Papier hier
Erik Mattijssen, Grondvoorwaarden, 2013
Ik bewonder tekeningen van houtskool, potlood, pen, stift, krijt, acrylverf, aquarel, olieverf, collage en mixed media. Van imponerend groot tot een zeer intiem en bescheiden formaat. Met overweldigende felle kleuren, of ingetogen zwart-wit schetsen. Prijzen van 3500 euro, tot slechts 10 procent hiervan. Kunst van eigen bodem, maar ook uit Zwitserland en Japan. Werken die bestaan uit grote kleurvlakken, of juist vol verborgen details. De samenhang tussen de zo verscheidene kunstwerken zit ’m in de drager van de werken, namelijk papier. Een geliefd materiaal onder kunstenaars dat vele mogelijkheden kent.
De kunstbeurs ‘Amsterdam Drawing’ laat dit alles zien onder leiding van organisatoren en galeristen Francis Boeske en Hans Gieles. Een veertigtal galeries tonen op deze beurs zeer diverse, frisse en verrassende werken van zowel bekende kunstenaars als nieuwe talenten. De werken zijn te bezichtigen in zeer verzorgde en afgewogen presentaties, die de kijker naar zich toe trekken. Papier blijkt niet alleen onder kunstenaars geliefd te zijn, ook bij de kunstkoper komt dit materiaal steeds meer in trek. Vooral onder jonge en kleinbehuisde kunstkopers worden werken op papier steeds populairder. Dit, omdat veel werken op een bescheiden formaat gemaakt worden, vaak lager geprijsd zijn dan sculpturen en schilderijen, het werk vaak heel direct en intiem is en vraagt om een stapje dichterbij te komen.