Life is Strange
Fotografische ontdekkingen uit het fotografietijdschrift ‘Het Leven’.
De meeste foto’s op de tentoonstelling Life is Strange in Huis Marseille zijn afkomstig uit het fotoarchief van Het Leven, een populair tijdschrift dat werd uitgegeven tussen 1906 en 1941. Het Leven, later ook wel omschreven als de ‘Panorama van het interbellum’ vanwege de gedurfde manier van berichtgeven, verscheen in een tijd dat geïllustreerde tijdschriften de toon aangaven in de visuele journalistiek. Ruim voordat de televisie- en daarna internet – die rol zou overnemen en in oplagen waarvan de huidige tijdschriftjournalistiek alleen maar kan dromen.
Maarten Asscher zegt hier in zijn essay in de publicatie van de tentoonstelling het volgende over: ‘Er zijn beroemde nieuwsfoto’s die door het belang van het moment of de handeling die ze vastleggen een iconische status hebben verkregen: de Eifeltoren in aanbouw, Amerikaanse soldaten die de vlag op Iwo Jima platen. Dergelijke foto’s worden als afbeeldingen van ‘historische momenten’ gezien, maar in feite verschillen dergelijke foto’s niet of nauwelijks van foto’s die de petite histoire van de wereld in beeld brengen. Dat heeft ermee te maken dat ook de grote geschiedenis goed beschouwd uit een ontelbare hoeveelheid kleine feiten bestaat. Maar voor wie werkelijk geïnteresseerd is in het verleden, in mensen, in dingen, in de geschiedenis, in alles wat zich ooit heeft afgespeeld en waar je bij was: voor die toeschouwer zijn die zogenaamde curieuze, anekdotische foto’s een veel rijkere bron. Rijker, omdat de grote geschiedenis de voorstelling nog niet heeft aangetast, vervormd en in zeker opzicht tot een clichébeeld heeft gemaakt’.
Niet de iconische beelden van historische gebeurtenissen, maar juist deze visuele kleine geschiedenissen geven een direct beeld van dat wat gewone mensen bezig hield in de roerige jaren rond de twee wereldoorlogen.
De tentoonstelling Life is Strange is nog tot en met 6 september te zien in Huis Marseille