Status
Het woord ‘status’ verwijst per definitie naar het nu als gegeven dat niet onontbeerlijk zijn belang waarborgt in toekomstige momenten. Derhalve drukt het een standpunt uit dat aan onophoudelijk onderzoek en verandering onderhevig is. Social media heeft zich het woord status toegeëigend en het onderdeel gemaakt van een hedendaags jargon als een platform om gevoelens, gedachten en acties te delen met vrienden en ‘volgers’ -‘Wat ben je aan het doen?’ Deze eindeloze breedsprakige tijdslijn poogt om ieder moment in een herinnering vast te leggen en niet te doen vergeten.
De tentoonstelling Status brengt drie kunstenaars samen die in hun werk het geschreven woord als hun materie gebruiken en daarbij de inhoud van hun woorden instabiliteit en kwetsbaarheid laten suggereren. Tekst wordt in installatie, video en sculptuur gepresenteerd en biedt daarmee verschillende interacties met woorden: handgeschreven, getypt en gegraveerd. Alle werken bewegen zich tussen het tijdelijke en permanente, tussen het laconieke en langdradige, rusteloosheid en stilte, bewustzijn en vergetelheid, geest en materie.
Thoughts Unsaid, Then Forgotten (1973) van Bas Jan Ader is een reconstructie van zijn muurtekst installatie die volgens specifieke instructies werd geïnstalleerd; het originele handschrift is overgetrokken, de tekst wordt verlicht met een lamp en op de grond staat een vaas met vergane bloemen. Het bedorven boeket en de tekst benadrukken Ader’s aantrekking tot de onontkoombaarheid van leemte en verlies in verstreken momenten. Benoemd of onuitgesproken, Ader’s laconieke uitdrukking garandeert niets anders dan dat gedachten worden vergeten.
De twee video’s uit de serie Real World (2007-2008) van Halina Kliem zijn driftig en snel. Het rusteloze typen creëert een ritme dat af en toe wordt doorbroken door momenten van herschrijven en corrigeren. In de paar minuten durende video’s zet Kliem de lineaire tijdlijn om in een oneindige spiraal door de werken in een loop te laten afspelen. De woorden vormen een innerlijke monoloog die de grenzen tussen kunst en leven, fictie en waarheid onderzoekt en in de duale actie van kijken en lezen, verandert de tekst langzaam in een vorm van poëzie.
Op de tussenverdieping wordt een verzameling werken van Jennifer Tee tentoongesteld. Alsof ze de ruimte observeren vanaf de balustrade, staan negen paar keramische urnen opgesteld, kleurrijk in een spectrum van geglazuurde zachte pastelkleuren. De sculpturen, waaronder Thought~Forms (2014), Wild~Patience (2014), en Occult~Geometrie (2014), zijn een kruising tussen een graf en een totem en lijken te streven naar een eeuwig voortbestaan na verval. Op iedere sculptuur staat één woord gedrukt. Hoewel ze op zichzelf staande eenheden vormen maar ook zijn gekoppeld aan elkaar vertellen de urnen geen verhaal maar een raadsel. Door ze buiten hun normale context plaatsen, brengen de woorden verschillende oscillaties teweeg die hun alledaagse gebruik overstijgen.
Deze tentoonstelling wordt ondersteund door Punt WG en Amsterdam Fonds voor de Kunst (AFK).
10 mei – 1 juni, 2014, vrijdag en zaterdag van 13.00 -18.00 en zondag van 14.00 tot 18.00. Entree is: WG plein 80
Kunstenaars: Bas Jan Ader, Halina Kliem, Jennifer Tee
Curator Noa Giniger
Voor meer informatie bezoek de website