Go Short
Van 6 tot en met 10 april vindt in Nijmegen Go Short plaats, het filmfestival voor korte films. Het genre wordt over de volle breedte verkend: van journalistieke shorts in samenwerking met De Correspondent en Vice en internationale (oscarwinnende) publiekslievelingen, tot de nieuwste ontwikkelingen op virtual reality-films en het beste dat Oostenrijk – het land dat centraal staat in het focusprogramma – op filmvlak te bieden heeft.
Daaronder valt onder meer het prettig verwarrende blok Sixpack Shorts, experimentele films van jonge Oostenrijkse makers die onze omgang met cinema als onderwerp nemen.
Zo toont CONFERENCE notes on film 05 van Norbert Pfaffenbichler de manier waarop onze herinnering aan Hitler voortleeft. Hitler is het op-een-na meest gespeelde personage (hij moet alleen Jezus als meerdere erkennen) en wordt in de 8 minuten durende film door 56 verschillende acteurs geïmiteerd. Ze zijn allemaal verbonden door het karakteristieke streepje onder de neus, maar hebben verder volstrekt unieke eigenschappen en emoties. Het wordt al gauw een raadspelletje of het echte historische beeld van de man er tussen zit, en of je het zou kunnen onderscheiden van wat werd nagespeeld. Toch doet het antwoord er voor het effect weinig toe: de paradox is dat de Führer door het bijeenvoegen van al die krachtige impersonaties na zijn dood levendiger en veelzijdiger blijft voort bestaan dan hij zelf had ooit durven hopen – en op basis van alleen zijn eigen historische beeld had kunnen doen. Bestaat er, naar analogie van Armando’s schuldige landschap, zoiets als schuldig filmmateriaal?
In Achill van Gudrun Krebitz volgen we een vrouwelijke animatiemaakster. We horen hoe de hoofdpersoon zich koeltjes probeert staande te houden tijdens sociale interactie, maar zien ondertussen hoe videobeelden, schilderingen en tekeningen knap gecombineerd worden om de razende storm van gedachten en associaties in haar binnenwereld weer te geven.
visibility of interim~ van Manuel Knapp gunt ons een blik op de ‘tussenliggende’ beelden die onze ogen normaal gesproken overslaan. Door een animatie extreem te vertragen, ontstaat er een sluimerende beweging waarin je het beeld wél ziet veranderen, maar niet ziet uit welke losse stadia die verandering is opgebouwd. De animatie zelf laat een grafische en futuristische wereld zien, die bestaat uit een duistere leegte, machinaal geluid, en een fluïde lijnenspel. Je waant je even een drone, van een lichaam en emoties ontdaan, zwevend in een traag bewegende atmosfeer die we normaal gesproken niet zouden waarnemen, maar die toch bekend aanvoelt.
Deze en 7 andere kunstfilms zijn te zien in het blok Sixpack Shorts, te zien op donderdagavond 7 april. Kijk voor meer info en kaarten op www.goshort.nl.
Een laatste tip: in een pop-up planetarium in de Marikenstraat kun je liggend op de grond kijken naar een plafondvullende projectie van nachtvlinders, gefilmd met behulp van speciale 3D-scans. Zoek naar de door Finse filmmakers bedachte installatie The Secret World of Moths.
Filmfestival Go Short, 6-10 april in Nijmegen.