IK KEEK NAAR HEDENDAAGSE KUNST MET 10-JARIGEN / DEEL 5
Onlangs had ik het genoegen om hedendaagse kunst te beschouwen met een stuk of 30 kinderen
uit groep 7/8. Het leek me namelijk wel verfrissend om naar zoiets ingewikkelds als kunst te kijken door de ogen van goudeerlijke jonge mensen, van wie de fantasie nog op volle toeren draait. Minimensjes die dolgelukkig worden van de kleine dingen in het leven, zoals flippo’s, lijmballen, glow in the dark-sterren en dwergkonijnen.
Ik nam een berg afbeeldingen van hedendaagse kunstwerken mee naar groep 7/8 en vroeg ze om een kunstwerk uit te zoeken dat hen aansprak, met de opdracht het werk zo goed mogelijk na te tekenen en er ook nog wat opbouwende kritiek bij te geven. De kritiek is helaas wat van de korte kant, aangezien al hun energie en dedicatie in het tekenen van de kunstwerken is gegaan en hun spanningsboog heel kort is. Toch hoop ik dat de makers van deze werken ontroerd zullen zijn door deze sprankelende her-producties en de korte maar zeer oprechte tips van deze jonge helden zullen koesteren.
De tienjarige Evani vond het best indrukwekkend dat Marina Abramovic wel drie maanden lang iedere dag op een stoel in het MOMA ging zitten. Hij kon haast niet geloven dat daar bijna een miljoen mensen naar zijn komen kijken. Toch heeft hij aardig zijn best gedaan op deze tekening en ik denk dat hij dit beroemde en tevens ook beladen moment helemaal heeft weten te vangen.
Wat spreekt je aan in dit werk?
Ik vind het vooral een heel raar kunstwerk. Er staat gewoon een tafel en een stoel en daar zit ze dan heel lang op. Ik zou het haar niet na doen. Misschien alleen als mijn mobieltje mee mag.
Heb je verder nog opmerkingen of suggesties?
Voor de foto hadden ze alle mensen op de achtergrond weg moeten laten gaan, die heb ik nu ook niet getekend. Ik vond dat flesje ook wel irritant onder haar stoel. Die verpest het een beetje. Verder vind ik het heel mooi!
Marit vond het wel goed dat Erwin Wurm humor gebruikt om mensen te laten nadenken over serieuze dingen. Ze begrijpt best dat hij het jammer vindt, dat we een eigen huisje op wielen meenemen als we op reis gaan en dat we daardoor niet veel andere mensen spreken. Ze begreep daarom best dat hij voor de Biënnale in Venetië een caravan maakte met allemaal gaten er in, zodat bezoekers hun armen en benen naar buiten kunnen steken.
Waarom heb je voor het werk van Erwin Wurm gekozen?
Ik vind het een leuk idee en ook heel erg leuk gemaakt. Ik wist niet dat je met kunst ook zelf iets kunt doen. Het is echt heel cool! Ook het idee er achter, dat je zo meer contact maakt met mensen buiten.
Als je nu bij dit kunstwerk was, wat zou je dan doen?
Dan zou ik het van alle kanten bekijken en dan mijn hoofd door dat gat naast die stoel naar buiten steken. Dat lijkt me leuk!
Joshua kleurde ijverig de foto na die Henk Wildschut vorig jaar maakte in het vluchtelingenkamp in Calais. Dat mensen daar wonen vond hij maar moeilijk voor te stellen. Hij waardeerde het wel dat ze hun best hebben gedaan om met gevonden materialen een eigen kerk te bouwen en stond versteld van zijn eigen tekenskills.
Waarom koos je voor dit werk?
Ik vind de combinatie van de achtergrond met natuur heel speciaal met die kerk van afval. De positie waar de foto is genomen is ook mooi. Dat heeft hij wel goed gedaan.
Ben je tevreden met het resultaat?
Ja echt wel! Het hoekje van de kerk lijkt zo echt, het is net 3D! Ik ben er aardig trots op.
Zou ik ook zijn. Heb je nog dingen die jij anders had gedaan dan de kunstenaar?
Ik vind dat de tent en die palen er niet echt bij passen omdat het lelijk staat. Maar eigenlijk vind ik het vooral leuk dat iemand een foto van die kerk heeft gemaakt.
Mauro was ook onder de indruk van de foto’s die Henk Wildschut in Calais maakte. Hij had het te doen met de mensen die in de sneeuw in een hut van dekens moeten slapen. Dat is namelijk wel andere koek dan lekker op je zolder hutten bouwen. Ik heb Mauro helaas niet kunnen spreken maar hij liet wel dit briefje met antwoorden op mijn vragen achter. Het leest weg als een gedicht.
Het kleurige doek
De sneeuw
Dat je alleen in het bos zit
Een boom in het midden
Niks
Dat er geen mensen zijn
Ook Cass koos voor een werk van Erwin Wurm dat nu te zien is in Venetië. Hij maakte een toren van een vrachtwagen waar je met een trap naar boven kunt voor een uitkijkpunt. Daar hangt een bordje waar op staat dat er een uitzicht is over de zee, terwijl je die daar helemaal niet kunt zien. Iedereen die het bordje leest kan zich wel voorstellen dat ze de zee vanaf daar zien, en daarom zien ze hem toch een beetje volgens Erwin. Cass was het daar wel mee eens.
Wat spreekt je aan in het werk van deze kunstenaar?
Ik vind het leuk dat hij op een bordje zet dat je de zee kunt zien, maar dat die er niet is. Mensen kunnen zich wel verbeelden dat de zee er is en dan is die er ook een beetje. Dat de uitkijktoren is gemaakt van een vrachtwagen vind ik ook goed.
Zou je zelf nog iets anders hebben gedaan als het jouw kunstwerk was?
Dan zou ik de kleur van de vrachtwagen anders doen want die is nu heel lelijk. Hij had het beter blauw of rood kunnen maken. Verder vind ik het vooral een heel mooi kunstwerk hoor.
Aimy heeft goed haar best gedaan op het werk van Femmy Otten. Ze zag het wel zitten dat deze kunstenaar beelden en schilderingen maakt die er net zo uit zien als vroeger, maar ook van deze tijd zijn. Dat het vooral vrouwen zijn vond ze ook fijn en met zo’n te gek shirt kon het helemaal niet meer stuk.
Waarom heb je voor dit werk gekozen?
Ik vind haar gezicht heel mooi met die vlekken en het shirt vanwege de kleuren. Die zou ik ook wel willen hebben.
Heb je nog tips voor de kunstenaar?
Ze had het hoofd wel wat groter mogen maken. Dat plaatje van die man om haar nek had ook wel weg gemogen want dat verpest haar shirt helemaal.
Wat zou jij zelf hebben uitgezocht?
Ik zou in plaats van dat plaatje een button op doen met een edelsteen, want daar hou ik van. Voor de rest is het helemaal goed hoor.
Deze gouden tekeningen zijn gemaakt door de kinderen uit groep 7/8 van juf Chantal op het PCBO / De Kring in Apeldoorn