver te reiken, tot in verhalen over onder andere het koloniale verleden, corruptie en verzet. Natasja Wagendorp schreef namens Mister Motley over de tentoonstelling.
Maurits de Bruijn bezocht RE_NATURE en trof een koor aan stemmen aan die verhaalden over nieuwe manieren om ons tot de natuur te verhouden.