Kunst is Lang – Het atelierbezoek seizoen
Mister Motley en presentator Luuk Heezen maken sinds november 2015 het radioprogramma Kunst is Lang: een gesprek waarin een hedendaagse kunstenaar drie kwartier de tijd krijgt om te praten over kunst, het kunstenaarschap, en het wereldbeeld dat daarachter zit.
Vorige week werd de laatste aflevering van dit seizoen gepubliceerd. Wegens de pandemie bezochten we alle kunstenaars in hun atelier. Dit leverde intieme gesprekken op, opgenomen op de plek waar de kern van het kunstenaarschap zich bevindt.
Vanaf september zijn we terug met een nieuw seizoen dat weer wordt opgenomen in de opname studio. Veel dank aan alle kunstenaars, luisteraars en aan presentator en programmamaker Luuk Leezen.
Heb je het afgelopen half jaar een uitzending gemist? Hieronder hebben we alle uitzendingen van dit seizoen nog even op een rij gezet:
Eugenie Boon onderzoekt met haar schilderijen, performances en installaties de relatie tussen Curaçao en Nederland. In haar werk wil ze de stem van een nieuwe generatie Curaçaoënaren laten klinken, die zowel trots kan zijn op haar eigen culturele geschiedenis, als kritisch op wat verdere ontwikkeling van het jonge land in de weg zit.
Luister hier de uitzending met Eugenie Boon terug
Das Leben am Haverkamp is een kunstcollectief, bestaande uit Christa van der Meer, Anouk van Klaveren, Dewi Bekker en Gino Anthonisse. Hoewel ze opgeleid zijn in mode, is hun werk vaker een deconstructie van de industrie om mode heen, zoals de marketingmechanismes die nodig zijn om van een eenvoudig product een luxe object te maken. Hun werk strekt zich ook uit tot de kunstwereld: in hun werk voor het Zeeuws Museum, lieten ze zich leiden door welke fantasieën bezoekers over collectiestukken hadden.
Luister hier de uitzending met Das Leben am Haverkamp terug
Filmmaker Nanouk Leopold en beeldend kunstenaar Daan Emmen maken onder de naam Leopold Emmen beeldende installaties, waarin ze de relatie tussen film en een ruimtelijke ervaring onderzoeken. In hun recente installatie in Eye Filmmuseum arrangeren ze filmische elementen zoals licht, geluid en decor op zo’n manier dat je als bezoeker tot beweging wordt verleid.
Luister hier de uitzending met Leopold Emmen terug
Iriée Zamblé tekent en schildert portretten van zelfverzekerde Zwarte mensen: personen die ze wel op straat tegenkomt maar die in de kunstwereld nauwelijks zichtbaar zijn. En in de nasleep van Blackout-Tuesday, toen op social media steun werd betuigd aan de Black Lives Matter-beweging en geprotesteerd tegen de moord op George Floyd door een zwart vierkant te posten, is ze schilderijen gaan maken van zwarte vierkanten en teksten die naar Blackout-Tuesday verwijzen.
Luister hier de uitzending met Iriée Zamblé terug
Het werk van pietsjanke fokkema is een samenspel van tekeningen, textielwerken, en gehaakte of geknipte objecten. In de installaties die daaruit ontstaan, combineert ze feiten uit het alledaagse leven met abstracte zaken en grote begrippen, zoals de kosmos of de symboliek van getallen. Haar wereldbeeld strookt met hoe ze in de Middeleeuws dachten: onze wereld is ontstaan door samenhangende wetmatigheden, die door bestudering te begrijpen zijn.
Luister hier de uitzending met pietsjanke fokkema terug
Susanne Khalil Yusef maakt installatie met uiteenlopende materialen: keramiek, textiel, gevonden objecten, en foto’s en film. Op het eerste gezicht zijn het vrolijke, kleurrijke werken, maar de verhalen waarnaar ze verwijzen zijn dat allerminst. Zo komen de hoofden van 30 jonge Palestijnse mannen vaak terug – ze zijn in een periode van 2 maanden vermoord, door Israëlisch geweld. En op een serie theekannen prijken portretten van bekende mensen die zich in het openbaar uit hebben gesproken over geweld tegen Palestijnen.
Luister hier de uitzending met Susanne Kahlil Yusef terug
Marleen Sleeuwits stript leegstaande ruimtes, en bouwt er vervolgens een nieuwe visuele laag overheen, waarvoor ze bestaande architectonische elementen uitvergroot. Soms wordt dit een installatie waar je doorheen kunt lopen, en soms wordt het de basis voor een fotowerk, waarop je behoorlijk moet puzzelen voordat je het afgebeelde kunt doorgronden.
Luister hier de uitzending met Marleen Sleeuwits terug
Het werk van de in Bagdad geboren Joseph Sassoon Semah raakt aan thema’s als ballingschap, ergens voor altijd te gast zijn en de herinnering aan een Babylonisch-Joodse traditie die tegenwoordig nauwelijks meer zichtbaar is. Joseph ziet het schrijven van teksten als de basis voor zijn kunstenaarschap, de sterk symbolische beelden die hij maakt zijn ‘voetnoten’ van die teksten: ze geven een uitdrukking aan wat niet in woorden te vangen is.
Luister hier de uitzending met Joseph Sassoon Semah terug
Ingrid Rollema maakt als portrettist waanzinnige beelden in brons en klei, maar dat ze mooi zijn is voor haar niet genoeg. Door hun context worden ze een aanklacht tegen geweld, bijvoorbeeld in gefilmde installaties vergezeld van teksten van Shakespeare over oorlog, of in een schaduwspel waarin het uitgelichte beeld van een sprinkhaan groteske schimmen op de wand tevoorschijn tovert.
Luister hier de uitzending met Ingrid Rollema terug
Frank Bloem werkt met geur als materiaal. Voor het meerjarenproject Ambassade van de Noordzee heeft hij 40 geuren gevangen die je rondom de Noordzee aantreft, en er het parfum Zeelucht mee samengesteld – een geur die binnen de periode van een uur verschillende gedaantes aanneemt, zoals je tijdens een wandeling aan de kust ook verschillende geuren tegenkomt.
Luister hier de uitzending met Frank Bloem terug
De beelden van Bram de Jonghe hebben een grote poëtische kwaliteit. Zijn werk is vaak gestoeld op verrassend materiaalonderzoek, zoals een grote homp teer op een stalen pijp, die niet stolt en dus af en toe omgedraaid moet worden om niet op de grond te belanden, of de schelp van een mossel die naadloos is een ijzeren profiel is verzonken.
Luister hier de uitzending met Bram de Jonghe terug
Neil Fortune maakt zogenaamde sociale sculpturen, die je uitnodigen om dichterbij te komen, iets aan te raken, of juist verder te kijken dan je eerste gedachten. Het is jouw reactie als kijker die zijn beelden compleet maken.
Luister hier de uitzending met Neil Fortune terug
Waar voor de meeste kunstenaars de corona-pandemie een verschraling van mogelijkheden betekende, zag Sarah Carlier juist mogelijkheden: op haar dagelijkse wandelrondje door het bos verschenen opeens allerlei uitingen van creativiteit, waardoor ze het bos doopte tot Haags Organisch Openlucht Volks Museum. Het deed haar beseffen dat ze zich niet zo druk moest maken over het concept achter een werk, als dat het ongebreidelde plezier van het maken in de weg zit.
Luister hier de uitzending met Sarah Carlier terug
In de zachte potloodtekeningen van Koes Staassen is een grote rol voor het naakte lichaam weggelegd. Hij begon me het weergeven van zijn eigen lijf, maar stapte al snel over op het tekenen van andere naakte mannen, versierd met kralen, linten of vlijmscherpe objecten. In zijn recente werk komt hij steeds meer los van een realistische situatie, en zijn patronen als kippenvel of vorm van borsthaar onderwerp – maar sensueel is het nog steeds.
Luister hier de uitzending met Koes Staassen terug
De tapijten, papier-maché en keramieken objecten van Afra Eisma zijn kleurrijk, aaibaar en vrolijk. Slungelige mensfiguren, beesten en aliens bevolken haar wereld. Maar kleurrijk betekent niet per definitie lieflijk: in de tentoonstelling Your silence will not protect you in het Fries Museum krijgen schaamte en woede een plek, in werken die voortkomen uit een traumatische ervaring.
Luister hier de uitzending met Afra Eisma terug
De verhalen die ten grondslag liggen aan de films van Eliane Bots komen naar haar toe, en willen graag verteld worden. Of het nou om haar oma gaat die al haar bezittingen met stickertjes archiveert, of jonge meiden die zelf de pijnlijke geschiedenis van familieleden tijdens de Joegoslavië-oorlog bij elkaar moeten puzzelen, in Elianes films gaat het over herinneringen en het zelf zeggenschap hebben over je eigen verhaal.
Luister hier de uitzending met Eliane Bots terug
In de installaties van Gabey Tjon a Tham werken beweging, licht, lucht en geluid samen om een balans tussen het natuurlijke en het digitale te creëren: computergestuurde lichtcirkels die hun nabeelden op je netvlies schrijven of speakers die zijn geprogrammeerd met het geluid van de wind, en in het afspelen elkaars klanken beïnvloeden. Techniek is volgens Gabey de logische volgende stap in de evolutie van de mens.
Luister hier de uitzending met Gabey Tjon a Tham terug
Sjoerd Buisman werkt al ruim 50 jaar met de natuur als onderwerp. Soms door bijzondere verschijningsvormen van bijvoorbeeld bomen te beschrijven en fotograferen, soms door groei te manipuleren door een pompoen in te snoeren of wilgen op hun kop te laten groeien, of door bijvoorbeeld een tak af te laten gieten in brons en daar verticale stukken aan toe te voegen. Zijn werk is continue combinatie van natuur en cultuur.
Luister hier de uitzending met Sjoerd Buisman terug
K. Schippers heeft een indrukwekkend oeuvre aan gedichten, romans, verhalen en kunstkritieken bij elkaar geschreven. Als rode draad door dat oeuvre loopt zijn bijzondere aandacht voor het alledaagse. We praten over wat hem opviel toen hij met spoed het ziekenhuis in werd gereden, hoe je door middel van verhalen overleden vrienden tot leven wekt en zijn nieuwste roman, waarin hoofdpersoon K. Schippers op zoek gaat naar de bronnen van de taal.
Luister hier de uitzending met K. Schippers terug
Sinds Nour-Eddine Jarram ruim veertig jaar geleden Casablanca verruilde voor de kunstacademie van Enschede, zijn z’n schilderijen, tekeningen en aquarellen geleidelijk aan meer figuratief geworden. In zijn recente werk krijgen bootvluchtelingen, Marokkaanse jongeren, bekende schilders en muzikanten een podium, maar ook de samenkomst van twee beeldende culturen wordt onderwerp voor een schilderij: de Marokkaanse, waarin god en de profeet niet worden afgebeeld en abstractie de boventoon voert, wordt op unieke manier gecombineerd met oud-Hollandse landschappen à la Van Ruisdael.
Luister hier de uitzending met Nour-Edinne Jarram terug
Het eindexamenwerk van Narges Mohammadi bestond uit 700 kilo halva, een zoet geurend deeg dat in de Perzische cultuur gegeten wordt als troost na een uitvaart. Ze boetseerde er twee wanden mee, met daarin uitsparingen in de vorm van een bed, een lamp, een kast – sporen van een geleefd leven. Ook haar recente werk voor de collectie van het Amsterdams Medisch Centrum prikkelt alle zintuigen: een perfecte replica van een rolkoffer, geboetseerd uit blokken handzeep van Dove.
Luister hier de uitzending met Narges Mohammadi terug