Reis door de muur – Een interview met Sachi Miyachi
Het is ochtend en de ramen van Bradwolff Projects zijn nog geblindeerd als ik arriveer om kunstenaar Sachi Miyachi over haar ‘mining future project’ te interviewen, de tweede solotentoonstelling in de driedelige serie ‘Transformation – Space as Palimpsest’. Zodoende stap ik nietsvermoedend naar binnen en moet acuut afremmen om niet tegen het reusachtige kunstwerk op te botsen dat direct voor mij oprijst. Het staat middenin de ruimte en volgt de kruisvormige plattegrond van het gebouw, met uitlopers naar de vier ruimtes die onder de centrale koepel samenkomen. De installatie vormt zo’n harmonisch, solide geheel, dat ik pas in tweede instantie de afzonderlijke onderdelen waaruit het is opgebouwd begin te herkennen — radiatorombouwstukken, een tijdschriftrek, een prullenbak, een tafelblad. Alles blijkt afkomstig uit de inventaris van de galerie — van tijdelijk uit zijn dienstbaarheid ontheven meubilair tot tentoonstellingsopbouw- en archiefmateriaal.
Seksualiteit heeft in de beeldende kunst altijd een grote rol gespeeld. Het verschil tussen de beeldende kunst en de mainstream beeldcultuur op het gebied van seksualiteit zit in de afwezigheid van commercie. Het naakte lichaam in de kunst wordt (meestal) niet ingezet voor meer kijkcijfers, geld of aandacht, maar omdat de kunstenaar gelooft in de kracht van erotiek. Omdat de kunst, seks kwetsbaar, heet, intiem, onhandig en experimenteel maakt.
Omdat de kunst, seks kwetsbaar, heet, intiem, onhandig en experimenteel maakt.
We zouden kunnen stellen dat seks een relatie heeft met spiritualiteit. De mens raakt in extase, moet zich enigszins aan zijn aardse lichaam kunnen ontstijgen wil het een hoogtepunt bereiken en het rationele denken wordt op die intieme momenten even losgelaten. Kunstenaar Koes Staassen vertelde eens dat het maken van een kunstwerk lijkt op het hebben van seks als er gekeken wordt naar deze mentale staat van zijn. Seksualiteit in de beeldende kunst lijkt daarom niet alleen over de uiterlijke kenmerken van seks te gaan, maar ook vaak over deze spirituele ondertoon. Over dat wat je niet ziet aan seks, maar wat je voelt.
Een kunstenaar vertelde ooit dat het maken van een kunstwerk lijkt op het hebben van seks als er gekeken wordt naar deze mentale staat van zijn.
Maar hoe verbeeld je seksualiteit en erotiek als kunstenaar in een maatschappij die daar steeds verder vanaf lijkt te staan? Welke rol speelt die spirituele staat van zijn in een seksueel kunstwerk? Hoe kom je eigenlijk tot een erotisch geladen werk? Welke sfeer in je atelier is daar voor nodig en hoe vind je je plek met deze kunst in een land waar mensen vaker door de regen fietsen dan aan seks lijken te doen?
Hoe vind je je plek met deze kunst in een land waar mensen vaker door de regen fietsen dan aan seks lijken te doen?
De Breitner Academie
In De week van Eros, die vandaag start, zal mister Motley dagelijks artikelen publiceren rondom de beeldende kunst en seksualiteit. Thema’s als ‘het erotiseren van materiaal’, ‘het secundaire lichaam’, ‘gender en identiteit’, ‘verleiden, bevruchten, geboorte’ en ‘de pornografische samenleving vs. de hedendaagse preutsheid’ zullen de revue passeren. Deze week komt voort uit een samenwerking met de Breitner academie in Amsterdam. Aankomende week (28-1 tot en met 1-2) nodigt de redactie dan ook kunstenaars, schrijvers, sprekers en wetenschappers uit om op deze academie te praten over dat waar we maar moeilijk woorden voor vinden; seks, seksualiteit en intimiteit. Kunstenaars Aukje Dekker, L.A. Raeven, Koes Staassen, David Bade en Kinke Kooi gaan met de studenten nieuw werk maken en daarnaast geeft kunstenaar Daan Couzijn een performance, houden Belle Barbe en Marilyn Sonneveld van Wipsite een lezing over de toekomst van seksuele voorlichting, Luuk Heezen interviewt live L.A. Raeven en Kinke Kooi, redacteur Ellis Kat interviewt porna reggiseur en kunstenaar Jennifer Lyon Bell en schrijver Maartje Wortel zal een heet verhaal voordragen. Al deze makers , denkers en kunstenaars zijn uitgenodigd omdat ze in hun werk een relatie aangaan met erotiek, identeiteit en seksualiteit. En dan geen kunstenaars die enkel graag naakte vrouwen portretteren, maar makers die seksualiteit, erotiek, porno, gender, naakte lichamen en de relatie met spiritualiteit willen begrijpen, ondergaan en uitdiepen. Kunstenaars die middels het experiment onze aannames over seks verbreden en grenzen doen laten vervagen. Opdat het een hete week mag worden.
*Het programma op de Breitner academie is helaas niet publiek toegankelijk, maar alle artikelen die dagelijks worden gepubliceerd uiteraard wel.
*Design: Elsemarijn Bruys