Het dode punt van de schommel
Rijksmuseum Twenthe presenteert ‘Het dode punt van de schommel’, de eerste museale solotentoonstelling van Renie Spoelstra. Spoelstra filmt en fotografeert landschappen in Nederland en Noord-Amerika zonder al te specifieke kenmerken. Deze foto’s en stills gebruikt ze als uitgangspunt voor haar gelaagde tekeningen. Met enkel grijs- en zwarttinten van verschillende houtskoolsoorten weet zij verstilde sferen op te roepen met een verontrustende, onderhuidse spanning.
In 2001 is Renie Spoelstra begonnen met het fotograferen van stukken (Nederlands) bos en recreatiegebied zonder al te specifieke kenmerken of de aanwezigheid van mensen. Wat Spoelstra wil vangen is de ‘climaxloosheid’ als het dode punt in de zwaai van een schommel, het moment dat er even niks gebeurt maar dat wel al de dreiging in zich draagt van het moment ervoor of erna.
Naar aanleiding van die foto’s is Spoelstra gaan tekenen. Inmiddels gebruikt ze ‘film-stills’ in plaats van foto’s. Het filmmateriaal geeft vele mogelijkheden tot het stilzetten van het beeld om zo te onderzoeken welke momenten het meest bruikbaar zijn voor haar werk. Het gaat haar hierbij niet om het specifieke van de betreffende locatie. Spoelstra wil concrete waarnemingen zo reduceren dat ze kunnen fungeren als substituut voor een veelvoud van gelijksoortige situaties en locaties.
Kijk voor meer informatie op de website van Rijksmuseum Twenthe. De tentoonstelling is nog tot en met 3 november te zien.