KAN NIET BESTAAT NIET: Yair Callender
In aflevering zes van Kan niet bestaat niet vertelt Yair Callender over kunstenaarschap als een aandoening, zijn kijk op succes en hoe een baan als restaurateur ervoor zorgt dat je extremer werk kan maken.
Hangend op pleintjes viel het Yair Callender op dat sculpturen, graffiti en architectonische ingrepen zo’n plek een bepaalde magie geven. Zo kwam de kunstenaar voor het eerst in contact met kunst in de openbare ruimte. Ook in zijn eigen praktijk spelen de samensmelting tussen kunst en leven een belangrijke rol. In Kan niet bestaat niet vertelt Callender hoe hij op het idee kwam een markt te creëren waarbij alle marktstallen sculpturen zijn en het geheel een enorm gesamtkunstwerk vormt, maar waar je wel ook écht tomaten, brood en kaas kunt kopen. Dit plan bleek op zoveel manieren gestalte te geven aan thema’s uit zijn praktijk dat Callender bang was na de voltooiing ervan niets meer te kunnen maken.
'Op een gegeven moment was er een soort van budget en een mogelijkheid om zoiets te gaan doen en waren er gesprekken over, maar ik werd er zelf nerveus van; aan de ene kant het is een heel groot project, maar ook komen er zoveel stromen waarmee ik bezig was in samen en zoveel gedachtegangen die ik destijds had; dat ik bang werd: als ik dit maak, dan ben ik gewoon klaar, wat ga ik hierna dan nog maken?'
Over Yair Callender
Yair Callender maakt sculpturen en ander ruimtelijk werk. Soms monumentaal, soms op de grens tussen autonoom en toegepast werk. Aan de basis staat zijn onderzoek naar spirituele symboliek en vormen.
Over Kan niet bestaat niet
Hoe beschrijf je zoiets fysieks als een kunstwerk als het nooit daadwerkelijk bestaan heeft? Podcastserie Kan niet bestaat niet gaat over een specifiek aspect van de kunstenaarspraktijk: niet gemaakte-kunst. De verhalen geven een bijzondere inkijk in de vaak onzichtbare dagelijkse praktijk.
Kan niet bestaat niet is een samenwerking tussen Mister Motley en de Brakke Grond, en komt tot stand met financiële steun van het Mondriaan Fonds.