Najiba Brakkee

Het labyrint van het kunstenaarscollectief Conglomerate

14 januari 2017

Hoe beïnvloedt de werkelijke ruimte de fictieve ruimte en andersom? Kunnen we ons verhouden tot de beeldcultuur om ons heen, waar niets meer 
echt is of waar lijkt? Of vormen deze fictieve beelden een nieuwe waarheid? 
Welkom in het labyrint van het kunstenaarscollectief Conglomerate. In het Gesamtkunstwerk worden online en offline werelden met de daarbij passende kunstvormen gecombineerd en opgediend om onze hersenen een breed scala aan beeld te laten verteren. 

De presentatie OEDIPUSMAS SPECIAL in 1646 Den Haag is gerealiseerd door het vaste team van het kunstenaarscollectief Conglomerate, dit zijn de kunstenaars en filmmakers Sol Calero, Ethan Hayes-Chute, Derek Howard, Christopher Kline en Dafna Maimon. Met alle spullen die te vinden zijn in een krringloopwinkel (theedoeken, borden, bedden, schilderijen, banken, lampen) is de ruimte ongebouwd tot een woning die dient als filmset. Om alles een levende en tijdelijke sfeer te geven zijn de etensresten van de filmopnames in de week voorafgaand aan de opening blijven liggen.  




©Jhoeko Courtesy 1646 and Conglomerate, 2016

Conglomerate heeft de organisatiestructuur van een tv-zender gebruikt als vorm voor een Gesamtwerk dat exclusief op www.conglomerate.tv wordt uitgezonden. Ook de eerder gemaakte programma’s zijn hierop te zien. Zij produceren deze zelf en bieden met dit format een platform aan voor andere kunstenaars. Deze kunstenaars worden uitgenodigd om vanuit hun eigen segment een set, commercial of special te verwezenlijken. De inhoud van uiteenlopende vormen (documentaires, comedy, interviews, muziek, kunst) worden gemixt tot een nieuw geheel in blokken van 30 minuten samengesteld in terugkerende shows. Door het jaar heen worden de eenmalige segmenten continu uitgebracht (zie agenda voor de opnamen onderaan de tekst). 

De interventie van de kunstenaars begint direct in het raam van de presentatie- ruimte van het kunstenaarsinitiatief 1646. Hierop zijn de twee eerder gemaakte programmablokken op een televisie te zien. Zodra je de deur opendoet en naar binnenloopt beland je in een kleurrijke huiskamer en keuken; de nietsvermoedende tv-set. Er is een decor gecreëerd in alle vier de ruimtes waar ook daadwerkelijke het nieuw tv-programma is opgenomen die online wordt uitgezonden. 




‘production shot Oedipusmas Special’, Courtesy 1646 and Conglomerate, 2016

Het programma OEDIPUSMAS SPECIAL is gebaseerd op een aangrijpende familiegebeurtenissen waarin alle ingrediënten die nodig zijn om een compleet drama te maken niet ontbreken. De feestdagen zijn aangebroken en de familieleden zijn allemaal gearriveerd. Ma Paule heeft na jarenlang haar moederrol te hebben vervuld, gekozen voor haar eigen leven/ carrière en moet tot pa’s grote spijt die nacht werken als weervrouw voor de nieuwszender. Hij had zijn vrouw graag aan zijn zijde gehad om zijn vreugde te delen omdat de familie er weer is. Pa Penn zit vast in zijn vermeende familietrauma die generaties lang de mannen beïnvloeden. Scènes uit het nieuwe (nog te monteren) programmablok, dat ter plekke in 1646 is opgenomen, zijn op de televisie in de zitkamer en keuken te zien en in de slaapkamer op een groot formaat geprojecteerd.

De tweede ruimte van 1646 is omgebouwd in drie apart ingedeelde kleurrijke slaapkamers: een tiener, peuter en master met de daarbij behorende bedden, nachtjes, tafeltjes en stoelen. De met zorg gekozen compositorische kleuren en indeling van de slaapkamers roepen associaties op met het schilderij De Slaapkamer van Vincent van Gogh (1988).

Zoals eerder genoemd, worden in de tweede ruimte scènes uit het nieuwe programma op de muur geprojecteerd. De scene, waarin een close-up van een lange slanke donkerharige jonge vrouw op een bed ligt, is ingekleurd met felle tinten afgewisseld met flets pastel. De beelden van de “mooie vrouwen” van Kees van Dongen komen in je brein naar boven borrelen. Je kunt het zien als een hedendaagse vertaling van zijn portretten. Ook omdat een van zijn essentiële regels is dat hij vrouwen op het doek langer en slanker maakt in close-up vorm.




©Jhoeko Courtesy 1646 and Conglomerate, 2016



‘production shot Oedipusmas Special’, Courtesy 1646 and Conglomerate, 2016

Op de betonnen vloer zijn vel gekleurde kleden vastgeplakt met tape die net een schilderijen an sich lijken. Het lijken details uit een abstract geometrische schilderij. Ook roept dit vergelijkingen op met het werk van hedendaagse kunstenaar Jochem van Rotteveel, al komt het materiaal niet compleet overeen (alleen het gebruik van tape), maar de speelse en kleurrijke geometrische vormen wel. Voor een moment vraag je je af of het daadwerkelijk schilderijen zijn of dat ze voor het gemak zijn vast geplakt. Een ander grappig aspect is dat er een replica van Mondriaan hangt. Het blijkt gekocht te zijn in de kringloopwinkel uit de buurt. 




production shot Oedipusmas Special’, Courtesy 1646 and Conglomerate, 2016

OEDIPUSMAS SPECIAL is letterlijk een levensgroot schilderij (fictieve en tastbare wereld worden hierin verbonden). De twee werkelijkheden lopen in elkaar over, door elkaar heen. Je bevindt je als het ware in een doolhof van werelden en ontoereikende tastbare beelden.Ben je verworven tot een van de deelnemende acteurs zodra je de ruimte betreedt of ben je slechts een bezoeker van de set?




©Jhoeko Courtesy 1646 and Conglomerate, 2016

OEDIPUSMAS SPECIAL met Sol Calero, Ethan Hayes-Chute, Derek Howard, Christopher Kline en Dafna Maimon. Te zien t/m 15 januari bij 1646 in De Haag.
Bekijk hier de website 

Agenda 
21 & 22 januari Master Artistic Research 1646
03 februari – 5 maart Victor Yudaev – solotentoonstelling
09 – 12 februari Intersections Art Rotterdam met Victor Yudaev
17 mart – 16 april Steinar Haga Kristensen – solotentoonstelling
28 april – 28 mei Bram de Jonghe – solotentoonstelling 

 

Advertenties

Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl

#mc_embed_signup{ font:14px Riposte, sans-serif; font-weight: 200; } #mc_embed_signup h2 { font-size: 3.6rem; font-weight: 500 } #mc_embed_signup .button { border-radius: 15px; background: #000;} #mc_embed_signup /* Add your own Mailchimp form style overrides in your site stylesheet or in this style block. We recommend moving this block and the preceding CSS link to the HEAD of your HTML file. */

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* verplicht
Email formaat
(function($) {window.fnames = new Array(); window.ftypes = new Array();fnames[0]='EMAIL';ftypes[0]='email';fnames[1]='FNAME';ftypes[1]='text';fnames[2]='LNAME';ftypes[2]='text'; /* * Translated default messages for the $ validation plugin. * Locale: NL */ $.extend($.validator.messages, { required: "Dit is een verplicht veld.", remote: "Controleer dit veld.", email: "Vul hier een geldig e-mailadres in.", url: "Vul hier een geldige URL in.", date: "Vul hier een geldige datum in.", dateISO: "Vul hier een geldige datum in (ISO-formaat).", number: "Vul hier een geldig getal in.", digits: "Vul hier alleen getallen in.", creditcard: "Vul hier een geldig creditcardnummer in.", equalTo: "Vul hier dezelfde waarde in.", accept: "Vul hier een waarde in met een geldige extensie.", maxlength: $.validator.format("Vul hier maximaal {0} tekens in."), minlength: $.validator.format("Vul hier minimaal {0} tekens in."), rangelength: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1} tekens."), range: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1}."), max: $.validator.format("Vul hier een waarde in kleiner dan of gelijk aan {0}."), min: $.validator.format("Vul hier een waarde in groter dan of gelijk aan {0}.") });}(jQuery));var $mcj = jQuery.noConflict(true);

Meer Mister Motley?

Draag bij aan onze toekomstige verhalen en laat ons hedendaagse kunst van haar sokkel stoten

Nu niet, maar wellicht later