Pioniersplanten, steenvruchten – over IN THE MIST OF IT ALL, ABOVE FRONT TEARS van Laure Prouvost
Laure Prouvost geeft haar universum vol vogels, keien en plasjes water gestalte in De Pont. IN THE MIST OF IT ALL, ABOVE FRONT TEARS laat de bezoeker ronddolen in zalen die zijn aangetast door de klimaatramp en daaruit voortvloeiende migratiebewegingen. Maar Laure van den Hout zoomt in op een heel klein, nauwelijks te ontwaren deel van deze allesomvattende tentoonstelling.
Hyperstructuren beklimmen op blote voeten – met bezoeker X naar Raphaela Vogel in De Pont
Met een bezoeker die toevallig op blote voeten door de tentoonstelling KRAAAN van Raphaela Vogel loopt, besluit Dagmar Bosma de omvangrijke selectie aan werken nader te onderzoeken. Aan de hand van spinnenwebben, verdorde bladeren, miniatuurversies van monumentale bouwwerken, giraffen, een Duitstalige cover van Ain’t got no life, een glijbaan en een anatomisch model van een penis ontdekken ze hoe het werk van Vogel bol staat van de feministische tendensen, post-humanistische fantasieën en kritiek op modernistische grootheidswaanzin.
Het is niet genoeg om met lof te smijten naar elke zwarte kunstenaar – over Kara Walker in De Pont
Ayrton van Noort bezocht A Star is Everything a Black Hole Longs to Be in De Pont in Tilburg. Meer dan 600 werken op papier nemen je mee op reis door de kunst en het leven van Kara Walker in deze oprechte en persoonlijke tentoonstelling die ingaat op slavernij, identiteit en kroeshaar in het museum.
Onze duistere kant verbindt ons – een reflectie op het werk van Silvia Martes
De dichter Asha Karami bekeek de nieuwe film van Silvia Martes The Revolutions That Did (Not) Happen en reflecteert op haar ervaring: “Het omgekeerde van zien is gezien worden.”
Welke tentoonstellingen moeten we gaan zien? – 9 tips van kunstenaars
‘‘Ik verlang ernaar weer in een gebouw met ruimte en hoge muren te zijn,’’ schreef kunstenaar Afra Eisma mij toen…
Door naar iets te kijken, iets anders in volle glorie zien – over de ervaring van het complementair kleurcontrast
De Nederlandse beeldend kunstenaar Jan Andriesse schilderde in de jaren negentig de regenboog. Hij probeerde de regenboogspiegeling die wij waarnemen…
Wat neem ik waar? Hoe neem ik waar? En op basis waarvan? | Ann Veronica Janssens in De Pont
Bij het mengen van olie en azijn zullen er kleine olie-belletjes blijven rondzweven in het vloeibare azijn. De twee blijven…
MOTLEY’S TIPS VOOR 2019
Een gloednieuw jaar staat voor de deur. Binnen de lijnen van de weken is het hagelwit. Het duurt weer 365…