Geestverwanten: Caravaggio (1571) & Rosseel (1979)
Zolang er mensen zijn, worden ze vermoord. Moord is dus van alle tijden, maar de omstandigheden waarin ze plaatsvinden zijn door de eeuwen heen veranderd. Caravaggio schilderde in de 16e eeuw vele moordscènes en maakte zich schuldig aan doodslag. Kunstenaar Jan Rosseel leeft in het hier en nu en is de zoon van een van de slachtoffers van de Bende van Nijvel. Hij maakte een fotoserie die is gebaseerd op de moord op zijn vader. Zijn veelzijdige werk stelt vragen over het door elkaar lopen van feit en fictie in ons historische geheugen.
Wat zegt een moord over de tijd waarin deze gepleegd is? Op welke wijze geeft kunst gestalte aan het kwaad? En hoe wordt de blik van de toeschouwer beïnvloedt als blijkt dat het persoonlijke leven van de kunstenaar een onmiskenbaar grote rol in het kunstwerk speelt?
Op woensdagavond 29 januari presenteren kunsttijdschrift mister Motley, AVROTROS en VondelCS de nieuwe programmareeks Geestverwanten. Daarin maken we een koppeling tussen twee generaties kunstenaars. Tijdens deze aftrap kijken we naar twee kunstenaars voor wie moord onlosmakelijk is verbonden met hun persoonlijke leven en dit thema op eigen wijze gestalte geven. Dit doen we langs de blik van kunsthistoricus Machtelt Brüggen Israëls, kunstenaar Jan Rosseel en presentatoren Andrea van Pol en Maurits de Bruijn.
Over de kunstenaars
-De Italiaanse schilder Caravaggio werd wereldberoemd met zijn revolutionaire kunstwerken. Hij schilderde gewone mensen met vieze nagels en smerige voeten die de hoofdrol spelen in klassieke scènes uit de bijbel en mythologie. Zijn voorstellingen die zo tastbaar en dichtbij ogen, kwamen tot stand door de toepassing van één sterke lichtbron in een verder duistere en haast ondefinieerbare ruimte. In zijn werk plegen vrouwen geweld en worden mannen sensueel en erotisch afgebeeld, Caravaggio zelf duikt weleens op in de rol van slachtoffer. Hij draaide de regels van dat wat men kende om en liet moord als thema meerdere malen langskomen. Niet alleen op het doek, maar ook in zijn persoonlijk leven. Want dat Caravaggio een moord op zijn geweten had, een beruchte reputatie had, de doodstraf boven zijn hoofd hing en zelf op mysterieuze wijze omkwam, kan niet worden losgezien van het iconische werk dat hij meer dan 400 jaar geleden maakte.
-De Belgische kunstenaar Jan Rosseel werkt als verzamelaar van herinneringen met behulp van fotografie, video en objecten. Zijn projecten zijn gebaseerd op historische gebeurtenissen waarin hij de betrouwbaarheid van ons geheugen ter discussie stelt. Hij past wetenschappelijke en journalistieke onderzoeksmethoden toe om een verhaal te construeren waarin feit en fictie door elkaar heen lopen. Een van zijn bekendste projecten is Belgische Herfst. De beruchte Belgische Bende van Nijvel pleegde vijfendertig jaar geleden een reeks uiterst gewelddadige misdaden. Vooral de overvallen op de Delhaize supermarkten zorgden voor grote onrust. De bende maakte achtentwintig dodelijke slachtoffers. Eén daarvan was de vader van kunstenaar Jan Rosseel.
Programma
Prijs: 10,00
Aanvang: 19.30
Duur: 20.00 – 21.30
Locatie: VondelCS
Bestel hier je ticket