Marjolijn Boterenbrood: Eiland als atelier
Op uitnodiging van Into The Great Wide Open werkt Marjolijn Boterenbrood dit jaar vanuit het atelier van de schilder Betsy Akersloot Berg (1850-1922) op Vlieland. Betsy trok op dit Waddeneiland de natuur in om zeegezichten, golven, luchten en de woeste zee op het doek vast te leggen. Honderd jaar later, realiseert Marjolijn Boterenbrood een serie werken waarin ditzelfde landschap centraal staat.
Tekeningen ontstaan door op verschillende manieren de beweging vast te leggen van getijdenstromen en wind. Het eiland schrijft zo zijn eigen cartografie. Boterenbrood’s werk is hiermee letterlijk de getuigenis van de situatie van het eiland in 2020. De wadden, de laatste wildernis in het ‘gemaakte’ Nederland staan door klimaatverandering en zeespiegelstijging onder druk. Is het wad over een tijd onder water verdwenen? Volgens de filosoof Bruno Latour is de wereld één ecosysteem, een delicaat evenwicht, waarvan alles en iedereen deel uitmaakt. Je kunt er alleen maar over nadenken vanuit het besef van onderlinge verbondenheid. Wij zijn deel van de ecologie en de natuur bestaat niet buiten onszelf. Werken met de natuur en reflecteren op de voelbare veranderingen gaat bij Boterenbrood uiteindelijk over ons allemaal, zoals dat bij Akersloot Berg natuurlijk ook het geval was.
Voor de Salon van Mister Motley heeft Boterenbrood een selectie gemaakt van afbeeldingen van haar werkproces op Vlieland afgewisseld met werk van kunstenaars die zelf ook een directe relatie met de natuur zijn aangegaan en ieder op hun eigen manier onderdeel zijn geworden van het landschap.