Loes Faber zag ‘Alreadymade’ van Barbara Visser en reageerde met een tekening
In Alreadymade onderzoekt Barbara Visser of ‘Fountain’ – het meest invloedrijke kunstwerk van de 20e eeuw – niet aan Duchamp maar aan Elsa von Freytag-Loringhoven (1874-1927) moet worden toegeschreven. Mister Motley vroeg Loes Faber de documentaire te bekijken en te reageren middels een tekening. Met ‘Ik ben mijn muze’ schreef en tekende Faber een graphic novel over de vrouwen die de kunstgeschiedenis oversloeg.
In Alreadymade onderzoekt kunstenaar Barbara Visser wie de ware maker is van het meest invloedrijke kunstwerk van de 21e eeuw: ‘Fountain’, dat lange tijd werd toegeschreven aan Marcel Duchamp. Visser las in 2018 dat niet Duchamp maar de vrouwelijke dichter en kunstenaar en barones Elsa von Freytag-Loringhoven (1874-1927) het genie achter Fountain zou zijn geweest, en beet zich vast in dit raadsel. Door een digitale versie te ontwerpen wordt getracht Von Freytag-Loringhoven weer tot leven te wekken. Daarmee is Alreadymade een documentaire over verdwijnen, originaliteit, auteurschap en identiteit.
In haar graphic novel ‘Ik ben mijn muze’ zet Loes Faber acht vrouwelijke kunstenaars in het volle licht die in eerste instantie werden overgeslagen in de kunstgeschiedeniscanon. ‘Vrouwen die hun eigen koers voeren, die hun leven gaven voor hun kunstenaarschap en vochten voor wat ze belangrijk vonden, niet bang om zich aan de norm te ontworstelen en zo vrij mogelijk te leven.’
We vroegen Loes Faber de film van Visser te bekijken, en te reageren met een tekening. Hieronder is het resultaat te zien.
De documentaire Alreadymade ging vorige maand op IDFA in premiere. Hier lees je meer over de film.
Ik ben mijn muze verscheen in 2022. Deze graphic novel kun je hier bestellen.
Alreadymade van Barbara Visser draait vanaf 7 maart in diverse filmhuizen in het land.