KUNST IS LANG: Sander Breure en Witte van Hulzen
304 – Sander Breure & Witte van Hulzen
Het duo Sander Breure & Witte van Hulzen maakt performatieve installaties, waarin het gedrag van de mens onder de loep wordt genomen. Welke sociale conventies zijn er, hoe verschillen die per situatie en ruimte waarin je je bevindt, en als je uitzoomt: welke grotere maatschappelijke factoren sturen dat gedrag?
Het begon in de stationshal van Utrecht Centraal, waar vier performers een half jaar lang perfect synchroon ‘reizigersgedrag’ vertoonden, zoals scrollen op een telefoon of een slokje koffie nemen – een fascinerende breuk met de dagelijkse gang van zaken, voor wie er in de alledaagse drukte oog voor had. Later kwamen er ook sculpturen bij, schetsmatige mensfiguren die door hun ware grootte een aanzet tot interactie geven. Bijvoorbeeld in een tentoonstellingszaal in het Stedelijk Museum, die was gemodelleerd naar een ziekenhuis, met sculpturen die zijn gebaseerd op de verschillende persona’s die samen bepalen wat dat ziekenhuis is: de verpleger en de arts, maar ook de schoonmaker en bestuurder. Ze stonden opgesteld langs de randen van de ruimte, waardoor je als bezoeker aan alle kanten werd aangestaard, en de performers die aanwezig waren maakten fysieke gebaren en bewegingen die pijn, verveling of concentratie uitdrukten. In 2014 maakten Breure en Van Hulzen Het familieportret, een performatieve installatie waarvoor gesprekken van het meest gemiddelde gezin van Nederland zijn opgenomen, die vervolgens door acteurs in een installatie opnieuw werden uitgesproken. Door deze wisseling van context verandert de perceptie van dit dagelijks taalgebruik en gedrag, en vallen er ineens andere dingen op. Tien jaar na dato is er een vervolg op dit werk te zien, van 22 tot en met 24 november 2024 in het Stedelijk Museum Amsterdam.