Kunst in de buitenlucht – zomer 2021
Deze zomer wordt er ingehaald én er stond al van alles op de agenda. Het is dan ook lang geleden dat er zo veel grote tentoonstellingen in de buitenlucht tegelijkertijd te zien zijn in het land. Mister Motley start de maand met een overzicht van vijf tentoonstellingen zodat de thuisblijvers zich niet hoeven te vervelen deze zomer.
2e biënnale – Kunst in de Heilige Driehoek, 10 juli – 15 augustus
In Oosterhout in Noord-Brabant ligt het gebied ‘De Heilige Driehoek’. Dit zijn drie monumentale kloosters die omgeven worden door grote kloostertuinen en landerijen. Bijzonder aan deze plek is dat deze drie kloosters nog in functie zijn. De eerste drie biënnales dragen allemaal een christelijke deugd als thema. In 2017 (de eerste) was dat Liefde, in 2021 is dat Hoop en de derde in 2023 zal gaan over Geloof. Op de website van ‘De Heilige Driehoek’ is het volgende over het thema Hoop te lezen. “Hoop hebben houdt in dat je niet bij de pakken gaat neerzitten, dat je actie onderneemt om de situatie waarin je verkeert te verbeteren, om dat wat mist concreet te maken. Hoop is verbonden met verwachting, droom en verbeelding, maar ook met wanhoop en vrees.”
Voor deze editie zijn twintig Nederlandse en internationale kunstenaars, jong een oud, uitgenodigd nieuw werk te maken of bestaande kunstwerken in bruikleen te plaatsen in de kloosters en tuinen.
Omdat de drie kloosters nog dagelijks in gebruik zijn en deze context zo bepalend is voor de tentoonstelling, wordt er op een verfrissende manier met de hedendaagse kunstwerken omgegaan. Waar hedendaagse kunstwerken nog vaak worden gezien als taboedoorbrekend of worden ingezet om conflicten uit te diepen, staan de werken in deze tentoonstelling juist in harmonie met de omgeving. De curatoren Hendrik Driessen en Rebecca Nelemans zeggen hierover: “De expositie speelt zich af in een spirituele, betekenisvolle omgeving: monumentale kloosters waar het kloosterleven nog dagelijks wordt geleefd, met verstilde binnenruimtes en een weids en gedifferentieerd landschap eromheen. Dat is vóór alles ons vertrekpunt: We kunnen niet anders dan werken vanuit respect voor de sfeer in de kloosters en de omgeving. We zoeken daarom niet het conflict, maar juist de verbinding die nieuwe relaties en inzichten helpt ontstaan”
Into Nature – New Energy, 31 juli-24 oktober
Into Nature is een tweejaarlijkse kunstexpeditie door het Drentse landschap met werken van internationaal aansprekende kunstenaars. Dit jaar vindt de derde editie plaats in het Bargerveen en in Emmen.
Het thema van dit jaar is New Energy en dit heeft alles te maken met de locatie waar de kunstwerken zijn te zien. Het Bargerveen is een van de laatste hoogveengebieden van Noordwest-Europa. Energie is hier letterlijk zichtbaar en dit dient als inspiratiebron voor de kunstenaars. Artistiek leider Hans den Hartog Jager zegt hierover: “Het Bargerveen is kaal, leeg en indringend én het staat er bol van de energie. Historische energie, verdwenen energie, onzichtbare energie, controversiële energie, nieuwe energie – de geschiedenis en het landschap van het Bargerveen is er diep van doortrokken. We hebben naar kunstenaars gezocht van wie we dachten dat ze ‘iets’ zouden kunnen doen met de locatie, het landschap, de geschiedenis van het gebied, de natuur en energie.”
De IJsselBiënnale – TIJ, TIJD en TIJDELHIJKHEID, 18 juni – 19 september
De IJsselbiënnale wordt sinds 2017 georganiseerd door Kunstenlab in Deventer en is te zien in de IJsselvallei tussen Doesburg en Zwolle. Deze manifestatie gaat over de verhouding tussen mens en landschap. Aanleiding én thema van dit jaar is de impact van klimaatverandering op ons landschap. Welke effecten heeft klimaatverandering hier in de IJsselvallei op het landschap en zijn bewoners? Wat kan er gedaan worden om effecten kleiner te maken of te voorkomen? Wat voor effect heeft de factor TIJD op ons landschap en de uitdagingen?
Voor de buitententoonstelling nodigde het team van curatoren 27 kunstenaars uit binnen- en buitenland uit voor het maken van een nieuw, tijdelijk kunstwerk op bijzondere locaties in de IJsselvallei. Ze lieten zich inspireren door de plek én het thema.
De website van de IJsselbiënnale zegt het volgende over de huidige editie: “Sommige kunstenaars zoomen in op die ene plek in de IJsselvallei, sommigen zoomen juist uit, tot ver over de landsgrenzen. De ene graaft naar sporen in het fysiek en ruimtelijk geheugen, anderen schetsen een mogelijke toekomst. Voor de deelnemende kunstenaars is de IJsselvallei werk- en onderzoeksgebied, atelier, muze én podium.”
Kunst aan de schinkel – Entre Nous – Omdat wij zijn, 25 juli – 5 september
Kunst aan de Schinkel is een tweejaarlijkse manifestatie in de Schinkelbuurt in Amsterdam. Ook in 2021 trekken kunstenaars de buurt in en ontwerpen nieuw werk voor een zelfgekozen locatie, zoals een ondergrondse kelder onder de Zeilbrug of een mysterieus eiland dat plotseling opduikt in het Vondelpark. Vanuit hun eigen waarneming en discipline richten de kunstenaars hun pijlen op de stad. Dit resulteert in een kunstmanifestatie waarin het onderliggende motief, ‘de magie van de ontmoeting’, wordt uitgediept.
Sonsbeek 20 – 24, Force Times Distance- On labour and its sonic ecologies, 2 juli – 29 augustus
De Sonsbeek biënnale werd geïnitieerd in een poging de zware schade te herstellen die de stad Arnhem tijdens de Tweede Wereldoorlog (De Slag om Arnhem) had geleden. Vanaf deze eerste editie in 1949 heeft Sonsbeek bijgedragen aan een nieuwe visie op internationale hedendaagse kunst. De 12e editie van deze internationale tentoonstelling vindt plaats op 14 verschillende locaties in Arnhem en Gelderland. Van de Eusebiuskerk in het centrum van de stad Arnhem via de verschillende parken tot aan het Kröller-Müller Museum op de Veluwe. Deze editie gaat over ‘de afwezigheid van een dominant beeld’. Op de website van Sonsbeek is het volgende hierover te lezen: ‘Deze editie van sonsbeek wil de complexe arbeidsverhoudingen en ongelijkheden die dit met zich meebrengt onthullen, aantonen wie (on)zichtbaar is, wie (on)misbaar is, wie ons applaus verdient en wie lafhartig zwijgzaam blijft.’ Alina Lupu bezocht voor Mister Motley de tentoonstelling, klik hier om haar bespreking te lezen.