Open Studios 2019 | Jan van Eyck Academie
De mens evolueert de omgeving naar zijn hand. Wij passen ons niet aan maar laten hetgeen om ons heen veranderen om ons te kunnen verhouden tot het leven dat wij willen leiden. De natuur wordt getransformeerd tot een plek waar wij ons kunnen thuis voelen, de mens maakt zijn eigen milieu. Deze thematiek valt op te merken anno 2019 op de Jan van Eyck Academie. De 46 deelnemende kunstenaars, ontwerpers, curatoren en schrijvers veranderen elke ruimte van de Academie in Maastricht zodat het kan versmelten met dat wat er wordt getoond; een voordracht van een jaar onderzoeken, experimenteren en mogelijkheden creëren, kunst die ertoe doet. Mister Motley toont een bescheiden selectie van alle aanwezige kunstwerken van de Open Studios 2019.
Testcase van Sundaymorning @EKWC, een groepstentoonstelling met onder andere het werk van Chris Rijk, Oisterwijk
Het werk van Chris Rijk balanceert op het kantelpunt tussen handvaardigheid en vaardig vakmanschap op het randje van kitsch. Hij maakte een serie vazen en bewerkte ze als ware het schilderijen, waarin hij referenties aan hoge en lage cultuur, kunstgeschiedenis en humor samensmelt tot een hedendaagse beeldtaal. Na de vormen met de hand te hebben opgebouwd, bracht hij vele lagen engobe aan en gebruikte 3D-geprinte stempels, waarmee hij eeuwenoude vaardigheden en decoratietechnieken samenbrengt met moderne technologie en ideeën.
Viviane Sassen, Venus & Mercury, Huis Marseille, Amsterdam
Acht jaar na haar zeer succesvolle en veelgeprezen expositie In and Out of Fashion keert Viviane Sassen terug in Huis Marseille met de monumentale tentoonstelling Venus & Mercury, die alle zalen en ook de tuin van het museum in beslag zal nemen. Deze tentoonstelling ontstond in Versailles, waar Sassen nieuw werk creëerde geïnspireerd door diverse geschiedenissen rond de Franse hofhouding in de zeventiende en achttiende eeuw. Zij verweefde deze verhalen tot een melancholisch narratief doordrenkt van erotiek, macht, intrige, ziekte, verval en dood. Speciaal voor Huis Marseille maakte Sassen een aantal nieuwe installaties, waaronder een gebaseerd op de bewonersgeschiedenis van het Amsterdamse grachtenpand.
Marijke De Roover, A realistic portrayal of someone using love as an escapist drug, Museum de Pont, Tilburg
Innemend, scherp, ironisch, eerlijk, camp en vocaal loepzuiver. Dat zijn de kwalificaties die je aan een muzikale performance van de Belgische kunstenaar Marijke De Roover (1990) kunt verbinden. Op het HISK (Hoger Instituut voor Schone Kunsten) in Gent ontwikkelde zij de afgelopen jaren een heel eigen vorm van performance en videokunst. De Roovers werken zijn muzikale ‘bricolages’: constructies waarin de kunstenaar elementen van zeer verschillende oorsprong op elkaar laat inwerken waardoor het materiaal, in nieuwe samenhang, onverwachte betekenissen krijgt. Zij put vrijelijk uit opera, musical, Disney, romcom (romantische komedie), karaoke en baseert zich ook op feministische en queer theorie.
The Future is Female, een groepstentoonstelling met onder andere werk van Lynne Leegte, CODA, Apeldoorn.
‘’Algelopen zondag 8 maart opende ‘The Future is Female- love letters’ in museum Coda Apeldoorn.
Het is een groepstentoonstelling met 41 kunstenaars samengesteld door curator Francis Boeske met teksten van Twan Janssen.
Het is hartstikke zonde dat de deuren van het museum nu al gesloten zijn, maar de redenen zijn natuurlijk uitermate begrijpelijk.
Ik stuur hierbij een foto van een van mijn werken op die daar achter de deuren ligt.’’
STARRING YOU, een tentoonstelling in de Melkwegexpo, Amsterdam. (Uitgesteld tot midden november 2020)
De Melkweg wordt vijftig en brengt een ode aan het oude, gouden, ontrouwe en nieuwe publiek. We draaien de spotlight om en nodigden fotografen uit om nieuw werk te maken met de bezoeker in de hoofdrol, en zo een glimp op te vangen van wie zij zijn. Een maand lang worden ze onsterfelijk in de groepstentoonstelling STARRING YOU.
Fotografen: Alken, Barrie Hullegie, Charlie Birch, Hanane El Ouardani, Harmen Meinsma, Jurre Rompa, Loretta Monique, Marc Elisabeth, Rosalien Derkinderen, Sabine van der Vooren, Sem Langendijk, Sydney Rahimtoola , Zindzi Zwietering
Realisme nu, een groepstentoonstelling met onder andere werk van Sarah van Sonsbeeck, Stedelijk Museum Schiedam
‘’Ik doe mee aan Realisme nu in Stedelijk Museum Schiedam, dicht tot nader order. Hier een foto. Mijn werk daarin (op de grond, de lichtprojectie): ‘Moment of Bliss’, 2012
Omdat ik altijd gelukkig word van zonlicht door de ramen zoals het vlakken op muren en vloeren maakt wilde ik dat ervaarbaar maken. De suppoost dacht dat het geen kunstwerk was maar echt zonlicht. Dat vond ik heel mooi.’’
For the record*, Het nieuwe Instituut, Rotterdam
For the Record onderzoekt hoe hedendaagse videoclips een publieke ruimte vormen voor activisme, commercie en emancipatie. Populaire video’s maken maatschappelijke kwesties en verhoudingen zichtbaar, maar stellen tegelijkertijd alternatieve werkelijkheden voor.
Crossing Time, een video en licht installatie gemaakt door de Beeldjutters dat te zien zou zijn in het Nationaal monument Kamp Vught
‘’Op 6 maart is het werk Crossing Time in première gegaan. Het nieuwste werk van Beeldjutters Vincent Vriens en Julian van Buul, Joost van Dijk gemaakt in samenwerking met lichtontwerper Isabel Nielen van Theatermachine. We zijn gevraagd om dit werk te maken omdat we dit jaar 75 jaar vrijheid vieren. Crossing Time is/was/zou te zien zijn in de buitenruimte van Nationaal Monument Kamp Vught, een voormalig concentratiekamp waar gedurende de oorlog 31000 mensen gevangen gezeten hebben. Het is een ruimtelijke kunstinstallatie waarin we niet alleen de traumatische oorlogsjaren maar ook de huidige tijdsgeest proberen te vangen in een sobere carrousel van videoprojecties, licht en geluid.
Crossing Time is een samenwerking met lichtontwerper Isabel Nielen en componist Joost van Dijk, gemaakt in opdracht van Brabant Remembers en Artifex.’’
Lavish are the Dead, een soloshow van Juri Suzuki, Neverneverland, Amsterdam
“The corpses floating in the tank possessed the solidity and independence of consummate ‘objects.’ But those others were still moving slowly away from consciousness, traversing an ambiguous middle ground, when they were incinerated: they didn’t have time to become perfect objects.” Since Juri Suzuki saw her grandfather passed away in front of her, she got obsessed with how a human being shifts from a living body into an object.
(On)getemd, een groepstentoonstelling in Museum Ijsselstein
Regelmatig wordt er over cultuur en natuur geschreven als twee entiteiten die lijnrecht tegenover elkaar staan. Vooral in een van oudsher aangeharkt land als Nederland. Zo probeert de mens tot op de dag van vandaag de natuur te beïnvloeden, temmen, inperken en naar haar hand zetten. Maar laat de natuur dat wel toe? Misschien laat zij zich wel nooit volledig beheersen.
Le rêve, la route, le mur, een soloshow van Wineke Gartz in het Kröller-Müller Museum
De installatie ‘Le rêve, la route, le mur’ verbindt en transformeert de museumruimtes, en activeert al je zintuigen. Wineke Gartz schept een wereld waar binnen en buiten door elkaar lopen, en waar kleur, licht, videoprojecties, objecten en geluid* aanzetten tot verwonderen, verstilling of juist tot beweging. Het lichaam, het verstand, de herinnering, de dromen en de ervaringen van de ‘kijker’ spelen een even belangrijke rol, en ook het fysieke bewegen door het werk en de ruimte heen.
De solotentoonstellingen van Isabelle Wenzel en Wim Jacobs, Galerie Bart, Nijmegen
Isabelle Wenzel: …8, 9, 10. Isabelle Wenzel heeft tien tellen om een pose aan te nemen voor de camera klikt. Het onder tijdsdruk vangen van een beweging hangt nauw samen met de fotografie, een medium dat in deze tijd van betekenis verandert. We fotograferen veel, maar bekijken de gemaakte beelden voornamelijk via de reflecterende schermen van onze computers en mobiele telefoons of laten ze verdwijnen in de cloud. Het boek waar Isabelle momenteel aan werkt is vanwege de tastbaarheid en aandacht het uitgangspunt voor deze expositie.
Wim Jacobs: Geen volgeschilderde doeken, maar een betrekkelijke leegte van waaruit vormen en kleuren naar voren treden. Wim Jacobs is spaarzaam met zijn beeldelementen. Tegenover de bedachtzame wijze waarop details op het doek worden gezet, ontstaat echter een element van spontaniteit. ‘Ik bevraag mijn werk voortdurend, zoek naar beelden, bouw en construeer. Ik kijk lang, wacht met het maken van keuzes, maar neem af en toe risico’s, waarbij gelukjes en toevalligheden een rol mogen spelen.’
Untrain my Heart, een soloshow van Ide André in BillyTown, Den Haag
Vormen en Lijnen, een groepstentoonstelling in Galerie Polhus, Nijkerk
Zes kunstenaars die in vormen, lijnen, punt en vlak, in verschillende disciplines, glas, leisteen, hardsteen ,verf, vilt en inkt, ieder met zijn eigen invulling, zo gecreëerd, gepolijst en bewerkt dat de uiterste esthetisch verantwoorde vorm over blijft.
Untangling noise of matter, een video van Louis Braddock Clarke.
‘’Today I was supposed to show a film, sculpture and sound installation in The Hague for Sounds of Silence Festival. This was cancelled. Then the film was to be shown at ReWire which just now was cancelled. On top of this as a freelance artist I have lost a large amount of work and costs in a matter of 24hours. I don’t believe in giving up and sitting around at home – so going online with the work makes a lot of sense.’’
Feline Whispers, een solotentoonstelling van Afra eisma in 1646, Den Haag.
‘’Wanneer je de tentoonstelling Feline Whispers in 1646 binnen loopt word je getroffen door de wereld van Afra Eisma. In deze wereld spelen verschillende karakters een belangrijke rol, één daarvan is een echte, neppe kat, genaamd ‘Larry’. Het eerste moment dat de bezoeker met Larry in aanraking komt is wanneer ze de keramische tegelvloer bekijkt, bestaande uit 192 tegels. Deze vloer rust op een aantal kleurrijke voeten. De tegels fungeren tezamen als een soort comic, waarbij de zojuist genoemde kat in verschillende situaties geraakt. De meeste situaties hebben te maken met ruimtewezens. Te zien aan een erecte fallus, zijn het overigens zelfs seksueel actieve ruimtewezens. De figuren zijn bovendien vaak afgebeeld als Siamese tweeling, veranderen van vorm en smelten samen met Larry.’’
Verscheurd II, Galerie de Meerse, Hoofddorp
Een expositie met kunstenaars die werken op en met papier en/of karton. Het materiaal wordt verknipt, verscheurd of versneden om daarna weer in elkaar gezet te worden. Iedere kunstenaar heeft daarvoor zijn eigen technieken zoals bijvoorbeeld: nieten, vlechten, plakken, naaien of filmen.
Met werk van Nathalie Sook, pietsjanke fokkema, Stefan Kasper, Loes Groothuis, WASCO, Charlotte Schrameijer, Emilie Ruitinga, Caren van Herwaarden en Couzijn van Leeuwen.
EAT LOVE DIE, een solotentoonstelling van Roos van Geffen in Museum Tot Zover, Amsterdam
Heat, een solotentoonstelling van Han Schuil in Galerie Onrust, Amsterdam
‘’Een jaar of twee geleden schreef ik dat het thema van alle kunst universeel is: het raadsel dat het leven is. Niet dus de wereldrevolutie, niet het verkeersbord, niet een kruiziging of de bankencrisis.
Dit raadsel is onoplosbaar en niet weer te geven, niettemin probeert het zich te manifesteren in de vele motieven die in de kunst gebruikt worden (zoals daar zijn: de wereldrevolutie, het verkeersbord, een kruiziging of de bankencrisis). Uiteraard een verloren zaak maar wat mij betreft een prachtige verloren zaak.
Het mag duidelijk zijn dat motieven er toe doen in de kunst, ze zijn de dragers van de poging het wereldraadsel van heel ver aan te raken. De afgelopen 2 à
3 jaar heb ik een motief gevonden in de thermografie, een meetmethode om temperatuur in beeld te brengen (infraroodcamera).’’
Promised Paradise, een solotentoonstelling van Anne Meijer, Stadschouwburg Utrecht
You Press the Button, We Do The Rest, een solotentoonstelling van Annosh Urbanke in Patty Morgan, Amsterdam.
De opening voor de tentoonstelling is onder voorbehoud doorgeschoven naar 10 april. “Met ’You Press the Button, We Do the Rest’’ refereert Annosh Urbanke (1992) aan de geadverteerde slogan voor de eerste compact camera die door het foto merk Kodak werd gelanceerd. In Amerika en West-Europa was vanuit Kodak een zogenaamde ‘kodakisatie’ in opkomst vanaf begin 1900. Rond deze tijd ontstonden ook de door Kodak gecreëerde oorden voor afgestemde visuele ervaringen. Vanuit Kodaks standaardiseringen en clichématige beeldvorming verkent Annosh nostalgische en hedendaagse vormen van toerisme. Toerisme wordt omringd door verschillende gebruiken waarbij een klassiek beeld is ontstaan van groepen mensen met gadgets, camera’s en verschillende uiterlijke kenmerken. Het gebruik van deze artikelen schetst een specifiek beeld dat gebonden is aan en een verhaal vertelt over deze tijd. In een foto-installatie bestaand uit verschillende onderdelen, waar souvenirs als rust artikelen gelden en ouderwetse dia’s hedendaagse toeristische taferelen vertonen, kijkt ze met een vertraging naar toeristische contouren in stedelijke landschappen.”
Aardse Schoonheid, een groepstentoonstelling in Galerie De Ploegh, Amersfoort.
Klei is volgens de klei-kunstenaars van de landelijke kunstenaarsvereniging LKG de Ploegh van een Aardse Schoonheid. Deze gezamenlijk fascinatie voor dit oeroude en ogenschijnlijk ‘eenvoudige’ materiaal was voor hen de aanleiding om in het jubileumjaar van De Ploegh een expositie te organiseren waarin de veelzijdigheid van keramiek centraal staat. Iedere kunstenaar bewerkt de klei op zijn eigen manier en transformeert deze tot een uniek en bijzonder kunstwerk.
Between Intimacy and Alienation, een tentoonstelling met onder andere werk van Gerda Kruimer in De Vishal, Haarlem
Een tentoonstelling over het creatieve proces in het atelier enerzijds en het naar buiten treden tijdens een expositie anderzijds. Met: Dik Box, Maria Vashchuk, Vincent Uilenbroek, Gerda Kruimer, Maya Friedman (cellist), Uri Eugenio (danser), Noam Ben Jacov en Florence Marceau-Lafleur. Curator: Noam Ben Jacov
Vouch, een alternatieve kunstbeurs georganiseerd door Anook Cléonne in Amsterdam.
Dit evenement is verplaatst naar september. Vouch staat voor ontmoeten, gunnen, delen en vieren. De deelnemende kunstenaars zijn allemaal 35+ en zijn vertegenwoordigd in Museale en bedrijfscollecties.
‘’Vouch wil mensen deelgenoot maken van verrassende, hedendaagse kunst.
Dat doet ze op een zeer exclusieve en persoonlijke manier.
Vouch is daarom alleen toegankelijk op uitnodiging.’’
Fragments of Life, een solotentoonstelling van Iris Box in De Bouwput, Amsterdam
Fragments of Life is installation that multi-disciplinary artist Iris Box initially designed for the Engelmundus church in 2019. By working with landscape and natural objects Box tries to understand bigger abstract natural phenomena. By rearranging the landscape she tries to help people notice nature once again. And creating a notion by humans about the temporarily and fragile state of the earth.
The shape of the work is inspired by a starling swarm and floats loose in space. Many and varied objects are tied to each thread, all of which have to do with nature. The work is personal because each part is collected during wanderings or is taken from the artist’s immediate environment. The objects therefore vary from pieces of lava rock to rosehips and from dog hair to fishbone. The whole is a literal and figurative light whole in which life is celebrated in an elegant way as well as its transience.
Zie Mijn Horizon, solotentoonstelling Johan Kuipers, Kunstruimte het Langhuis, Zwolle
De expositie is een uitnodiging aan de bezoeker om mee te gaan in de fantasiewereld van een ander: In dit geval de wereld van Kuipers. Een wereld waar sereniteit, spiritualiteit, absurdisme en gevoelens van dreiging en verveling gelijktijdig aanwezig zijn. Naast de video’s illustreert Kuipers deze wereld met tekeningen, teksten en een schilderij. Wanneer de bezoeker door het Langhuis wandelt, gaan de verschillende ruimtes door de specifieke video’s, geluiden en andere werken een relatie met elkaar aan.
Stone Life, een expositie van Cindy van Woudenberg in de Wiebenga Silo, Noordkade
Metamorfose als uitgangspunt voor verstilde tekeningen
Welke betekenis heeft de metamorfose van de mens naar steen? Deze vraag stelt Cindy van Woudenberg in haar werk. In mythes, legendes en literatuur wordt een metamorfose gebruikt als een symbool voor verandering en voor een menselijk proces. Het moment vóór de metamorfose vindt ze fascinerend. “Dit is het moment waar alle mogelijkheden in besloten zijn. Er staat nog niets vast, ook de betekenis niet.” In haar werk laat Cindy van Woudenberg zich inspireren door filosofie, literatuur en psychologie. Haar werk komt tot stand door vragen te stellen. Wat drijft de mens? Wat gebeurt er in het oog van de storm, wanneer tegenstellingen in elkaar overgaan en niet meer van elkaar te onderscheiden zijn? Zijn er wel tegenstellingen op dat moment?
About a woman – girlhood, een onderzoekreeks in Art Space Rotterdam
about A woman is een onderzoeksreeks waarin vrouwelijke kunstenaars in dialoog gaan over hun positie in de kunstwereld. Rond Internationale Vrouwendag 2020 organiseert about A woman een expositie bij Art Space Rotterdam met het werk van acht vrouwelijke kunstenaars. about A woman biedt in deze expositie een reflectie op het meisje vanuit verschillende perspectieven en in verschillende disciplines. Binnen de context van de expositie gaan de kunstenaars in gesprek met gasten, gastsprekers en het publiek over de positie van de vrouwelijke kunstenaar in het huidige kunstenveld.
Blind Spot, een groepstentoonstelling van de Hamburger Community of Art in Roodkapje, Rotterdam
Onder leiding van de Rotterdamse kunstenaar Jeroen Koolhaas, maakten Iriée Zamblé, Lavinia Xausa, Rafiq Abbasov, Daniëlle Hoogendoorn en Gill Baldwin (de vijf kunstenaars van Roodkapje’s residency-programme ‘the Hamburger Community of Art) de groepstentoonstelling ‘Blind Spot’. Koolhaas, wiens kunstenaarschap vooral wordt gedefinieerd door het maken van grootschalige, site-specifieke, en community-based schilderprojecten, daagde de kunstenaars als mentor van het programma uit de tentoonstellingsruimte van Roodkapje te transformeren, en zich niet alleen als individu, maar ook als onderdeel van een groter geheel te positioneren. Zo is Blind Spot niet alleen een groepstentoonstelling geworden waarin werk van de vijf kunstenaars in een bijzondere en theatrale setting te zien is, maar ook het resultaat van een oefening in het bepalen van je eigen positie als kunstenaar en het bewust worden van de onvermijdelijke ‘blind spots’ die daarmee gepaard gaan.
In de Greep van de Naald, het Oog & de Draad, een voorstelling/film van kunstenaars Ian Skirvin, Wessel Verrijt, Robbert Brinkman en Marina Heuvelman
‘’Vrijdagavond 13 Maart zou bij Temporary Art Centre (TAC, Eindhoven) een voorstelling plaatsvinden gemaakt door kunstenaars Ian Skirvin, Wessel Verrijt, Robbert Brinkman en Marina Heuvelman in samenwerking met filmmaker Jesse Immanuel Bom. Met een bijdrage van: Amel Omar, Sid Dankers, Paul Braspenning, Mike Megens, Reneé Bus en Dakota Havard.
Na een lange voorbereiding en een werkperiode van vier weken in TAC werd begin vorige week besloten om de voorstelling om te vormen tot film. De decors werden omgebouwd tot filmset en het script voor de voorstelling werd veranderd naar een filmscript.
Onze dank gaat uit naar TAC Eindhoven en Stroom Den Haag.
De Voorstelling die nooit heeft plaatsgevonden, maar wel bestaat in de vorm van een film zal in rustigere tijden gepresenteerd worden in TAC. Hierbij de trailer’’
The spread of a crack is halted by a hole, Suns and Stars, Amsterdam
‘’The spread of a crack is halted by a hole is part of the artistic processes developed in the social, cultural and physical space of the Oude Kerk by Hristina Ivanoska and Luiza Margan, and of the IWO boekendepot by Sarah van Lamsweerde. The project is curated by Anastasija Pandilovska and Marjoca de Greef. On the 15th of March, you would have been invited to enter our practices. At 17:00 we would have opened our collective studio at M4gastatelier.’’
Exercise Hristina Ivanoska and Luiza Margan
In soft daylight, the empty room which for some time is inhabited by the artists has become a space where different histories are superimposed and merge with one another. Gestures of resistance fill up the room. The voices of the female poets Catharina Questiers and Cornelia van der Veer begin to coincide with the words of the artists. Ivanoska’s hand touches the folds of a velvet curtain, explaining the unseen meanings, the holes, in imagined embroidery while instinctively pointing in the direction of the Oude Kerk where Catharina Questiers’s body rests in the dark.
Rehearsal Sightless Seeing#5
At the same time, Sarah van Lamsweerde and Leroy de Böck are practicing the performance for the 26th of March. Leroy is counting steps for a place elsewhere and elsewhen. The model emerges as a tool to recall the performative tour at the IWO boekendepot. The sensorial relationship with heritage connects Van Lamsweerde with our other artists in residence. They use bodies as vehicles for time travel and settings of meaning.
The project is kindly supported by Creative Europe, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Mondriaan Fonds, Stichting Stokroos and Allard Pierson Collections.
De wereld van het Moment – Een Ontdekkingsreis, een soloshow van Natascha J.A. Rodenburg in het Jeroen Bosch ziekenhuis, ‘s Hertogenbosch.
RADAR, een tentoonstelling in Gallery Arendonk, Belgie
Een radar (RAdio Detection And Ranging) is een opsporingsapparaat dat gemaakt is om met behulp van radiogolven de omgeving af te tasten naar objecten. Ook vleermuizen hebben een radar. Via de teruggestuurde echo kunnen ze navigeren in het donker en kunnen ze hun prooi localiseren. Dit geavanceerde systeem noemt echolocatie. Het is als kijken met de oren.
Het detecteren van de buit voor NZ galerie, Carina Diepens, A. van Campenhout en Valérian Goalec gebeurde na een confrontatie met hun werk in museum De Pont in Tilburg, EL Galerie in Welle en Dash in Kortrijk. Aan de basis van de keuze voor deze drie kunstenaars lag naast de inhoudelijke kwaliteit van hun werk de aanwezigheid van een tastbare materialiteit, het medium als deel van het concept. Dit wil niet zeggen dat iedereen dezelfde visie deelt, maar door hen samen te brengen vergroot de zeggingskracht van hun werk.
HOST: een solotentoonstelling van Ruben Mols bij ruimteCAESUUR, Middelburg.
Met zijn solo presentatie HOST bevraagt Ruben Mols de relatie die we hebben met informatie technologie. Deze technologie is niet iets wat wij enkel consumeren maar iets wat met het gebruik ons en de manier waarop we handelen in de wereld actief vormt. Vanuit dit principe is Ruben een werkproces aangegaan waarbinnen hij bewust omspringt tussen digitale en analoge middelen.
“Door het ene moment als industrieel ontwerper op de computer te tekenen, en het andere moment met klei te werken schakel ik tussen intimiteiten. De mate waarop digitale productie en fysieke productie elkaar informeert is een onderdeel van de complexe ‘vlecht’ die ik met deze sculpturen wil uitdrukken”
Zaterdag 14 Maart is de opening afgelast, daarvoor in de plaats zal een finissage worden georganiseerd. De tentoonstelling is op afspraak op vrijdag- en zaterdagmiddag te bezoeken tot 26 april.
Asiel voor Gekwetste Mensen, Extrapool, Nijmegen
Ingehaald door de werkelijkheid kon héél Nederland getuige zijn van een sociaal experiment. Je hoefde er de gemiddelde supermarkt maar voor in te lopen de afgelopen dagen. Waarschijnlijk heeft iedereen vrijdag of zaterdag wel ergens in een ontzettend lange rij gestaan, in een ruimte met meer dan 100 mensen. Geconfronteerd met spelregels die gaandeweg werden gemaakt of veranderd. Op de vrijdag de 13de in maart, een dag geassocieerd met pech en ongeluk, had Asiel voor Gekwetste Mensen een show moeten worden waarbij het publiek een cruciale rol speelt. Een show waarin het event als kunstwerk wordt onderzocht. Een soort sociaal experiment in de vorm van een spelshow. In Extrapool, Nijmegen. Gelukkig is er voor de show van JAM van der AA een herkansing later in het jaar.
Extrapool Weekend #3, Het Harde Potlood, Extrapool, Nijmegen
Sinds 2006 werken kunstenaars Richtje Reinsma, Roosmarijn Schoonewelle en Heleen Wiemer onder de naam Het Harde Potlood onregelmatig samen aan een experimenteel oeuvre dat o.a. (muur)tekeningen, installaties en performances omvat, onder meer te zien geweest in De Oude Kerk in Amsterdam en Museum Jan Cunen in Oss.
In de installatie en performance ‘As the dust returns’ zou het collectief het wonderlijke universum van het huishouden onder handen nemen. De weekendtentoonstelling bij Extrapool zou een site specific primeur zijn van een langer durend project van Het Harde Potlood, van waaruit zij on- derdelen en proefopstellingen maken die voor het eerst als samenhangend geheel in de ruimte van Extrapool te zien zouden zijn. Een belangrijke testcase voor Het Harde Potlood kortom, waarin de bezwerende rituelen die schuilgaan in de dagelijkse strijd tegen vuil en chaos bevraagd zouden worden. Hoe houdt je bedreigingen voor de hygiëne buiten de deur? Is de wereld binnenshuis een toe- vluchtsoord of een gevangenis? In deze ongewisse tijd waarin het COVID-19/ Coronavirus huis- houdt en het culturele leven stillegt, zijn deze vragen extra prangend.
Het Harde Potlood maakt tekeningen en collages op papier en stof, ruimtelijke objecten en kostuums voor het schoonmaakballet dat in Extrapool op 27, 28 en 29 maart zouden worden getoond, gecombineerd met performance, muziek en lezingen.
Art Prison book release Geoffroy Pithon, Extrapool Nijmegen
Onder de naam Art Prison werkt een kunstenaar twee weken in residentie bij Knust/Extrapool aan een nieuw gestencild/riso boek. Deze Art Prison editie is Geoffroy Pithon uitgenodigd samen te werken met Knust/Extrapool. Geoffroy Pithon is onderdeel van het Franse ontwerperscollectief Formes Vives en hij werkt als grafisch vormgever en kunstenaar in Nantes, Frankrijk. Als kunstenaar onderzoekt Geoffroy hoe schilderen als grafisch medium kan worden ingezet om installaties, toneelsets, posters, boeken en pla- tenhoezen te ontwerpen. Voor het Art Prison boek is Geoffroy geïnteresseerd hoe hij zijn schilderen kan vertalen naar stencildruk/riso en daarmee naar een nieuw leesniveau. De release van de Art Prison met Geoffroy Pithon zou zondag 29 maart plaatsvinden, en het boek zou die middag worden gepresenteerd in Extrapool samen met programma van Het Harde Potlood.
Nature Seekers, een expositie van Marit Dik en Emmy Bergsma in CW12 in Zwolle
Er ligt een snelweg, bijna klaar, van Warschau naar het oosten, naar Bialystok. Van daar is het niet ver meer naar Bialowieza. Dan ben je midden in het Poolse deel van het oerbos.
In de expositie Nature Seekers, met werk van Emmy Bergsma (Zwolle) en Marit Dik (Amsterdam) wordt de natuur opgezocht. Na een bezoek aan het oerbos van Bialowieza laten beide kunstenaars in CW12 werk zien waarin de natuur vertrekpunt is. Emmy Bergsma presenteert krijt- en pasteltekeningen en assemblages van tekeningen. Marit Dik toont diorama’s en olieverfschilderijen.