The Marvellous World of Minerals
Tim Breukers vond een stapel boeken in het huis van zijn overleden opa. Waar hij dacht niks te kunnen vinden was juist ruimte om de herinnering aan zijn eerdere collageboeken naar boven te halen. Met opa’s boeken en lectuur gevonden op straat ging hij aan de slag in zijn atelier in de Rijksakademie voor Beeldende Kunst. Aan het einde van zijn residentie presenteert Tim Breukers het collageboek The Marvellous World of Minerals, de oorspronkelijke titel van het boek van opa.
Tussen het maken van de keramiek sculpturen door pakt Tim in de pauze de stapel boeken erbij. Hij reageert op de bestaande beelden in de boeken met materiaal wat voor handen is; tijdschriften, watervaste stiften en reclameposters worden samengevoegd tot collages. Net als in zijn sculpturen is hij in de collages bezig met weghalen en toevoegen, alleen het tempo waarin je produceert is vele malen hoger. ‘Het is als gymnastiek voor m’n hoofd,’ vertelt Tim, ‘Tijdens het maken van de sculpturen heb je meer tijd om erover na te denken, je hebt meer omhanden.’ Het proces van keramiek is trager en de collageboeken geven de mogelijkheid om zijn stroom aan ideeën bij te benen.
Hij werkt aan meerdere collageboeken tegelijk, toch valt de keus op dit boek om het uit te geven.The Marvellous World of Minerals is een dik boek, de hoeveelheid en verscheidenheid aan beelden is groter dan zijn andere boeken. De bladzijden zijn een aaneenschakeling van tekst, beeld, zowel uitgedacht als toevallig. De snelheid van het proces ervaar je ook tijdens het bladeren door het boek. Het zijn impressies, blijven niet uren beklijven, maar geven een indruk hoe een creatieve proces werkt. Je volgt de scheppende kracht van de maker, die intuïtief en aangeleerd zich concentreren op vorm, kleur en compositie. Als lezer kijk je altijd anders dan de schepper, hoewel Breukers de lezersogen af en toe stuurt door een didactische vergelijking te maken van twee beelden.
Tim Breukers vertelt over de twee polen in zijn werk: ‘aan de ene kant trashy dingen, vaak persoonlijke verhalen en aan de andere kant beeldhouwkundige beeldtaal, klassiek, monumentaal en sculpturaal. Waar die elkaar tegen komen is een startpunt voor een gesprek.’ Deze grote woorden kun je zowel in zijn keramiek sculpturen en collages vinden. ‘Ik hou er ook wel van dat er lekker wat onzin in kan.’ Hetgeen ook weerslag heeft op zijn grote werken, het maken van collages zorgt ervoor dat hij buiten de grenzen van klei durft te denken.
Een werkperiode bij de Rijksakademie betekent dat je als kunstenaar in een verslag terug kijkt op de periode. De van oorsprong Brabantse kunstenaar vindt het keigezellig met vijftig andere kunstenaars in het Rijksakademie. Zodoende concludeert hij in zijn verslag dat de kantine hier een belangrijk rol vervult. ‘Daar ontmoet je iedereen.’ Hij besluit een eettafel te bouwen en frietjes te bakken voor alle residents. De tafel als kunstwerk vindt je in het boek, net als de vlaggetjes die bij een ander feestje in de ateliers werden gebruikt. In een ouder collageboek beplakte hij een pagina met oranje tape. Deze pagina is de directe aanleiding dat zijn vloer en enkele muren in het atelier zijn bedekt met felle oranje breekbaar – fragile tape, het legt de jolige link naar zijn keramiek werk waar hij speelt met kapotte onderdelen. De kracht van een intuïtieve krabbel uit het boek spoort hem aan om diezelfde kracht in een kleiwerk te creëren. Het boek werkt als een spanningsveld van schets naar uitgewerkte kunstwerken en vice versa: het zowel een startpunt als verzameling van nieuw werk.
Het boek The Marvellous World of Minerals is te koop tijdens RijksakademieOPEN.