If the moon was a cookie that would reflect over the Gizeh desert
Kunstenaar en aristocraat Alexine Tinne (1835-1869) was een van de eerste vrouwelijke fotografen in Nederland en maakte ongebruikelijk verre en gevaarlijke tochten. Ze ging op zoek naar de bron van de Nijl en in de Sahara maakte ze foto’s en tekeningen. Tinne vond vanwege haar welgestelde achtergrond dat ze het recht had om ‘de wereld te ontdekken’. De absurditeit van haar stoet, het lef dat ze had, haar verwendheid, maar ook de naïviteit die gepaard ging met haar ondernemingen heeft Mickey Yang levensgroot verbeeld met een serie installatiesculpturen bij Beelden in Leiden.
750 mensen, 102 kamelen, 5 honden, 30 ezels, 10 kamelen, 6 tenten, kratten met eieren en kippen, karabijnen, metalen beddenframes met matrassen en nog veel meer. De lijst ‘bagage’ die de Haagse kunstenaar en aristocraat Alexine Tinne (1835-1869) meenam op haar reizen in de 19e eeuw is duizelingwekkend.
Het huis waar Tinne ooit gewoond heeft, bevindt zich vlak achter huidige atelier van kunstenaar Mickey Yang in Den Haag.
Yang is gefascineerd door Tinnes leven en de positie ze innam als vrouw in haar tijd. Tinne was een van de eerste vrouwelijke fotografen in Nederland en maakte ongebruikelijk verre en gevaarlijke tochten. Ze ging op zoek naar de bron van de Nijl en onderweg door de Sahara maakte ze foto’s en tekeningen. Tinne nam veel ruimte in met haar entourage. Ze vond het door haar welgestelde achtergrond vanzelfsprekend dat ze het recht had om ‘de wereld te ontdekken’. De absurditeit van haar stoet, het lef dat ze had, haar verwendheid, maar ook de naïviteit die gepaard ging met haar ondernemingen heeft Yang levensgroot verbeeld met een serie installatiesculpturen.
De online tentoonstelling van Yang laat haar onderzoek zien dat als basis diende voor haar nieuwe sculptuur over het leven van Tinne.
De Beelden in Leiden expositie She Said, waarvoor Yang een nieuw sculptuur maakte, is nog tot en met 4 augustus 2024 te zien op de Hooglandse Kerkgracht in Leiden