Peach Tree, Ambiguous – Over het ontstaan van een consumentenmythe
Scriptie van: Anouk van Klaveren
Sandberg Instituut Amsterdam – temporary master F for Fact
“Hoe houd ik me als ontwerper staande in een tijd waarin we overspeld worden met goedkoop geproduceerde massaproducten? Modeketens en budgetwinkels produceren sneller nieuwe kleding en spullen dan we als consument kunnen verslijten.” Vanuit een fascinatie voor de ogenschijnlijke willekeur van het aanbod en de bijbehorende marketing die zich richt op de emotie van de consument, begon Anouk van Klaveren aan dit project.
Ze onderwierp zichzelf aan de waanzin van het huidige modesysteem en richtte Peach Tree, Ambiguous op. Onder deze gegenereerde merknaam maakte ze aan de hand van een aantal regels functieloze, ambigue objecten die onderdeel uit maken van het assortiment van een fictief warenhuis; de voorwerpen hebben iets weg van sieraden, instrumenten, miniaturen, kleding, relikwieën, prullaria, sculpturen en toevallige decoratie. Ook de betekenisgeving van de objecten zelf besteedde Van Klaveren uit aan bedrijven die zich specialiseren in het genereren of schrijven van lyrische productteksten voor e-commerce. Via advertenties op platforms als Fiverr, Writology en Freelancer.com vond ze content creators, branding experts en e-commerce modellen die het bestaansrecht van haar verzinsels fabriceerden.
De tentoonstelling, de showroom of het warenhuis – het is maar net hoe je het wil noemen – moest noodgedwongen haar deuren gesloten houden in de Fabriek in Eindhoven vanwege de coronamaatregelen. Binnenkort opent de online expositie in de vorm van een webshop waarin de objecten zijn geëtaleerd en worden aangeprezen in commercials: een hedendaagse, digitale 360 graden ervaring. Femke de Vries ging in gesprek met Anouk van Klaveren over dit project, de tekst vind je in de publicatie.
En neem vooral een kijkje op www.peachtreeambiguous.com