Grontapu na asitere – een ode aan Sophie Redmond
Voor Beelden in Leiden bracht Jaasir Linger een ode aan Sophie Redmond (1907-1955). Redmond was de eerste zwarte vrouwelijke arts in Suriname en maakte zich sterk voor de Surinaamse bevolking. Redmond droeg altijd een koto en gaf de bevolking voorlichting in Sranantongo, ze zette zich in om de onderklasse te emanciperen en ze liet de kracht en schoonheid van de Afro-Surinaamse cultuur zien. Voor Mister Motley stelde Jaasir Linger een online tentoonstelling samen die een inkijkje geeft in het onderzoek achter zijn werk.
Sophie Redmond (1907-1955) studeerde in 1935 af als eerste zwarte vrouwelijke dokter in laat-koloniaal Suriname. Zij stond in Paramaribo bekend als de fietsende arts die vaak een traditionele Surinaamse koto droeg. In haar eigen huisartsenpraktijk behandelde zij arme patiënten gratis en ze had op de radio een rubriek waarin ze allerlei adviezen in het Sranantongo gaf over het dagelijks leven. In latere theatervoorstellingen zette zij de Afro-Surinaamse mens centraal en bekritiseerde zij koloniaal Suriname in een tijd waarin velen dat nog niet durfden.
Kunstenaar Jaasir Linger onderzocht de bijdrage die zij heeft geleverd aan de emancipatie van zwarte vrouwen. Redmond vond dat men trots moest zijn op de Afro-Surinaamse cultuur en deze visie vormt de basis van Lingers nieuwe kunstwerk. Hij verzamelde objecten die raken aan het leven van Redmond, zoals het fietswiel. De haan in het werk staat voor het Surinaamse gezegde “Mi na kakafowru, krown de na mi ede” (Ik ben een haan, ik heb een kroon op mijn kop). Een uitspraak die gaat over trots behouden ondanks wat anderen je aandoen.
De online tentoonstelling van Linger laat zijn onderzoek zien dat als basis diende voor zijn nieuwe sculptuur over het leven van Redmond.
De Beelden in Leiden expositie She Said, waarvoor Linger een nieuw sculptuur maakte, is nog tot en met 4 augustus 2024 te zien op de Hooglandse Kerkgracht in Leiden