Lucas Lenglet in Kunst is Lang
Woensdag 11 juli is kunstenaar Lucas Lenglet te gast in Kunst is Lang. Luuk Heezen gaat gedurende één uur met hem in gesprek over zijn werk, kunstenaarschap en blik op de wereld. In zijn werk zoekt hij de scheidslijn op tussen cultuur en natuur, en tussen het begrensde en het onbegrensde. Domas van Wijk is ook aanwezig en reageert live visueel op het gesprek
‘Ars longa, vita brevis’ verzuchtte de Griekse arts en grondlegger van de westerse geneeskunde Hippocrates (4e eeuw voor Christus): ‘Kunst is lang, het leven is kort’. Een mensenleven was volgens hem niet genoeg om de geneeskunde onder de knie te krijgen.
Zo’n 2200 jaar laat Goethe zijn personage Wagner, de assistent van de beroemde Faust, de zelfde woorden vertwijfeld uitroepen. KUNST IS LANG, en het leven is kort.
De beeldende kunst is als een altijd doorstomende trein die zich een weg baant langs stromingen, niches, uitspattingen en extravaganza. Het tempo van afwisselingen en opkomende kunstenaars is hoog, de zendtijd voor hedendaagse kunst bescheiden. In het uur van KUNST IS LANG zal Luuk Heezen de verdieping opzoeken met een hedendaagse kunstenaar. Een gesprek over het werk, over vreemde ideeën, over de vooroordelen binnen kunst, en over het (doodnormale) dagelijkse leven van de kunstenaar. Dit seizoen is Kunst is Lang niet alleen te horen op de radio, maar ook te bekijken via de Kunst is Lang Youtube en Arttube.
———————————————————————————————————
Lucas Lenglet over zijn werk: Ik woon en werk in Amsterdam waar ik in 2000 afstudeerde aan de Gerrit Rietveld Academie. Na een aantal jaar in Berlijn te hebben gewerkt ben ik weer terug in Nederland. In mijn werk gebruik ik elementen uit de architectuur om te reflecteren op de maatschappij en mijn relatie tot de ander. Mijn installaties en sculpturen heb ik laten zien in solo presentaties bij onder andere Kunstvereniging Diepenheim, galerie Stichter Van Doesburg, Stedelijk Museum Bureau Amsterdam en Palais de Tokyo in Parijs. Ik nam deel aan groepstentoonstellingen in Witte de With, Atelier Néerlandais in Parijs, 3rd Athens Bienniale, Martin-Gropius-Bau in Berlijn. CAC Vilnius in Lithouwen. Onder invloed van mijn grootschalige werk voor de openbare ruimte zoekt ik in mijn werk steeds meer de scheidslijn op tussen natuur en cultuur, tussen het begrensde en het onbegrensde op. Mijn werk handelt over insluiting en uitsluiting in de breedste zin van het woord. Ik streef ernaar om vormen van in-betweenness, of zônes van overdracht en contact zichtbaar te maken en te vertalen naar situaties waarbij de polariteit tussen extremen wordt opgeheven. In mijn werk bemiddel ik tussen twee werelden. Hierbij is het denken net zo belangrijk als het maken. Inhoud, vorm en materiaal zijn elkaars gelijken. Als onderdeel van mijn praktijk geef ik lezingen en ben ik gastdocent aan verschillende academies.
Als het goed is veroorzaakt kunst verandering. Dit kan een verandering in houding en denken zijn. De mogelijkheden van kijken en denken die kunst biedt zou de omgeving waarin het werk wordt getoond en alles wat zich daarin bevindt tegelijkertijd moeten kunnen aanscherpen en verzachten.
Domas van Wijk. Een Namaak-kaars met ledlampje flikkert en creëert onregelmatige geluidspatronen op een elektrische gitaar. Het geluid van de gitaar stuurt een morse-lezer aan, die een absurd gedicht produceert waar dada-kunstenaar Kurt Schwitters trots op zou zijn geweest. De woorden worden afgedrukt door een laserprinter, die met zijn op-en-neer-bewegingen een maagpomp activeert en deactiveert. De maagpomp laat een rubberen kip in de vorm van een vrouw in lingerie vol-en leeglopen, terwijl de schaars geklede dame luidkeels gilt bij elke ademstoot. Dit is ongeveer wat je krijgt als je Domas van wijk alleen laat met een hoop elektronische gadgets en een tentoonstellingsruimte. Hij zal de gelegenheid Wellicht vieren door wat champagneflessen te ontkurken met behulp van vibrators.
Domas van wijk bouwt zijn installaties op uit bestaande objecten, machines en situaties, die een nieuwe toepassing en betekenis ontlenen aan de combinaties die van wijk tussen hen tot stand brengt. Net als bij de meeste hedendaagse technologie blijft het onduidelijk hoe het werk mechanisch in elkaar steekt. Maar de geluiden die ontstaan tussen de verschillende ‘ontmoetingspunten’ maken deze onzichtbare mechanieken en elektronische verbindingen wel waarneembaar. Hoewel het auteurschap van de kunstenaar indirect aanwezig is in de connectie tussen de verschillende elementen in de installaties, lijkt ze een eigen leven te leiden. Tekst door: Adelheid Smith
KUNST IS LANG
en het leven is kort
Iedere woensdagavond op de radio tussen 20.00 en 21.00 op AmsterdamFM
De uitzendingen zijn op een later moment te bekijken/beluisteren via Podcast, Soundcloud, Youtube en op de website van mister Motley.
Partners
Het Prins Bernhard Cultuurfonds
Het Amsterdams Fonds voor de Kunst
Voordekunst
Arttube
VondelCS
AmsterdamFM