Kunstenaars en ontwerpers verkennen hun grenzen bij Garage Rotterdam
Op 30 augustus 2013 om werd de groepstentoonstelling On the Edge geopend in Garage Rotterdam, met een zomerse VL92 ginbar van Sietze Kalkwijk en muziek van Ben La Desh. De tentoonstelling is samengesteld door gastcurator Roosmarijn Hompe en nog te bezichtigen tot en met 27 oktober.
In de groepstentoonstelling On the Edge verkennen negen kunstenaars en ontwerpers de grenzen van hun vak, maar ook van hun verbeelding. Wat kunnen zij nog van hun eigen en andere disciplines leren?
De afgelopen decennia is de grens tussen beeldende kunst en vormgeving vervaagd. Kunstenaars en ontwerpers delen kennis en gebruiken dikwijls materialen en technieken die niet per se passen binnen het gebied waarin ze zijn opgeleid. Deze multidisciplinaire aanpak leidt tot tal van uitdrukkingsmogelijkheden. Desondanks keren veel makers terug naar de basis van hun vak: wat zijn de beperkingen en mogelijkheden hiervan?
De volgende kunstenaars zullen hun werk tonen: Frank Bruggeman, Lonneke van der Palen, Wies Preijde, Rogier Arents, Jacob Raeder, Maurice Scheltens & Liesbeth Abbenes, Jasper Nijs en Martin Fenne.
Neem voor meer informatie een kijkje op de website van Garage Rotterdam.
Bijschrift: Maurice Scheltens & Liesbeth Abbenes maakten voor deze expositie de serie ‘Hidden Objects”. Deze serie toont eenvoudige huishoudelijke voorwerpen, zoals een blauwe vuilniszak en een fruitkistje, die in beweging worden gebracht door een platenspeler. De ronddraaiende beweging wordt vastgelegd door een camera met lange sluitertijd. Door de vierde dimensie – tijd – aan het beeld toe te voegen, ontstaat de suggestie van volume. De mogelijkheid om door middel van fotografie een valse werkelijkheid te creëren, wordt hierbij optimaal uitgebuit. In de metamorfose van het bewogen beeld komt een verborgen voorwerp tevoorschijn.
Bijschrift: ‘Vector Projector’ is een grafische filminstallatie, gebaseerd op de filmtechniek die Rogier Arents ontwikkelde voor zijn afstudeerwerk ‘Secret Signals’. Hierin onderzoekt hij hoe door middel van 3D visualisatie van lijntekeningen ruimte kan worden gesuggereerd. De lijntekeningen gemaakt met een plotterprinter loopt als een filmrol door een projector waardoor er een illusie van ruimtelijkheid ontstaat.
Bijschrift: De ‘Exhaust Pipe Vases’ zijn gemaakt van uitlaatpijpen. Dat auto-onderdelen worden gebruikt als vazen ligt bepaald niet voor de hand. Maar juist vanwege hun grillige organische vormen gaan deze uitlaatpijpen wonderwel samen met de bloemen en takken die erin geplaatst worden.
Bijschrift: De serie ‘Sleepers’ van Martin Fenne balanceert op de grens van werkelijkheid en illusie, het tastbare en het zichtbare, figuratie en abstractie, verfijning en banaliteit, zedigheid en erotiek, intimiteit en algemene geldigheid.
Bijschrift: De ‘Koffiemolen’ heeft een vermaler van hardsteen, die wordt versneld door een speciale pomp. Langs een glijbaantje worden de koffiebonen één voor één getransporteerd naar de vermaler, die ze meedogenloos verplettert.
Bijschrift: De installatie bestaat uit diverse handgeweven muren die de beleving van perspectief beïnvloeden. De combinatie van kleuren en lijnen verdelen de ruimte in denkbeeldige kamers, ramen en doorgangen. Omdat de wanden licht transparant zijn, nodigt de installatie uit tot verkenning van de verschillende ruimtes en patronen.
Bijschrift: Deze studies in materiaal, textuur, vorm en kleur zijn een nieuwe stap in Raeders onderzoek naar wat nog kan gebeuren met keramiek nadat de kneedbare klei is afgebakken. De gladde terracotta-vormen contrasteren met de grove structuur van het gegoten schuim en de aaibaarheid van de chia zaadjes. De onnatuurlijke pastels van het schuim steken af tegen de aardse tinten van het terracotta en de plantjes. Raeder beschrijft dit onderzoek als een ‘nieuw doel voor het proces’.
Bijschrift: Lonneke van der Palen maakte voor deze expositie de serie ‘Memories of a journey never made”: een verzameling van beelden die het midden houden tussen nagemaakte vakantiekiekjes en abstracte stillevens. Een enkele afbeelding toont een portret. De combinatie van kleur en compositie geeft de serie een even grappige als dromerige uitstraling.
Fotografie en tekst: Garage Rotterdam