Sarah Bijlsma: ‘Chinese Whispers / Téléphone Arabe’
Sarah Bijlsma
Hoewel ze pas twee jaar is afgestudeerd heeft Sarah Bijlsma (Nijmegen, 1989) nu al een indrukwekkende lijst met exposities op haar naam staan. Na vertoningen op o.a. het Reykjavik International Film Festival en Festival Miden in Kalamata, Griekenland, is nu Nijmegen de thuishaven voor haar tweede solo-expositie. ‘Chinese Whispers / Téléphone Arabe’ is een overzicht van de videowerken die ze sinds het begin van haar professionele beroepspraktijk gemaakt heeft. Daarnaast worden er ook nieuwe werken getoond die Bijlsma speciaal ter gelegenheid van deze expositie ontwikkelde. Verrassend genoeg zijn dit ruimtelijke installaties waarbij er geen gebruik wordt gemaakt van het medium video. De expositie in Expoplu is een totaalervaring van objecten, bewegingen, personages en geluiden die samengebracht worden door een gevoel voor sfeer en kleur dat zo typerend is voor Bijlsma’s oeuvre.
Chinese Whispers
Sarah Bijlsma is geïnteresseerd in onderwerpen zoals archetypen, (culturele) identiteit en taal. Ze is geïntrigeerd door elementen uit het dagelijks leven die van betekenis kunnen veranderen doordat de context waar ze in geplaats worden veranderd. Voorbeelden hiervan zijn het verschil tussen mannen en vrouwen, het wel of niet bestaan van bepaalde woorden in een taal en ouder worden. Ze vraagt zich af of er wel iets is in de wereld dat een inherente ‘ware aard’ heeft, of dat werkelijk alles bepaald wordt door zijn context. Omdat deze thema’s duidelijk aan te geven zijn wanneer er op een antropologische manier naar gekeken wordt, komen andere landen en culturen vaak in haar werken voor.
Mandarijn
In haar afstudeerwerk Mandarijn vertelt Sarah Bijlsma de verhalen van twee totaal verschillende mannen. De een is een boer uit Friesland die na zijn 8 zonen nu hoopt een dochtertje te krijgen, de ander een vrijgezel in Beijing. Beide mannen praten over de persoon waarnaar zij verlangen, hoewel zij nooit zal bestaan in de vorm waarin zij nu voorgesteld wordt. De clichématige doch herkenbare archetypen waarin de twee personages denken bepalen volledig hun ideeën over vrouwen, hun eigen identiteit en de wensen in hun leven. Aan het eind vraag je als toeschouwer jezelf af of zelfs hun gevoelens van eenzaamheid eigenlijk nog wel enige ware betekenis hebben. Met dit werk won Sarah Bijlsma onder andere de Art Olive Jong Talent Award in 2011.
Sarah Bijlsma, Idenifying Europe, 2013
Sarah Bijlsma, The Things We Think We Forgot, 2012
Praktische informatie
Op vrijdag 1 november wordt de expositie ‘Chinese Whispers / Téléphone Arabe’ feestelijk geopend met een tekst- en geluidsperformance die kunstenaar Oscar Wyers voor deze gelegenheid maakte. Daarna is de expositie nog tot 22 november te bezichtigen. Locatie: Expoplu, Van Oldenbarneveldstraat, Nijmegen.