Suzanne Dikker

‘Je bent én kunstenaar én docent, en dat kun je integreren’ – in gesprek met Emiel Heijnen en Melissa Bremmer over Wicked Kunsteducatie

Interview
20 december 2024

Iemand zei eens tegen ons: ‘you make arts education so sexy’, vertelt Emiel Heijnen. ‘Dat komt vanwege dat imago van kunsteducatie met de aardappelstempels, die soms heel tof kunnen zijn, maar daar zit een soort stoffige sfeer omheen waar wij niets van willen weten.’ Suzanne Dikker gaat naar aanleiding van het verschijnen van Wicked Kunsteducatie in gesprek met Melissa Bremmer en Emiel Heijnen. Het boek is een praktische handleiding die je helpt om in het ontwerpproces terecht te komen en tegelijkertijd onderwijskundige voeding vanuit de kunsten biedt.

‘Of het nu om graffiti gaat, zelf kleren maken, cosplay of het beginnen van een gitaarbandje. Het is in eerste instantie nooit de liefde voor de snaren op die gitaar die je beweegt om een band te beginnen. Dat doe je omdat je teringherrie wilt maken, en dat met elkaar wilt doen. Of het start met een tof liedje dat je hoort. Pas daarna ontdek je die gitaar, en natuurlijk, dan word je verliefd op dat instrument. Maar het is bijna nooit het beginpunt. Ik heb onderzoek gedaan naar jongerencommunities die zichzelf organiseren rondom een bepaalde interesse. Hieruit bleek dat het de inhoudelijke aantrekkingskracht is die jongeren hiertoe beweegt, niet puur de vorm.’

Emiel Heijnen

 

Emiel Heijnen en Melissa Bremmer, beiden lector kunsteducatie en docent aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK), zijn ervan overtuigd dat het altijd de kunsten zelf moeten zijn die het ijkpunt vormen binnen kunstonderwijs en niet het onderwijs zelf. Of het nu gaat om primair of speciaal onderwijs, HBO, MBO of museumeducatie – kunst biedt relevante thema’s en werkstrategieën om door, met en in kunst te kunnen leren. Vanzelfsprekend, zou je kunnen denken.

Maar in de praktijk blijkt het toch vaak anders te gaan, zien Melissa en Emiel. Beiden staan al ruim vijftien jaar middenin die praktijk. Ze geven les aan studenten, trainingen aan docenten en doen onderzoek naar en ontwikkelen allerhande onderwijsprogramma’s. Om hun visie te delen schreven zij samen met Folkert Haanstra, die geruime tijd als bijzonder hoogleraar verbonden was aan de Universiteit Utrecht en als lector kunst- en cultuureducatie aan de AHK, het boek Wicked Kunsteducatie (2024): een praktisch handboek van het door hen drieën ontwikkelde model dat dezelfde titel draagt.

Iemand zei eens tegen ons: ‘you make arts education so sexy’.

Brutaliteit

Wanneer ik ter voorbereiding van het gesprek het boek uit de verpakking haal en doorblader, gaat mijn aandacht in eerste instantie naar de vormgeving. Het is een snoepje voor het oog. De felgele letters knallen bijna van de hardroze kaft af. Het boek is het vervolg op diens, er al even appetijtelijk uitziende, voorganger Wicked Arts Assignments (2020). Een paar dagen later ontmoet ik twee van de drie auteurs, Melissa en Emiel, in het AHK LearningLab in Amsterdam. Ik vraag hen naar de kracht van deze uitgesproken vormgeving.

Emiel en Melissa

We willen een zekere brutaliteit uitstralen. Je moet zin krijgen om iets op school te gaan doen! Het ontwerp van het boek is daarom tamelijk in your face en dat werkt, merken we.

Emiel

Iemand zei eens tegen ons: ‘you make arts education so sexy’. En toen dacht ik, dat is grappig, dat wist ik helemaal niet. We hadden die boeken toen ook nog niet. Dat komt vanwege dat imago van kunsteducatie met de aardappelstempels, die soms heel tof kunnen zijn, maar daar zit een soort stoffige sfeer omheen waar wij niets van willen weten.

Ik heb een achtergrond als grafisch vormgever en ik roep altijd tegen studenten: ‘vorm is inhoud!’ In academische uitgaven wordt die boodschap vaak niet zo goed begrepen. Daarin is inhoud inhoud en vorm vorm. Heel veel handleidingen die je als kunsteducator kunt gebruiken, beginnen aan de educatiekant. Die beginnen met de leerdoelen en werken van daaruit heel lineair een curriculum uit, dus van het eindpunt terug naar voren. Maar wij denken dat mensen die kunsteducatie geven dat doen omdat zij iets hebben met kunst. Ze willen ook graag educator zijn en iets overbrengen, maar (hun) kunst is de drijvende kracht. Daarom begint dit model juist aan de kunstkant, met hedendaagse kunstwerken als aanleiding en kunstmaakprocessen als methodes voor het ontwerpen van educatie.

Daarbij wordt de school vanuit de kunstwereld vaak gezien als een plek van beperkingen. Wij willen juist uitstralen dat wij educatie, en ook scholen, zien als een plek van mogelijkheden. En dat daarin ook gekke dingen mogelijk zijn. Om die reden hebben we voor het woord wicked gekozen. Dat heeft namelijk twee betekenissen: het gaat over een bepaalde complexiteit, maar het betekent ook buiten de lijntjes, een beetje gek. We denken dat dit als concept geschikt is om in scholen toe te passen, maar ook dat het je letterlijk uitdaagt om de wisselwerking met de buitenwereld aan te gaan.

Het verzet tegen die stoffige sfeer zie je ook heel concreet terug in de verzameling wicked kunstopdrachten die in het vorige boek gebundeld zijn. Bij de opdracht ‘Translations’ van ontwerpers Caspar Lam en Yulune Park uit New York bijvoorbeeld. Zij vroegen communication design studenten om op oscillerende wijze te onderzoeken hoe digitaal gegenereerde vormen naar de fysieke wereld vertaald kunnen worden, om deze vervolgens weer te digitaliseren en dit proces te blijven herhalen tot er een sequentie van visuele artefacten ontstaat die voortkomt uit verschillende gereedschappen, technieken en materialen.

Of in de bijdrage van Catherine Willemse uit Arnhem, die door de opdracht ‘Fake your social media’ haar studenten vroeg een week lang alles op hun pagina te faken. Aan de hand van voorbeelden van influencers en kunstenaars die spelen met de presentatie en perceptie van ‘de realiteit’ op sociale media platformen.

Melissa Bremmer en Emiel Heijnen – Spread uit het boek Wicked Art Assignments, 2020. Valiz.
Melissa Bremmer en Emiel Heijnen – Spread uit het boek Wicked Art Assignments.
Melissa Bremmer en Emiel Heijnen – Spread uit het boek Wicked Art Assignments, 2020. Valiz.

Het project ‘Polarisaampie’ van kunstenaar Anouschka Boswijk en kinderkunstenaars uit Amsterdam Nieuw-West, in het ELJA Kindermuseumlab van het Amsterdam Museum, is ook een goed voorbeeld. Anouschka werkte samen met de kinderen aan de opdracht: geef een anti-polarisatie-protestmars op schaal vorm, waaraan zowel voor- als tegenstanders rond zelfgekozen maatschappelijke problemen deelnemen. Het project wordt tentoongesteld en een aantal door kinderen gekozen werken wordt na afloop van de tentoonstelling aangekocht door het Amsterdam Museum. Het lectoraat van de AHK begeleidt en onderzoekt het ELJA Kindermuseumlab.

Anouschka Boswijk en kinderkunstenaars uit Amsterdam Nieuw-West – Objecten uit tentoonstelling, 2023-2024. ELJA Kindermuseumlab, Amsterdam Museum. Foto: Bobbie Wagenaar.
Anouschka Boswijk en kinderkunstenaars uit Amsterdam Nieuw-West – Objecten uit tentoonstelling, 2023-2024. ELJA Kindermuseumlab, Amsterdam Museum. Foto: Bobbie Wagenaar.

Over het model

Wicked Kunsteducatie komt voort uit de noodzaak om een model te ontwikkelen dat kunstdocenten concrete handvatten biedt om een curriculum te ontwerpen. Het is gestoeld op twee bestaande onderwijsconcepten, namelijk: Authentieke Kunsteducatie en Universal Design for Learning (UDL). Kort gezegd is het volgens het eerste concept essentieel dat er in kunstonderwijs verbinding wordt gemaakt tussen drie domeinen: de cultuur van de lerende, de kunsten en de maatschappij. Het tweede gaat ervan uit dat variatie de norm is en stelt dat betrokkenheid van lerenden wordt vergroot wanneer de relevantie voor hen persoonlijk toeneemt. Wicked Kunsteducatie brengt deze concepten samen en pleit daarbij voor gebruik van bronnen die zowel verband houden met de cultuur en voorkennis, als met interesses van lerenden – en hierbij te zorgen voor een diverse representatie van bronnen, zodat lerenden zichzelf hierin kunnen herkennen.

Melissa en Emiel vertellen dat Folkert Haanstra hun leermeester is. Folkert is de grondlegger van het theoretische model Authentieke Kunsteducatie in Nederland. Emiel wilde deze theorie graag bruikbaar maken voor de praktijk en promoveerde op Authentieke Kunsteducatie als ontwerpmodel. Op dat moment richtte Melissa zich binnen haar onderzoeken op inclusie binnen kunstonderwijs. Dat was nu juist niet opgenomen in het model van Emiel. Onderzoek zou geen onderzoek zijn als het niet voortdurend in beweging is. Nu, met het schrijven van dit boek, besloten zij zich gedrieën te storten op een model dat je écht in de praktijk kunt gebruiken, dat toegankelijk én interdisciplinair toepasbaar is: voor muziek, voor dans, voor theater, voor allerlei onderwijssoorten.

Melissa Bremmer, Emiel Heijnen en Folkert Haanstra – Wicked Kunsteducatie, 2024. Ontwerpmodel, pag. 34-35. Valiz.

Bravoure

Niet alleen de omslag prikkelt in deze samensmelting van vorm en inhoud. Direct na de inleiding word je als lezer verwelkomd door een drieledig manifest. In de begeleidende tekst lichten de auteurs toe dat zij zich hiermee verhouden tot de traditie van manifesten in de kunstwereld. Maar waar veel manifesten op een opzwepende of dwingende manier oproepen tot actie, komt dit manifest opener op mij over. Ondanks de bescheiden toon van het manifest, brengen de auteurs het wel degelijk met bravoure.

Blijf naar hedendaagse kunst gaan, blijf tentoonstellingen bezoeken, blijf die inspiratie voeden, want daar vind je belangrijke maatschappelijke thema’s die je de school in kunt halen.

Suzanne Dikker

Die bravoure die jullie beschrijven, waar zit die in?

Melissa

Door het opstellen van een manifest gaan we op de barricade staan. We willen mensen in beweging brengen en een ander perspectief tegenover de wat straffere manieren van curriculumontwerpen zetten. We geven hiermee een inkijkje in hoe wij vinden dat er naar kunst moet worden gekeken. Wij denken dat kunst kansen biedt om over onszelf, de kunsten en de wereld te leren. En dat het maken, beleven en begrijpen van de kunsten een gelaagd proces is dat ons zowel lichamelijk (zien, voelen, horen) als mentaal (interpreteren, betekenis geven, reflecteren) aanspreekt. Maar ook, en dat wordt volgens mij heel weinig in manifesten beschreven, hoe wij vinden dat ontwerpprocessen vanuit de kunsten eruit moeten zien. Namelijk dat het ontwerpen van kunstcurricula een artistiek proces is, waarbij je je verbeelding, educatieve ideeën en ervaring op een creatieve manier gebruikt voor je curriculum. Ook beschouwen wij het ontwerpen niet als een solistische bezigheid, maar juist als een praktijk waarin een dynamische uitwisseling tussen experts het hart vormt van de curriculumontwikkeling. En, wij geloven dat het ontwerpen van kunsteducatie een creatieve benadering nodig heeft die intuïtief en holistisch begint, maar gaandeweg systematischer en analytischer wordt. Door deze visie in de vorm van een manifest te presenteren hopen we bewustwording te creëren, we willen ermee zeggen: ‘Mensen, dat ontwerpen is echt geen suf proces, dat is een artistiek proces, en dat wil je ook het liefst als collectief doen!’

Emiel

Als docent kun je dit manifest ook gebruiken om je standpunt duidelijk te maken binnen de school. Het bevat argumenten waarmee je kunt onderbouwen waarom kunstcurricula belangrijk zijn en waarmee je kunt uitleggen wat de taak is waar je voor staat, namelijk het ontwerpen van lessen, en hoe je dat zou kunnen aanpakken. Daarom staat er heel duidelijk in: ‘Probeer daar geen individuele praktijk van te maken, maar doe dat met anderen’. Op heel veel scholen krijg je geen ruimte om lessen te maken, dat moet je maar ergens in je vrije tijd zien te doen. Wij willen docenten aanmoedigen en tegen hen zeggen: ‘Kruip bij elkaar, en vraag daar ook tijd voor.’ En vraag ook tijd om jezelf te blijven ontwikkelen. Wanneer docenten vragen om naar een conferentie over AI of pestgedrag in het onderwijs te gaan dan wordt dat gezien als professionalisering, maar naar een kunstbiënnale gaan moeten zij in hun eigen tijd doen.

Melissa

Aan het einde van het boek vind je ook een oproep waarin staat: blijf naar hedendaagse kunst gaan, blijf tentoonstellingen bezoeken, blijf die inspiratie voeden, want daar vind je belangrijke maatschappelijke thema’s die je de school in kunt halen. Daar staan we ook heel erg voor: houd je curriculum heel erg levend, blijf actualiseren, blijf de connectie houden in het hier en nu, in plaats van dat je blijft hangen in een stoffig curriculum waar je steeds Rembrandt en Mondriaan recyclet.

Leergemeenschappen

Jullie zijn voorstander van het benaderen van klassen als leergemeenschappen. In het boek is terug te vinden dat een leergemeenschap zich laat definiëren als een productieve samenwerkingsomgeving, waarin verschillende werkstrategieën en expertises worden gedeeld.

Emiel

Het concept van de leergemeenschap, en de reden dat we dit hebben opgenomen in de ontwerpprincipes van het model, steunt het idee dat leren een sociaal proces is. Wij denken dat leren een rijker proces is wanneer je dat met elkaar doet. Niet iedereen is het daarmee eens. Wij zeggen ook niet dat alles via samenwerken moet, maar het presenteren van werk bijvoorbeeld, helpt je om dingen beter te kunnen snappen. Als jij het aan een ander kunt uitleggen, dan vergt dat veel meer cognitieve inspanning van jou dan wanneer je het voor jezelf houdt.

Binnen de leergemeenschap gaat het ook om de uitwisseling tussen docent en de groep. Wij vragen om contact te maken met de wereld van de lerende. De momenten waarop je je daarvoor openstelt, zijn de momenten waarop je als docent dingen leert. Emiel: dat is ook wat ik het allerleukst vind aan lesgeven. Dat je, via de lerende, zelf ook weer in de rol van lerende terechtkomt.

Suzanne Dikker

Mag er ook ruimte voor onenigheid of opstand van iemand zijn?

Melissa

Zeker! Hier ligt een opdracht voor de docent. Het vraagt heel veel begeleiding op wat er allemaal gebeurt tijdens het leerproces. Waar vaak weinig aandacht voor is, is dat kunst maken echt niet altijd leuk is. En er heerst toch een soort aura van ‘he gezellig, kunst maken’. Maar, dingen gaan stuk, werken niet, concepten komen niet uit, iets valt heel anders uit dan je in je hoofd had. Dus er komen ook heel veel negatieve gevoelens bij kijken, zoals frustratie, teleurstelling, boosheid. Het is belangrijk dat docenten uitleggen dat zulke gevoelens erbij horen in een creatief proces. En ook in de samenwerking krijg je die clashes. We weten vanuit onze praktijk dat samenwerken complex is. Daar leren wij ook steeds meer in. Wij zijn de bijvoorbeeld actiever gaan sturen op regelmatige evaluatiemomenten om in te checken met studenten.

Suzanne Dikker

In Wicked Arts Assignments is een aantal pagina’s gewijd aan ingezonden kunstopdrachten die ‘too wicked to handle’ voor het boek bleken. Dat lijkt me een spannend gebied, het type opdrachten waar jullie voor pleiten nodigt uit tot buiten de lijntjes kleuren. Waar ligt volgens jullie de grens?

Melissa

Dit is inderdaad een dilemma. Opdrachten die pijn, stress of trauma veroorzaken, bijvoorbeeld door seksisme of racisme, vinden wij te ver gaan. We zijn van mening dat alle politieke geluiden een plek moeten kunnen krijgen, maar wat voorop staat is dat opdrachten de wettelijke kaders niet mogen overschrijden. Daarbinnen willen we wel dat er ruimte is voor verschillende perspectieven, ook al gaan die tegen onze eigen overtuigingen in.

Emiel

Dit is de keerzijde is van ons verzet tegen wat wij ‘schoolkunst’ noemen. Dit is kunst die getemd is door schoolse voorwaarden. Denk aan: oneindig fruitschalen natekenen of het zoveelste zelfportret maken, theaterdocenten die nooit een fatsoenlijke ruimte krijgen toebedeeld om hun ding in te doen, groepsleerkrachten in het primair onderwijs die het lastig vinden om kunstopdrachten te geven en zich daardoor tot een soort simpelheid beperken. Wij zien dat er een hele grote beweging in kunsteducatie is die ervoor zorgt dat de veiligheid in de school zo groot wordt, dat de rest van de wereld buiten wordt gehouden. Het binnenhalen van complexe thematieken is moeilijk, veel moeilijker dan lessen die alleen maar gaan over lijn, compositie en kleur.

Melissa

Het doet wel een appėl op je eigen ethische kompas, omdat je met deze aanpak de maatschappij en prikkelende onderwerpen binnenhaalt. Wanneer je dat niet aangaat kun je bijvoorbeeld een hele muziekles doorkomen door niet te praten en iedereen lekker op de xylofoon te laten spelen. ‘Het was zo gezellig, er waren alleen maar blije gezichten’, kun je dan zeggen. Maar dan is het eenvoudigweg niet zo interessant in die les.

Emiel

In die zin volgen we ook de kunst zelf. Probeer maar eens een hedendaags kunstwerk te vinden dat niet over de wereld gaat. Hetzelfde kun je zeggen over klassieke analysemodellen. Stel, je gaat nu naar de tentoonstelling Unravel in het Stedelijk Museum Amsterdam, en je wordt gevraagd om daar een analyse op los te laten met vragen als ‘wat is de kleur’ en ‘wat is de compositie’, dan loop je vast. Want daar gaat het werk helemaal niet over. Wij zijn daar best stichtelijk in: wij willen dat lerenden door kunstlessen, ondanks dat ze geen kunstenaar worden, kunst ook beter gaan snappen. En dat kunst hen kan helpen bij het ontsluiten van de wereld om zich heen.

Beoordelen

Melissa Bremmer en Emiel Heijnen – Spread uit het boek Wicked Art Assignments, 2020. Valiz.

Suzanne Dikker

Een groot deel van het boek is gewijd aan het thema beoordelen. Niet iedereen in het kunstonderwijs is hier fan van. Hoe staan jullie hier tegenover?

Melissa

Beoordelen vinden wij belangrijk. Onderzoek laat zien dat, als je meer leert reflecteren, evalueren en beoordelen, je vaak beter zicht krijgt op je eigen stijl en ideeën, en leert jezelf te reguleren. Toetsen tijdens het leerproces kan mensen inzicht geven in wat zij doen en hen vooruithelpen. Peers binnen de leergemeenschap spelen daar ook weer een grote rol in. Je kunt elkaar leren beoordelen en zo als een professional leren kijken. Je leert van elkaar hoe je beoordeelt, hoe iemand anders naar jouw werk kijkt, en zo krijg je lenzen aangereikt.

Ik moet denken aan een opdracht in Wicked Arts Assignments waarbij beoordelen het onderwerp van de opdracht is. Deze heet ‘Assess the city’ en is ingezonden door Anne Tulson uit de Verenigde Staten. Zij beschrijft een situatie waarin zij de opdracht zelf testte: ze vroeg kinderen tussen vijf en tien jaar oud om in een publieke ruimte zelfbedachte prijzen uit te delen aan de dingen die zij daar tegenkwamen. De uit te reiken ‘awards’ werden zelf gemaakt en na eerst samen met hen de aanpak en voorwaarden van deze prijsuitreiking te hebben bedacht, gingen ze op pad. Geïnspireerd door voorbeelden van trofeeën en blooperprijzen, werden er onderscheidingen uitgereikt voor ‘saddest statue’, ‘stinkiest trash can’, ‘longest cross walk light’ en ‘best rolling down hill’. Wat hier denk ik heel geslaagd is, is dat de kinderen op een schijnbaar eenvoudige manier leren hoe zij hun leefomgeving kunnen waarderen, welke criteria zij daarin kunnen meenemen en welke vorm ze daaraan kunnen geven.

Emiel

De toets-weerstand bij kunstdocenten komt vaak doordat ze zien hoe er beoordeeld wordt bij andere vakken en die modellen vervolgens toepassen bij de kunstvakken. En daar haken mensen af. En terecht. Wij denken dat beoordelen ook een bepaalde speelsheid en kunstzinnigheid kan hebben. De visuele rubric, die wij in ons model hebben opgenomen, is daar een mooi voorbeeld van. Dit beeldende beoordelingssysteem kan niet alleen gebruikt worden om lerenden te beoordelen of door lerenden om elkaar feedback te geven, maar je kunt het als docent ook toepassen om jezelf te toetsen. Doordat het verder gaat dan alleen het afvinken van een checklist, laat het je nadenken over wat de kern van je onderwijs is, en of er daadwerkelijk geleerd wordt wat jij voor ogen hebt.

Er zijn boeken over curriculum ontwerpen, boeken over kunsteducatie en onderwijskundige boeken, maar boeken waar ze alle drie in zitten en waar kunsteducatie leidend is voor het ontwerpen van curricula, daar kennen wij er niet veel van. Wat dit boek bijzonder maakt is dat het je echt helpt om in het ontwerpproces terecht te komen en dat het tegelijkertijd onderwijskundige voeding vanuit de kunsten biedt.

Melissa Bremmer, Emiel Heijnen en Folkert Haanstra – Wicked Kunsteducatie, 2024. Visuele rubric, getekend door Oskar Maarleveld, pag. 174-175. Valiz.

De kloof dichten

Wat Melissa en Emiel opvalt is dat de grens tussen kunst en educatie soms kunstmatig tot een enorme kloof wordt gemaakt. ‘We zien dat kunst in het basis- en voortgezet onderwijs vaak onderaan het curriculum bungelt. En andersom, binnen opleidingen op kunstacademies hangt onderwijs qua status ook nog steeds vaak ergens onderaan. ‘Dat zijn de mislukte kunstenaars, die worden dan maar docent’ klinkt het door de gangen. Het is die dubbele beeldvorming waar wij tegen strijden. We doen dat door die docenten juist te empoweren als experts die kunst en educatie op spannende wijze kunnen verbinden.’

Als een mantra die zij door de wanden van onderwijsomgevingen en kunstenaarsateliers wil laten klinken, spreekt Melissa kunstdocenten aan het einde van ons gesprek nog eens vol overtuiging toe: ‘Je bent én kunstenaar én docent, en dat kun je integreren, en je bent van waarde, en jij gaat gewoon die klas in en je kunt daar iets heel wickeds maken!’

Melissa Bremmer, Emiel Heijnen en Folkert Haanstra – Wicked Kunsteducatie, 2024. Valiz.

Meer informatie over Wicked Kunsteducatie is te vinden op de website van Valiz.

Advertenties

Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl

#mc_embed_signup{ font:14px Riposte, sans-serif; font-weight: 200; } #mc_embed_signup h2 { font-size: 3.6rem; font-weight: 500 } #mc_embed_signup .button { border-radius: 15px; background: #000;} #mc_embed_signup /* Add your own Mailchimp form style overrides in your site stylesheet or in this style block. We recommend moving this block and the preceding CSS link to the HEAD of your HTML file. */

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* verplicht
Email formaat
(function($) {window.fnames = new Array(); window.ftypes = new Array();fnames[0]='EMAIL';ftypes[0]='email';fnames[1]='FNAME';ftypes[1]='text';fnames[2]='LNAME';ftypes[2]='text'; /* * Translated default messages for the $ validation plugin. * Locale: NL */ $.extend($.validator.messages, { required: "Dit is een verplicht veld.", remote: "Controleer dit veld.", email: "Vul hier een geldig e-mailadres in.", url: "Vul hier een geldige URL in.", date: "Vul hier een geldige datum in.", dateISO: "Vul hier een geldige datum in (ISO-formaat).", number: "Vul hier een geldig getal in.", digits: "Vul hier alleen getallen in.", creditcard: "Vul hier een geldig creditcardnummer in.", equalTo: "Vul hier dezelfde waarde in.", accept: "Vul hier een waarde in met een geldige extensie.", maxlength: $.validator.format("Vul hier maximaal {0} tekens in."), minlength: $.validator.format("Vul hier minimaal {0} tekens in."), rangelength: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1} tekens."), range: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1}."), max: $.validator.format("Vul hier een waarde in kleiner dan of gelijk aan {0}."), min: $.validator.format("Vul hier een waarde in groter dan of gelijk aan {0}.") });}(jQuery));var $mcj = jQuery.noConflict(true);

Meer Mister Motley?

Draag bij aan onze toekomstige verhalen en laat ons hedendaagse kunst van haar sokkel stoten

Nu niet, maar wellicht later