Redactie

Leesgroep de kunst van het feminisme met Heske ten Cate en Yuki Kho

29 oktober 2019

De feministische leesgroep met Heske ten Cate en Yuki Kho op 5 november staat in het teken van de ongelijke machtsverhoudingen tussen mannen en vrouwen in de kunstwereld.

Voor haar masterscriptie genderwetenschappen ging Pauline Salet vorig jaar met een notitieboek naar acht grote moderne Nederlandse kunstmusea. Haar onderzoeksmethode was simpel. Ze keek en turfde: hoeveel kunst van vrouwelijke makers is er te zien in de vaste collectie? 13 procent, telde ze. Hoe kan het toch dat er nog steeds zo veel ongelijkheid heerst tussen mannen en vrouwen bij het tonen van kunst?

Dit is de vraag die centraal staat op 5 november tijdens de feministische leesgroep met Heske ten Cate en Yuki Kho. Deze avond zal in het teken staan van de ongelijke machtsverhoudingen tussen mannen en vrouwen in de kunstwereld naar aanleiding van het onderzoek dat Mamachash het afgelopen jaar deed naar vrouwelijke kunstenaars en hun zichtbaarheid. Heske ten Cate en Yuki Kho stellen dat vrouwen minstens even vaak naakt op een kleedje zijn afgebeeld in een museum dan dat ze er als maker vertegenwoordigd zijn. Om daar verandering in te brengen maken ze sinds afgelopen september met de podcast Naakt op een Kleedje een alternatieve rolodex vol fantastische vrouwelijke makers. Dit doen ze niet alleen, iedere aflevering staat er een bijzondere vrouwelijke gast centraal die thuis of op haar werk geïnterviewd wordt over een kunstwerk van een vrouwelijke maker.

Hoe kan het toch dat er nog steeds zo veel ongelijkheid heerst tussen mannen en vrouwen bij het tonen van kunst?

Gedurende de leesgroep op 5 november wordt de groep omgevormd tot redactie om een fictieve live aflevering van Naakt op een Kleedje te maken.

Voorbereiding:

Klik hier om je aan te melden voor de gratis leesgroep. (er zijn maximaal 20 plekken)


De podcast: Naakt op een kleedje

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* verplicht

Meer Mister Motley?

Draag bij aan onze toekomstige verhalen en laat ons hedendaagse kunst van haar sokkel stoten

Nu niet, maar wellicht later