Informatie Hans van Houwelingen
Verzamelde informatie over kunstenaar Hans van Houwelingen en zijn werk.
De sluipweg van Hans van Houwelingen – Maker van het niet bestaande, artikel in De Groene Amsterdammer, geschreven door Anna Tilroe
Volgens kunstenaar Hans van Houwelingen moet kunst betrokken zijn bij de wereld en fel als een voetzoeker. Door weerstand uit de politiek, maar ook uit kunstkringen zelf, bleven veel van zijn publieke werken onuitgevoerd.Lees verder
Roeren in een pot vol spanning, Interview met Hans van Houwelingen in de Volkskrant, geschreven door Nell Westerlaken
In zijn werk zit de controverse ingebakken. Hans van Houwelingen maakt beelden voor de openbare ruimte en die zijn daarmee per definitie politiek. Vorige week kreeg hij de Wilheminaring, de tweejaarlijkse oeuvreprijs voor beeldhouwkunst.Lees verder
Dit kunstwerk zet je aan het denken over de machtsverhouding tussen mens en dier, artikel in de Correspondent geschreven door Marian Cousijn.
In Museum de Fundatie te Zwolle is momenteel Biokip te zien, een video waarin een kip van ouderdom sterft. In deze bijdrage legt kunsthistoricus en gastauteur Marian Cousijn uit hoe dit fascinerende werk een nieuwe blik werpt op onze verhouding tot dieren.Lees verder
Tentoonstellingsgids Hans van Houwelingen en Jonas Staal
Deze tentoonstelling introduceert twee opmerkelijke artistieke praktijken die
betrekking hebben op dilemma’s rond kunst in de publieke ruimte in Nederland
en daarbuiten. Alhoewel Hans van Houwelingen en Jonas Staal tot verschillende
generaties behoren en van opvatting verschillen over de politieke
verantwoordelijkheden van kunstenaars, verbindt hun werk zich in een gedreven
polemiek rondom het genre van ‘het monument’. Door het zorgvuldig
ontrafelen van politieke wens- en waanvoorstellingen die in monumenten met
elkaar verweven en ‘in steen’ vastgelegd worden, heropenen de kunstenaars
de debatten over (recente) geschiedenis, die monumenten juist proberen af
te sluiten. In een kritisch onderzoek naar de (politieke) instrumentalisatie van
het herdenken en de constructies van consensus die hierachter schuilgaan,
brengen Van Houwelingen en Staal vraagstukken rondom dit genre openlijk
ter sprake, zonder te vervallen in de ironische verhulling van negatieve voorvoegsels
als ‘anti-’ en ‘contra-monument’.Lees verder