Kunst
is lang:

Theo Jansen

Wie eenmaal de wereldberoemde strandbeesten van Theo Jansen heeft gezien, vergeet ze nooit meer: het zijn skeletten van gele pvc-buizen, die door middel van een zeil wind vangen en als een nieuwe diersoort over het strand paraderen. Hoewel ze al een flinke evolutie hebben doorlopen, kunnen ze nog niet overleven zonder de hulp van Theo. Hij vertelt waarom hij geen technologische hulpmiddelen gebruikt, waar hij het optimisme vandaan haalt om door te gaan en hoe zijn strandbeesten op verschillende plekken op de wereld voor nageslacht zorgen.

“Hoe wij onze voedselvoorziening hebben ingericht is een doodlopende weg en alles hangt daarmee samen, zo ook de kunstwereld.” – In gesprek met Chantal van Genderen

Natasja Wagendorp interviewt voor Mister Motley kunstenaars die gestopt zijn met het maken van kunst. In dit artikel spreekt ze met Chantal van Genderen over het belang van ecologisch bewustzijn in en buiten de kunst en hoe we samen kunnen werken aan het creëren van een natuurinclusieve cultuur.

Kunst
is lang:

Filip Vervaet

Filip Vervaet was te gast in de podcast Kunst is Lang. Hij is een beeldhouwer die werkt met schermen, gekleurd glas dat de perceptie verandert als je er langs loopt, verkleurende autolakken, afgietsels van planten en in brons of aluminium gegoten beelden waarin de sporen van zijn hand duidelijk zichtbaar zijn.

Joseph Beuys, Rettet den Wald, 1972 poster 49.53 x 49.85 cm, ed. 200 Collectie Bonnefanten Maastricht, copyright Joseph Beuys, Pictoright

Eco-kunst in het voetspoor van Joseph Beuys – over ‘Rettet den Wald!’ in Museum Het Valkhof

Naar aanleiding van Beuys’ 100e verjaardag belicht Museum Het Valkhof de erfenis van Beuys: hoe hij zich als een van de eerste eco-kunstenaars profileerde en hoe hedendaagse kunstenaars in zijn voetsporen zijn getreden om de natuur te redden. Natasja Wagendorp schrijft namens Mister Motley over de tentoonstelling “Rettet den Wald!”.

Kunst
is lang:

Gerda Maas

Gerda Maas was te gast in Kunst is Lang. Ze verbindt stukjes klei, polymeer of iepenzaden via draden aan elkaar, waardoor ze een organisch ogende wolk vormen. Deze wandsculpturen zijn ontleend aan de netwerken en patronen die in de natuur voorkomen, zoals de dauwdruppels op een spinnenweb of een vlucht spreeuwen in de lucht – maar ook aan de hersenstructuur van Alzheimerpatiënten.

Rietveld Review(ed), videoportretten van recent afgestudeerde kunstenaars

In een reeks videoportretten, gemaakt door Luuk Heezen en Rik Lauwen, tonen recent afgestudeerden van de Gerrit Rietveld Academie hun afstudeerwerk uit 2021. De komende maand publiceert Mister Motley wekelijks drie van deze videoportretten. In dit eerste deel bespreekt Natasja Wagendorp het werk van Mathild Clerc-Verhoeven, Eva van der Zand en Shifra Osorio Whewell.

Wat er schuilgaat achter bloemen, over ‘Is it possible to be a revolutionary and like flowers?’ in NEST

Een patroon opgebouwd uit bloemzaden, een paardenbloem-slachtoffer en portretten van rebelse bloemen. De huidige tentoonstelling in NEST, “Is it possible to be a revolutionary and like flowers?”, toont de bloem in uiteenlopende gedaantes. De wortels van bloemen blijken ver te reiken, tot in verhalen over onder andere het koloniale verleden, corruptie en verzet. Natasja Wagendorp schreef namens Mister Motley over de tentoonstelling.

Advertenties

Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl

Nieuwe artikelen laden...

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* verplicht