Old is the new Black
Elk (mode) seizoen zijn er trend reports die ons vertellen wat de trends zullen zijn voor het komende seizoen.
Rechtstreeks van de catwalks in New York, Londen, Milaan en Parijs worden de stijlen en looks onderverdeeld in trend stories die je zult zien opduiken in de etalages van onze grote fast-fashion retailers zoals Zara, Topshop en H&M. Deze modemerken zijn zeer ingenieus als het gaat om het vertalen van runway outfits in een betaalbare versie voor de massa. Soms verschijnen deze trends in de grote winkelstraten nog voor de haute couture merken een kans krijgen om hun collectie aan te bieden. Voor een fractie van de prijs koopt u al een hele nieuwe look voor de zomer. Dit maakt de mode van nu zeer beschikbaar, maar helaas daardoor ook totaal niet duurzaam.
De trends die we zien gaan meestal over kleuren, stoffen, vormen en sferen. Zoals bijvoorbeeld deze zomer alles draait om felle kleuren en prints, retro 70’s stijl, oversized en asymmetrische, romantische ruches, lingerie jurken en tops, metallic, strepen, off shoulder shirts en last but not least (versleten) denim.
Bill Cunningham is een van de grootste trendspotters van onze tijd en zijn kijk op mode is eerlijk en scherp. In zijn column On The Street voor de New York Times deelt hij doormiddel van zijn fotorapportages een beeld van de mode-scene in New York. Cunningham heeft een geweldig oog voor nieuwe trends en maakt collages van mensen die de dezelfde kleur, vorm of materialen dragen.
Tijdens fashionweek fietst deze 87-jarige man rond in Manhattan om trends vast te leggen in het wild. Want volgens Bill is de beste modeshow op straat te vinden. Hij wordt uitgenodigd voor alle shows en high-society evenementen waar hij het meest enthousiast wordt van het publiek dat gekleed gaat in een individuele stijl.
Deze zeldzame extravagante wezens worden langzaam hun eigen trend en in het bijzonder de exemplaren met grijs haar! Het is een trend waarin oudere vrouwen je vertellen dat het ok is om anders te zijn! Dit is niet een seizoensgebonden trend, maar een beweging die is gegroeid in de afgelopen mode seizoenen en deze ontwikkeling bereikt nu zijn hoogtepunt.
Stijlvolle oudere vrouwen zijn er natuurlijk al vele jaren, maar deze dames krijgen nu een platform om hun wijsheid en eigen stijl te delen. Omdat deze trend niet alleen gaat over jezelf zijn maar vooral over jezelf uiten op een individuele en creatieve manier. Het uitdrukken van je persoonlijkheid met de kleren die je bij elkaar zoekt. Het gaat niet om wat er in de mode is. Het gaat niet om het kopen van de nieuwste jeans. Het gaat over het creëren van je eigen stijl en het zelfvertrouwen dat je hiermee uitstraalt.
De blog Advanced Style viert deze oudere vrouwen voor alles wat ze met deze levensstijl uitdragen. Gefotografeerd en geïnterviewd door Ari Seth Cohen zie je vrouwen van in de zestig tot ver in de negentig, die ons tonen hoe iconisch ze werkelijk zijn. Cohen heeft zojuist zijn tweede boek gepubliceerd over deze vrouwen genaamd ‘Advanced Style, Older and Wiser’, waarin hij prachtige portretten toont van zijn muzes.
Cohen groeide op met zijn grootmoeders als dierbare vriendinnen en toen hij eenmaal naar New York verhuisde vond hij een niche in de modefotografie die nu niet meer te missen is. Dit is een onderwerp waarvoor vijf jaar geleden nog geen plek was te vinden in de modewereld. Vijf jaar geleden werden de modellen juist steeds jonger en anoniemer. Maar de tijden zijn veranderd. Reclamecampagnes van high fashion merken zoals Lanvin, Céline, Saint Laurent en Louis Vuitton eren oudere vrouwen met karakter.
Het boegbeeld voor deze beweging van modieuze oudere vrouw is de Amerikaanse Iris Apfel (94). Deze vrouw heeft een persoonlijkheid en zelfvertrouwen waar je als vrouw op elke leeftijd naar verlangt. Ze is een zakenvrouw die haar eigen interieur en textielbedrijf runde met haar man Carl. Zo werden ze door negen presidenten ingehuurd om om in het Witte Huis te werken aan interieur restauraties. Reisde ze veel naar Europa en Afrika voor haar werk als interieur ontwerper en verzamelde ze een indrukwekkende mode collectie vanuit de hele wereld. Het Metropolitan Museum of Art in New York toonde haar accessoires en mode-collectie in 2005. De garderobe van Iris is namelijk gevuld met buitengewone items en de manier waarop ze haar kleding combineert en stijlt, maakt haar als mode-icoon nog interessanter. In de afgelopen vijf jaar schittert Iris op vele tijdschrift covers en in reclamecampagnes voor merken als M.A.C. cosmetica, Kate Spade en zelfs een auto commercial voor Citroën. Ze is een zeldzame paradijsvogel in de hedendaagse modewereld en wordt gevierd voor een leven zonder regels en trends. Om met haar eigen woorden af te sluiten; “When you don’t dress like everyone else, you don’t have to think like everyone else”.
Auteur Elsbeth van Nieuwenhuijsen werkt voor grote modemerken als Viktor en Rolf, Tommy Hilfiger en Studio Piet Boon