Zwart als norm – in gesprek met Lydienne Albertoe
Lydienne Albertoe doet onderzoek naar comics. In haar nieuwste installatie kijkt ze kritisch naar de stereotyperingen van Zwarte lichamen, zet ze naar haar hand en schotelt de toeschouwer een nieuw beeld voor.
In 2011 vond het meerdaagse evenement Zwart van Roet in het MC theater in Amsterdam plaats waarbij de kunstwerken kritische reflecties vormden op Zwarte Piet en Zwarte identiteit omarmden.
De tentoonstelling stond aan de vooravond van een samenleving waar roetveegpiet eindelijk gemeengoed is geworden en institutioneel racisme of witte suprematie bespreekbaar. Nu, meer dan tien jaar later, is er in The Black Archives de tentoonstelling Zwartheid Onder Ogen Komen: Beeldvorming over Zwarte Mensen en de Strijd Daartegen te zien. In deze tentoonstelling wordt niet enkel gekeken naar de anti Zwarte pietenstrijd, maar wordt de lange, onderbelichte geschiedenis van koloniale beeldvorming over Zwarte mensen én het verzet daartegen in Nederland, getoond.
Voor deze tentoonstelling heeft onder andere kunstenaar Lydienne Albertoe een nieuw werk gerealiseerd. In 2018 studeerde ze af aan ArtEZ in Arnhem, richting Graphic Design en daarna volgde ze een Master Fine Arts en Design bij Werkplaats Typografie. In haar ArtEZ afstudeerproject The feeling of otherness deed ze onderzoek naar het gebruik van het N-woord. Waarom gebruiken we dat woord nog steeds? Wie mag het woord gebruiken en wie niet? Het werd een installatie in de vorm van een levensgroot stripverhaal over de geschiedenis van de Nederlandse slavernij.
Voor haar nieuwste werk dat momenteel te zien is in Zwartheid Onder Ogen Komen deed ze wederom onderzoek naar comics. De Zwarte lichamen uit verzamelde stripboeken worden daarin gepresenteerd als lui, dom, onwetend, oer, obsessief, genotzuchtig, boos, fysiek sterk, dierlijk en gewelddadig. Afgebeeld met een donkere huidskleur, kroeshaar, afgeplatte neus en enorme lippen. In haar nieuwste installatie kijkt ze kritisch naar deze stereotyperingen, zet ze naar haar hand en schotelt de toeschouwer een nieuw beeld voor waarin deze zwarte lichamen op stripboekenpagina’s het krachtige en veelkleurige middelpunt vormen.
Afgelopen februari, in aanloop naar de tentoonstelling, interviewde Lieneke Hulshof Lydienne Albertoe via Zoom. Haar nieuwste installatie is sinds begin april te zien in The Black Archives en nog tot en met december van dit jaar te aanschouwen.
Lieneke Hulshof
Het uitgangspunt van de nieuwe tentoonstelling in The Black Archives is beeldvorming over Zwarte mensen en de strijd die daartegen is en wordt gevoerd. Kun je jouw startpunt toelichten van het werk dat je voor deze expo hebt gemaakt?
Lydienne Albertoe
Mijn project is eigenlijk al begonnen vóór de tentoonstelling bij The Black Archives en heeft te maken met comics en hoe zwarte lichamen afgebeeld zijn daarin. Tijdens mijn afstuderen bij ArtEZ (graphic design, red.) ben ik oude strips, comics en gaan verzamelen.
Vervolgens heb ik tijdens mijn Werkplaats Typografie periode een boek gemaakt met alleen maar zwarte lichamen op zwart papier, Indigo druk, omdat wit de norm is, ook binnen de programma’s waarmee we werken. Ik stelde mezelf de vraag: Wat als ik anders met die programma’s omga en juist zwart de norm maak? Hoe zit het dan met druktechnieken, printen en wat zijn de complicaties die daarbij komen kijken? Destijds was dat gewoon een testje, en toen deze oproep kwam, en ik de mogelijkheid zou krijgen om weer het archief in te duiken, dacht ik: dit is een project om weer op te pakken. En, dus ja, het is begonnen als een comics project en nu is het veranderd in een ruimtelijke installatie.
Je experimenteerde dus al een langere tijd met afbeeldingen van Zwarte lichamen die je afdrukte op zwart papier. Op die manier ben je ook heel technisch gaan kijken naar de software programma’s waar grafisch ontwerpers en kunstenaars dagelijks mee werken. Ben je op een antwoord uitgekomen bij de vragen die je stelde? Wat gebeurt er met die programma’s als zwart de norm is?
Ja, je kunt met die programma’s niet direct op zwart werken. Het technische systeem van die programma’s, maar ook van printers, zit zo in elkaar dat wit de standaard vormt. Digitaal valt er heel veel te doen en te snuffelen, maar met het printen is het gewoon praktisch niet mogelijk, je kan niet zomaar een zwart papier in de printer stoppen en denken dat er iets zichtbaar of duidelijk uitkomt. Met een laserprint kun je wat glimpen zien, maar met een Easyjet valt alles weg in het papier. Zelfs als je in kleur print, het valt gewoon weg, dus je hebt ten alle tijde een witte tussenlaag of coating nodig wat dan door Indigo print toegepast wordt. Alles wat je maakt wordt eerst wit geprint en daaroverheen komt het full color design en dan wordt het zichtbaar.
Irriteerde het je dat het niet lukte?
Ik begon dit project vanwege dat gegeven inzichtelijk te maken en om voor mezelf een manier te vinden om zwarte lichamen toch zichtbaar te maken in het ontwerp dat ik voor ogen had. Indigo print bood mij een uitkomst.
Op je website kan ik dit project niet vinden.
Nee inderdaad, het is een nooit afgemaakt project. Dat komt omdat ik me opeens realiseerde dat ik aan het reproduceren was. Iets wat ik slecht en naar vind, namelijk hoe zwarte lichamen zijn afgebeeld in comics, kopieer ik een-op-een en reproduceer ik , vervolgens deel ik het weer in een nieuwe variant. En toen dacht ik, dit is dan niet de juiste manier om het te doen. Ik moest een stapje terugnemen, andere projecten doen en dan nieuwe manieren vinden om het toch te tonen, maar op een minder beledigende manier.
Daarom past de huidige tentoonstelling bij The Black Archives waarschijnlijk ook goed bij je praktijk, omdat je nu, een paar jaar later, opnieuw kon kijken naar dit project?
Ja, maar de uitdaging was wel, hoe kan ik de bestaande beelden uit die comics gebruiken om iets te tonen wat slecht is? Ook al gaat die stempel van ‘slecht’ niet altijd in dezelfde mate op, ik kijk óók naar het tijdperk en de tijdsgeest waaruit de comic komt. Als het een oudere is, dan snap ik binnen de context van de tijd hoe dat gelopen is, maar als je de Suske en Wiske van 2017 bekijkt, dan denk ik van: tja.. Na alle protesten, na alle manieren waarop er gesproken wordt over racisme, na de hele Zwarte pietendiscussie, en dan nog komt er weer zo’n stereotyperende vorm uit, daar heb ik dan meer kritiek op.
Welke vorm heeft je project uiteindelijk gekregen?
Het is een ruimtelijke installatie geworden waarbij ik stripboeken en comics als basis heb genomen. Ik heb me laten inspireren door de “gutter”. Je hebt in een comic een reeks plaatsjes achter elkaar en tussen al die plaatjes heb je een tussenruimte. Sommige striptekenaars kunnen iets laten gebeuren op plaatje 1 zonder al te veel informatie te geven en de gevolgen zie je op plaatje 2. In de gutter maken je hersenen zelf de link van hetgeen er in de tussentijd gebeurd zou moeten zijn…
Waarom is de gutter voor jou interessant, die tussenruimte?
Voor mij staat die symbool voor iets groters. Het herinnert mij eraan dat ik niemand hoef uit te leggen wat discriminatie is of waarom het slecht is om mij bijvoorbeeld met het n-woord aan te spreken, of me te vragen waar ik vandaan kom. Dus het feit dat ik niet per se antwoord hoef te geven omdat de vraag van de ander eigenlijk al aangeeft van, hé… Die punt, punt, punt die je zelf kunt invullen, vind ik interessant aan de gutter. En het heeft ook te maken met humor als je de juiste afbeeldingen achter elkaar plaatst. Je kan als persoon door verschillende connecties een link maken, en dat laat ik dan aan het publiek over, dat hoef ik niet in te vullen. Ik kan een idee scheppen, het publiek maakt het af. Dat representeert voor mij die tussenruimte.
Wat heb je uiteindelijk gemaakt voor de tentoonstelling in The Black Archives?
Ik heb in zestien stripboeken uit het archief gezocht naar zwarte lichamen, de pagina’s waar deze lichamen opstaan heb ik gescand. En de volgorde van die pagina’s heb ik uit elkaar gehaald en in een nieuwe constructie mix ik alle pagina’s uit die zestien stripboeken tot een nieuwe volgorde. De zwarte lichamen wilde ik niet reproduceren dus ik heb blur-effecten toegepast en de hele pagina zwart-wit gemaakt, maar de zwarte lichamen juist een kleur gegeven. Vervolgens heb ik een fysieke piramide gebouwd uit driehoek blokken. De driehoek is belangrijk binnen dit project, slavernij is een van de grootste onderwerpen dat naar boven komt in het archief van The Black Archives. De trans-Atlantische slavernij was een driehoekshandel tussen Europa, Afrika en Amerika. Vandaar dat ik driehoeken heb gebruikt. Aan de buitenkanten van de blokken staan de pagina’s met de geblurde, gekleurde lichamen, aan de binnenkant van de driehoeken staan ook comicfiguren. Maar dan juist in zwart-wit op een zwarte ondergrond. Dit zijn abstractere vormen geworden.
Uiteindelijk gaat dit project ook over het feit dat ik donker ben en hoe ik een connectie kan maken met andere donkere lichamen. Dat is een vraag die ik mezelf stel en het was bijzonder om enerzijds via die comics een afstand te creëren tot die vraag, ik kon gewoon die comics bestuderen, maar toch zit er ook een persoonlijke laag in. De onderlaag van het colorism, de effecten van die Trans-Atlantische slavernij en hoe daarmee te dealen. Het zelfbeeld dat ik heb vs. het idealistische, eurocentrische schoonheidsideaal van light skin lichamen. Ik kom van Curaçao maar ik ben nu al een aantal jaar in Nederland en in beide landen hoor ik, voor mijn gevoel, niet helemaal thuis. Ik ben te Nederlands geworden om Curaçaoënaar te zijn, en ik ben hier gewoon een allochtoon.
Bedoel je dat je zelf eigenlijk ook in een soort tussenruimte zit?
Ja, dus het werken aan dit project was een ideale manier om met die positie om te gaan.
Hoe was dat voor jou als kunstenaar om ook op die manier persoonlijk te worden?
Verschrikkelijk.
Verschrikkelijk?
Ja. Na mijn onderzoek op ArtEZ en bij Werkplaats Typografie over die comics, dacht ik van, njeh, weet je, ik wil even wat anders, het is allemaal zo zwaar, depressief. Een eindeloze put waar je niet uitkomt, en toen heb ik allemaal projecten gedaan die ik leuk vond, zoals het onderzoeken van de muziekvorm Tambu, en nu ben ik weer terug. Ik moest een middenweg vinden tussen het negatieve en de bright side naar voren brengen. De stappen bij het niet reproduceren van schadelijke beelden helpen daarbij.
En wat is die bright side binnen het maken? Wat maakt dat het ook fijn is om eraan te werken?
Ik leer mezelf kennen. En ook met de groep waarmee we werkten aan deze tentoonstelling, je hoort verhalen van anderen en toen begon ik me te realiseren: je bent niet de enige die dingen tegenkomt of meemaakt in de Nederlandse samenleving. En binnen zo’n project zijn er verschillende artiesten en ik leer echt van de connecties en links die anderen maken binnen hun ervaringen.
Je hebt meerdere projecten gedaan waarbij je put uit comics, dat begon tijdens je ArtEZ periode. Waarom ben je daar eigenlijk ooit mee begonnen? Wat maakt dat jij dat boeiend vond?
Het was niet boeiend, het was veilig.
Oh ja?
Hoe kan ik in een wit instituut met witte medestudenten, witte docenten, kritiek geven op het instituut en de manier waarop er gehandeld wordt in de maatschappij, zonder er poeha van te maken? Kuifje, iedereen kent het, iedereen looft het. Geef het een twist en je kan je verhaal vertellen. Witte mensen verbinden het nog steeds met hun jeugd, het heeft humor, en je kan er heel speels mee omgaan dus er ontstaat een gesprek in plaats van een discussie door het middel dat je gebruikt. Vandaar de comics.
Wat zou jij willen dat jouw kunst doet?
Ik denk informeren zonder de les te lezen, en daarnaast wil ik ook vooral kunstenaar zijn en geen zwarte kunstenaar. Dus ik probeer binnen al m’n projecten wel m’n eigen ‘ik’ te vinden en niet met de menigte mee te gaan. Demonstraties en dat soort dingen, zie je me niet doen, maar als ik een mening heb, dan zal ik die wel binnen m’n werk uiten.
Af is mijn werk ook nooit want m’n hoofd gaat maar door, al heb ik iets afgerond, maar voordat ik een project de wereld in breng, moet ik me er comfortabel bij voelen en erachter staan. Ik wil kunnen zeggen: ‘dit is van mij’.
Het werk van Lydienne Albertoe is nog tot en met 23 december te zien in de tentoonstelling ‘Zwartheid Onder Ogen Komen: Beeldvorming over Zwarte Mensen en de Strijd Daartegen’. Kijk op de website van The Black Archives voor meer informatie.