The Crime of Being an Artist
In hoeverre zijn we niet allemaal dieven van onze voorgangers?
Kunstenaar Zora Ottink behaalde afgelopen jaar haar diploma aan de Gerrit Rietveld Academie, afdeling Beeld & Taal.
In haar afstudeerscriptie onderzoekt Ottink in hoeverre zij werkelijk autonoom kan zijn als kunstenaar. Hoe betekenisvol kan ze zijn, als schepper, als kunstenaar en als vrouw? Zelf zegt ze daarover: “De mythe is dat je autonoom opereert, maar eigenlijk ben je een dief en een verbinder in één.”
In deze scriptie haalt ze drie kunstwerken aan waarbij steeds dezelfde vraag wringt. Wie is de uiteindelijke auteur van dit werk? In de film Double Take hergebruikt Johan Grimonprez beeldmateriaal uit onder andere scenes van Alfred Hitchcock’s Birds. In de film is de hoofdpersoon professor Alfred Hitchcock bang zijn auteurschap te verliezen doordat hij zou worden vermoord door zijn dubbelganger.
In hoofdstuk twee gaat Double Take over in de double take van de reclamefotograaf van de Marlboro Cowboy die zijn campagne- foto door Richard Prince geclaimd zag. Richard Prince stelt dat claimen iets anders is dan stelen.
Het derde hoofdstuk leidt nog verder terug in de tijd naar Fountain, het wereldberoemde urinoir, dat fabrieksmatig geproduceerd werd en alleen door een handtekening verheven werd tot kunst, een van de eerste ready mades. Marcel Duchamp werd wereldberoemd door dit werk, waarvan nu blijkt dat het toebehoort aan Elza von Freitag een kunstenaar/student en geliefde van Duchamp die het had ondertekend met haar pseudoniem R.Mutt.
In hoeverre zijn we niet allemaal dieven van onze voorgangers? En wie is de auteur van deze scriptie?