KAN NIET BESTAAT NIET: Johannes Bellinkx
In aflevering negen van Kan niet bestaat niet gaat Lieneke Hulshof in gesprek met kunstenaar Johannes Bellinkx over zijn ultieme, ongerealiseerde droom voor zijn bestaande werk Reverse. Daarbij lopen deelnemers achteruit door een stad. Het liefst wil Bellinkx dat zij gebouwen en obstakels niet zouden hoeven te vermijden, zoals nu gebeurt, maar dat de route er dwars doorheen zou lopen. Zodanig dat je door een doorbroken muur of façade achteruit ergens naar binnen zou lopen en ziet hoe het leven gewoon doorgaat: een gezin aan het ontbijt, een kantoor vol mensen aan het werk.
In gesprek met Lieneke Hulshof vertelt Bellinkx over zijn ultieme, ongerealiseerde droom voor Reverse: hij zou gebouwen en obstakels niet willen vermijden, zoals nu gebeurt, maar zou de route er dwars doorheen willen laten lopen. Zodanig dat je door een doorbroken muur of façade achteruit ergens naar binnen zou lopen en ziet hoe het leven gewoon doorgaat: een gezin aan het ontbijt, een kantoor vol mensen aan het werk. Op deze manier zou Bellinkx het stedelijk landschap uitdagen en de scheiding tussen publieke en privéruimtes blootleggen.
'Eigenlijk in ieder werk dat ik maak moet bijna altijd en soort van onmogelijkheid zitten. Er moet altijd een soort van ding zijn dat als je het vertelt dat mensen denken; tok, tok, tok, je bent niet goed bij je hoofd! Dat gaat je nooit lukken!'
Over Johannes Bellinkx
Het werk van Johannes Bellinkx balanceert tussen performance, live-cinema, beeldende kunst en geluidskunst. Bellinkx probeert ervaringen te ontwerpen die een filosofisch, politiek of cultureel inzicht tastbaar maken.
Over Kan niet bestaat niet
Hoe beschrijf je zoiets fysieks als een kunstwerk als het nooit daadwerkelijk bestaan heeft? Podcastserie Kan niet bestaat niet gaat over een specifiek aspect van de kunstenaarspraktijk: niet gemaakte-kunst. De verhalen geven een bijzondere inkijk in de vaak onzichtbare dagelijkse praktijk.
Kan niet bestaat niet is een samenwerking tussen Mister Motley en de Brakke Grond, en komt tot stand met financiële steun van het Mondriaan Fonds.