Stick or Twist – de spelregels
Stick or Twist is een term ontstaan in het kaartspel. Je kan je kaarten bij je houden (stick) of het risico nemen te verliezen en spelen voor meer (twist)
Een samenwerking tussen kunstenaar en 20 kopers
Twintig kunstkopers hebben ingestemd met de aankoop van een leeg canvas van Aukje Dekker waarop in fases een kunstwerk zal onstaan. Met de assistentie van schilders David Kc Moir, Jepster Weijzig en Matthew Day zal ze twintig identieke schilderijen maken. Voor elke deelnemer één. Alle schilderijen beginnen (nagenoeg) identiek en worden zo stapsgewijs voortgezet. Wanneer het werk een volgende fase heeft bereikt, wordt er een foto van dit stadium op deze website geplaatst. En bij elke fase is het aan elke individuele koper om te bepalen: stoppen (stick) of doorgaan (twist). Elke nieuwe fase kost de koper echter €50,- bovenop de € 150 voor het lege canvas.
Als een koper beslist dat het schilderij af is : dan drukt hij/zij op “stick”. De ene koper kan stoppen, terwijl de andere kopers het nog afwacht en doorgaan. Als één koper bepaalt dat zijn schilderij af is, is dit de definitieve versie van één van de twintig schilderijen. Tijdens het maakproces kunnen kopers comments plaatsen om daarmee te proberen invloed uit te oefenen op het proces. Het aantal stappen in het maakproces en wat de uiteindelijk versie van het schilderij is, hangt af van de mate waarin de kopers stoppen of doorgaan want het project stopt als iedereen gekocht heeft.
Gedurende Stick or Twist is galerie Vriend van Bavink aan de Geldersekade het atelier van Aukje Dekker. Op afspraak kan het atelier worden bezocht. Het project zal worden afgesloten met een finnissage. Het project als geheel wordt met al zijn stappen en de daarbij behorende kopers uitgebracht als catalogus, dit is onderdeel van het werk en alle kopers ontvangen dit bij hun schilderij.
Aukje Dekker: “Stick or Twist komt voort uit een frustratie met kunst die ‘af’ is. Het maken van een kunstwerk is vaak een lange weg. Een vooropgezet plan blijkt niet te werken of inspiratie geeft juist nieuwe invalshoeken. Als ik schilder ga ik vele malen door een fase waarin ik moet besluiten of een doek de goede kant op gaat. Vaak is doorgaan een goede beslissing, maar je kan ook te ver doorgaan en terug is nooit een optie. Ik begon na te denken over kunst in galeries, in musea, bij mensen thuis. Het werk is “af.” Het werk kan je raken of niet, maar je hebt er verder niets over te zeggen. Misschien is dat het ontroerende aan kunst, maar zou het niet mooi zijn als je er eens wel iets over te zeggen hebt? Daarom heb ik de kopers de mogelijkheid geboden om in te grijpen in het proces. Ze kunnen stoppen of doorgaan. Zo is niet alleen het doek zelf de kunst, maar ook de koper. Omdat die de beslissingen neemt.”
De twintig kopers die het proces volgen en kiezen om door te gaan, of te kopen zijn:
Roelien Hendriks
Erik Gerritsen
Tom Trago
Toon den Heijer
Joost Janmaat
Bob Meijer
Wendela Scheltema
Bart Eysink Smeets
Bo Polak
Kees Weeda
Vincent Rietveld
Barbara Broekman
Brordus Bunder
Pieter Kool
Peter van der Graaf
Melle Daamen
Gijs Naber & Thekla Reuten
Maartje Wortel
Loes Luca
Carl Everaert