NEW NOW Amsterdam
De lichten worden gedempt terwijl de muziek uit de speakers klinkt. In een zaal van de Westergasfabriek is net de expositie NEW NOW geopend en het spektakel begint direct. Midden in de zaal ligt een lange witte catwalk, links daarvan stapt iemand langzaam de spotlights in. Een voor een trekt de figuur in het licht de schoenen uit en zet deze naast de catwalk. De broek volgt en ondanks dat er achter dit figuur een aantal kleerhangers aan het plafond hangen met kleding die voor deze persoon bestemd lijkt te zijn, blijft het onderlichaam bloot. Mezelf afvragend of deze kunstenaar een man of vrouw is verklapt het ontblote lichaam haar geslacht. Een goed behaarde vagina staat in groot contrast met het mannelijke bovenlijf wat nog in een witte blouse en donkerblauw jasje is gehuld. De performance is een voorproefje van wat kunstenaar Jak Soroka uit Engeland met haar performance ‘Acts of Self Love’ gaat brengen de komende dagen. In haar 5 uur durende performances is de kunstenaar op zoek naar haar eigen identiteit en onderzoekt het fenomeen gender. Op tafels rondom de catwalk staan verschillende attributen die ze hierbij gebruikt.
‘What gives us a sense of self beyond gender?’
32 werken van 65 net afgestudeerde kunstenaars vanuit heel Europa. Tot en met 13 September opent de Westergasfabriek zijn deuren om deze jonge aanwinsten een podium te bieden. Over 5 dagen verspreid worden diverse disciplines gerepresenteerd. Naast grafische werken, design en beeldende kunst staan er verassend veel performances op het programma. Het ketelhuis behoudt zijn functie als filmhuis en biedt een breed spectrum aan animaties en films van verschillende kunstenaars.
Op twee grote projectieschermen die tegenover elkaar in een gecreëerde gang hangen is het werk van Marta Mielcarek uit Polen te zien. 39 vrouwen, op zowel de linker als rechter muur, bewegen gelijktijdig op de maat. Op de achtergrond zijn hun marcherende passen te horen. Volgens Marta zijn de vrouwen die allen identiek aan elkaar zijn haar alter ego. Haar inspiratie voor deze video-installatie is gebaseerd op de relatie tussen haar eigen rol als individu in de maatschappij tegenover haar plek als lid van een massa.
Wat gebeurt er wanneer heldere herinneringen langzaamaan verdwijnen? Lisa Klaverstijn nam foto’s van haar vader op zijn sterfbed en onderzoekt of deze foto’s haar herinneringen doen verbuigen. Waren de geuren van witte ziekenhuisbedlakens en chemische medicijnen wel echt daar? Door projecties van haar foto’s te transformeren op verschillende dragers met verscheidene structuren transformeert de Nederlandse kunstenaar haar beelden naar een nieuw geheugen. Ze laat de toeschouwer vanuit meerdere percepties kijken en leidt deze als een gids door haar eigen verleden.
NEW NOW is is een initiatief van ELIA – European League of Institutes of the Arts en nog tot en met 13 september te bezoeken in de Westergasfabriek