Mister Motley op SPRING festival
Mister Motley gaat samen met presenator Luuk Heezen radio maken op het SPRING Performance festival. Vijf dagen lang schuift er iedere dag een choreograaf, kunstenaar, regisseur of activist aan om het te hebben over de projecten die ze tonen op SPRING. Wat zeggen deze performances over de huidige tijdsgeest, welke beweegredenen liggen eraan ten grondslag en wat zijn de visies van de makers op de wereld van vandaag de dag? Het zijn veelal internationale gasten die even in Nederland zijn voor het festival en in de radio uitzending ruimschoots de tijd hebben voor een verdiepend gesprek over hun kunstenaarschap. Iedereen is welkom om aan te schuiven in de Schouwburg in Utrecht, maar de uitzending is ook live mee te luisteren via de website en facebook van SPRING of via de facebook van mister Motley. Hieronder volgt het programma en de opnames van de uitzendingen.
Op vrijdag 18 mei werd de Sloveense kunstenaar Janez Janša geïnterviewd.
In 2007 werden drie Sloveense kunstenaars lid van de conservatieve Sloveense Democratische Partij (SDS) en lieten officieel hun naam veranderen in die van de partijleider en tevens premier van Slovenië, Janez Janša. Hoewel ze ieder om persoonlijke redenen hun naam veranderden, begonnen de grenzen tussen hun levens op verschillende en onvoorziene manieren te vervagen. Ze maakten van hun leven een doorlopende performance en van hun kunst een krachtig middel om rituelen en conventies rond identiteit zoals handtekeningen, paspoorten en creditcards te bevragen. Op het festival geeft Janez Janša een activistsche lecture performance en Luuk Heezen spreekt met hem van te voren over zijn beweegredenen. Bekijk en luister hier het interview terug:
Op zaterdag 19 mei werd Maryan Abdulkarim geïnterviewd
18.00 – 19.00
Foyer stadsschouwburg Utrecht
Een live interview met Maryan Abdulkarim
We Should All Be Dreaming nodigt ons uit om samen te dromen, onze angst, boosheid en haat te overwinnen, en ons een nieuwe toekomst voor te stellen. Choreograaf Sonya Lindfors en schrijver/ activist Maryan Abdulkarim geloven in de kracht van radicaal utopisch denken en vragen je te rebelleren. In een sessie op het snijvlak van een gechoreografeerde ontmoeting, performance en lezing, nodigen zij deelnemers uit om samen te komen, samen te luisteren en samen te dromen.
Bekijk en luister hiet het interview terug:
Op zondag 20 mei werd choreograaf Anouk van Dijk geïnterviewd.
18.00 – 19.00
Foyer stadsschouwburg Utrecht
Een live interview met choreograaf Anouk van Dijk
Het Australische gezelschap van Anouk van Dijk voert op Spring ANTI-GRAVITY uit, een samenwerking met de veelgeprezen Singaporese beeldend kunstenaar Ho Tzu Nyen. Zijn onderzoek naar wolken en zijn verfijnde esthetiek vormden het startpunt voor dit dansstuk. Het resultaat is een fysieke choreografie waarin het door de zwaartekracht gebonden lichaam tegenover de vluchtigheid en veranderlijkheid van de wolk staat. Zes uitzonderlijke dansers veranderen van hemelse wezens in aardse krijgers. Luuk Heezen spreekt met Anouk van Dijk over het onderzoek naar wolken en hoe daar vervolgens een choreografie uit voortkomt. Luister en bekijk hier de uitzending terug.
Vrijdag 25 mei
18.00 – 19.00
Foyer Stadsschouwburg Utrecht
Een live interview met kunstenaar Dries Verhoeven
Juist in de tijd dat koloniale standbeelden controversieel zijn, toont ook de meer recente westerse dominantie tekenen van verval. We voelen de hete adem van Rusland en Aziatische economische reuzen in onze nek. In Afrika lijkt China nu de nieuwe imperialistische macht te worden. Islamitische landen hebben via hier wonende migranten, een groeiende invloed op de westerse cultuur. Het vraagt om een nieuwe blik op onze rol in de wereld. Dries Verhoeven ontwikkeld voor SPRING een monument voor de Westerse Hegemonie op het Neude en Luuk Heezen spreekt met Verhoeven over dit project.
Zaterdag 26 mei
18.00 – 19.00
Stadsschouwburg Utrecht
Live interview met kunstenaar Tianzhuo Chen
Een clash tussen Azië en Europa, mode en performance, vogueing en karaoke. Wat is een betere plek voor zo’n botsing dan een dansvloer die zich omvormt tot een club, waar vervolgens een installatie wordt getoond? De Chinese beeldend kunstenaar Tianzhuo Chen combineert citaten uit internationale clubculturen, corporate identities, folklore, en social media en legt zo een beeld vast van een wereld tussen kitsch en apocalyps. Het publiek loopt op het toneel door een popspektakel waarin de vraag centraal staat wat Aziatisch en wat Europees is. Een voorstelling waarin het Oosten zich een beeld vormt van wat het Westen is en andersom.