Mystiek sculptuurfestijn
/*–>*/
Een ander universum met buitengewone wezens. Een wereld zoals we die kennen uit sprookjes, mythes of legendes: liefelijkheid naast gevaar, schoonheid naast gruwel. Hercules, Ursula, Zeus, de Sfinx; de figuraties van David Altmejd tonen een menselijke aard, maar bezitten tegelijkertijd raadselachtige, vreemde kenmerken. Grenzen tussen mens, dier, god en fabel vervagen, evenzeer vervliegt de grens tussen een plezierige droom en een akelige nachtmerrie.
/*–>*/
“Ik hou van de schoonheid van strangeness, dat is even belangrijk als horror of humor”, aldus David Altmejd. De Canadese beeldhouwer creëert figuurstukken, van mansgroot tot reuzenformaat, hoofden en bijzondere landschappen, die tijdens de biënnale in Venetië in 2007 al tentoon werden gesteld. De basis van zijn werk is verwoesting. De constructie bovenop de deconstructie is echter even belangrijk. De verleidelijke elementen, zoals vruchten, kristallen, bloemen en spiegels, die bovenop de vernielingen van de figuren worden gebouwd, geven de gestaltes opnieuw een krachtig en levendig karakter. De nieuwe wezens die Altmejd schept, behelzen het leven en de dood. Juist de transformatie en de ruimte tussen de uitersten, is zichtbaar in het werk.
De viermeter hoge intimiderende reus komt in actieve pas op je af, waardoor de bezoeker zich klein en nietig voelt in de ruimte. Toch ervaren we ook een soort affectie voor de gigantische creatie, vergelijkbaar met de sympathie voor de ‘Vriendelijke Oude Reus’. Hoe langer de bezoeker blijft kijken naar de enorme gestalte, hoe meer hij gaat zien: weggeschaafde huid, pinnen, druiven, kokosnoten, piepschuim, schelpen, kristallen, bananen. De overvloed aan materiaalgebruik en toevoegingen aan de creatie, veroorzaakt een mysterieuze uitstraling. Ook de hoofden met grotachtige kristallen openingen en de aan elkaar gehechte hoofden, zijn mystiek.
/*–>*/
De bezoeker verhoudt zich tot de creaties. Ze doen een aanspraak op onze menselijke maat en ons bestaan. De figuren fungeren als soort alterego van de kijker. De letterlijke toevoeging van spiegels in de sculpturen versterkt de betrokkenheid van het individu. In Self Fiction wordt de bezoeker geconfronteerd met zichzelf, met zichzelf tegenover de figuur, tegenover de ruimte en tegenover de ander.
Bezoek Self Fiction, de dubbeltentoonstelling van David Altmejd en Friedrich Kunath, tot en met 1 januari 2017 in Kunsthal KAdE in Amersfoort.