Peter de Rooden

HKU: Exposure 2018

2 juli 2018

Eindexamen tentoonstelling van de studenten FINE ART, FINE ART AND DESIGN IN EDUCATION (de docentenopleiding) en DESIGN van de HKU, 27 juni t/m 1 juli 2018 in de Pastoefabriek, Utrecht

De tentoonstelling van de studenten fine art oogt als een kleine kunstbeurs, met netjes afgeschotte ruimtes en strakke witte wanden. Het gedeelte van het gebouw waar design zich presenteert doet wat rommeliger aan, met grote open zalen waarin de exposanten zich door elkaar heen elk op eigen wijze presenteren. Het aanbod in de Pastoefabriek is groot en met name fine art verrast me aangenaam door de kwaliteit van het werk.

Wat verder opvalt, is dat het werk van de afstudeerders product design dicht aanleunt tegen dat van fine art: sommigen tonen sculpturen, er is een zaal met diverse kinetische werken, verder een aantal conceptuele installaties met een illusie van praktische toepasbaarheid (waaronder een aantal zogenaamde social design werken, zoals een stand voor een pop-up psycholoog en ruimtes voor mensen met dementie).

Slechts een enkeling toont herkenbare producten met een praktische toepassing, zoals de fraai gemaakte tassen van Lilian Aghabozorg.




Tassen van Lilian Aghabozorg. Ze zijn al vouwend en speldend op het lichaam gevormd

Exposure, de titel waaronder de HKU eindexamententoonstelling zich presenteert, heeft verschillende betekenissen, zoals: blootstelling, onthulling, publiciteit, uitstalling, ligging. Met name blootstelling en uitstalling roepen ook iets van kwetsbaarheid op en dat was wat in een aantal sterke werken aan bod kwam.

In haar korte en heel professioneel gemaakte film Maravilhosa (20 minuten) toont Thiemi Higashi ons een intiem portret van de Braziliaanse kunstenaar en immigrant Mavi Veloso, die nu in Nederland aan het Sandberg Instituut studeert. We zien haar feestend en in interactie met vrienden en vriendinnen, soms uitdagend sensueel en soms kwetsbaar. En horen haar bespiegelingen en ontboezemingen over zichzelf,  haar lichaam en haar leven en wat het betekent om trans vrouw te zijn.




Still met Mavi Veloso uit de film Maravilhosa van Thiemi Higashi

Maja Bolier maakt voelbaar wat het betekent om immigrant te zijn: nergens echt thuis, altijd tussen verschillende werelden balancerend. “So many hours I spent in the sky, waiting for one thing: to land” verzucht de voice-over in haar 8 minuten durende video-installatie, die doordesemt is van melancholie. In stemmige zwartwit beelden passeren steden, landschappen, een station, details van gebouwen; soms drie verschillende beelden naast elkaar en soms één panoramisch langgerekt shot. In de ruimte ernaast toont Bolier intrigerende collages.




Still uit video-installatie van Maja Bolier



Mixed media foto-collage van Maja Bolier, ca 19x29cm

Ronduit intrigerend is het werk van Caz Egelie. Hij maakt sculpturen en 3d animaties en creëert performances. Een drietal meerstemmig zingende vrouwen beweegt zijwaarts stap voor stap door een van de gangen in de Pastoefabriek. Ze zijn geschminkt en voorzien van maskerachtige attributen. Op een ander tijdstip schrijdt Egelie zelf door de Pastoefabriek, met een opvallend object voor zijn gezicht. Deze droomachtige verschijningen roepen de Italiaanse Comedia dell’Arte in herinnering




Performance Caz Egelie



Performance Caz Egelie

De HKU levert dit jaar ook een aantal talentvolle schilders met overtuigend werk af. Zoals Bart Bruijn, met zijn tedere en etherische plantenschilderijen. Krachtig en kwetsbaar tegelijk.




Bart Bruijn, olieverf op doek, 175X185cm

Rachel van Vliet’s presentatie is tot Morgen Misschien gedoopt. Ze toont schilderijen van wolken en enkele gewoven werken. Die uitrafelende weefsels lijken een vertwijfelde verzuchting, zonder veel hoop… De zaalplattegrond van haar presentatie is geborduurd.




Misschien morgen, Rachel van Vliet. Geweven stof.



Geborduurde zaalplattegrond van de presentatie Morgen Misschien van Rachel van Vliet

Bart Schalekamp heeft een speelse kinetische installatie gemaakt op basis van rolmaten. Measuring movement is wandvullend.




Bart Schalekamp, measuring movement
Advertenties

Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl

#mc_embed_signup{ font:14px Riposte, sans-serif; font-weight: 200; } #mc_embed_signup h2 { font-size: 3.6rem; font-weight: 500 } #mc_embed_signup .button { border-radius: 15px; background: #000;} #mc_embed_signup /* Add your own Mailchimp form style overrides in your site stylesheet or in this style block. We recommend moving this block and the preceding CSS link to the HEAD of your HTML file. */

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* verplicht
Email formaat
(function($) {window.fnames = new Array(); window.ftypes = new Array();fnames[0]='EMAIL';ftypes[0]='email';fnames[1]='FNAME';ftypes[1]='text';fnames[2]='LNAME';ftypes[2]='text'; /* * Translated default messages for the $ validation plugin. * Locale: NL */ $.extend($.validator.messages, { required: "Dit is een verplicht veld.", remote: "Controleer dit veld.", email: "Vul hier een geldig e-mailadres in.", url: "Vul hier een geldige URL in.", date: "Vul hier een geldige datum in.", dateISO: "Vul hier een geldige datum in (ISO-formaat).", number: "Vul hier een geldig getal in.", digits: "Vul hier alleen getallen in.", creditcard: "Vul hier een geldig creditcardnummer in.", equalTo: "Vul hier dezelfde waarde in.", accept: "Vul hier een waarde in met een geldige extensie.", maxlength: $.validator.format("Vul hier maximaal {0} tekens in."), minlength: $.validator.format("Vul hier minimaal {0} tekens in."), rangelength: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1} tekens."), range: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1}."), max: $.validator.format("Vul hier een waarde in kleiner dan of gelijk aan {0}."), min: $.validator.format("Vul hier een waarde in groter dan of gelijk aan {0}.") });}(jQuery));var $mcj = jQuery.noConflict(true);

Meer Mister Motley?

Draag bij aan onze toekomstige verhalen en laat ons hedendaagse kunst van haar sokkel stoten

Nu niet, maar wellicht later