Graduation special 18: Wessel Verrijt
OPTOCHT DER AUTONOMEN
DE BUNGELINGEN, DE KLOOTHOMMELS, DE SPIJKERS,
DE MARSKRAMERS, DE SCHARRELAARS, DE PIEKERAARS,
DE RAASKALKERS, DE KWINKSLAGERS, DE ZEULERS,
DE TIE-RIPS, DE GOLFBREKERS, DE FUTSELAARS,
DE LEENMANNEN
Het is twee jaar geleden: tussen alle bloedhete zomerdagen van 2016 was daar een grijze dinsdagmiddag. HET VERRIJTBAAR MUSEUM zou juist die middag van mijn toenmalige achtertuin in Eindhoven naar een expositiezaal marsen. Het MUSEUM bestond uit karren uitpuilend met materiaal, waarmee ik in de expositiezaal installaties ging maken voor mijn eerste expositie met BURO BEUKORKEST (een platform voor vrijzinnige kunst, tekst, theater en muziek).
De mars liep ik samen met Buster, Joep en Gijs (respectievelijk twee klasgenoten en een huisgenoot) vlak voor een door buienradar voorspelde bui, het kostte ons slechts anderhalf uur.
Sindsdien reist mijn werk van plek naar plek. Als een levend organisme vol bouwmateriaal dat constant uitdijt en inkrimpt, opbouwt en afbreekt. Tussen al mijn zeulen met materiaal door heeft het levend organisme vele gedaanteverwisselingen ondergaan:
HET VERRIJTBAAR MUSEUM — OPZUIGEN & UITSPUWEN — PALAIS IDEAL — BUNGELINGEN NAAR HET PARADIJS —
DE SUPERSMOKKELAAR — DECOR VAN DE KLOOTHOMMELS — CYCLOON DER MAGIE —
OPTOCHT DER AUTONOMEN
Wessel Verrijt, 1992, EINDHOVEN