Frans Beerens – Materiële fotografie
Waarschijnlijk is dit de binnenkant van een kas. Links zijn nog wat takken in bloempotten, groeiende bomen misschien. Voor de rest zie ik veel kratten en van die plasticbakken waar je meerdere plantjes tegelijkertijd in mee kunt nemen. Rechts lijkt de grond lager en er vormt zich een pad, waar een tuinslang is neergelegd. De kas ziet er maar krakkemikkig uit, de balken houden het nog maar net overeind en het plastic, wat als dak moet functioneren is met wat touw vastgeknoopt aan de balkenconstructie. Volgens mij wordt deze kas ook gebruikt als rommelhok; achterin is een raam en een ondefinieerbare berg met spullen. Zou de eigenaar wel van tuinieren houden? Een vergeten plek, je ziet wel dat hier iemand is geweest, maar wanneer dit is geweest is de vraag. Frans Beerens maakte deze foto, want hij is dol op dit soort plekken, plekken van vergankelijkheid. Deze mysterieuze plekken vindt hij al reizend door Europa en fotografeert hij met een analoge camera.
Volgens Beerens (Doetinchem, 1960) is vergankelijkheid noodzakelijk voor materie, dit is in zijn werk op verschillende manieren terug te zien. Vergeten voorwerpen krijgen een nieuwe betekenis, maar geven tegelijkertijd meer aandacht voor de vergankelijkheid ervan.
Sinds 2007 maakt hij van foto’s, met beelden van vergankelijkheid, nieuwe objecten. Toen hij in Florence een restauratie atelier voor tapijten binnen liep raakte hij gefascineerd door de techniek. Hierdoor kwam hij op het idee hoe hij zijn zwart-wit foto’s meer diepte kon geven, namelijk door ze te verwerken in wandtapijten, waardoor dus nieuwe materie ontstaat. Dit doet Beerens bij het TextielLab in Tilburg, hiervoor ontwikkelde hij een techniek met 460 tinten grijs. Hij scant zijn zwart-wit foto’s in,en maakt op de computer een bestand van voor de weefmachine. Door de kwaliteit van verschillende garens kan hij verschillende dieptes en texturen in het werk aanbrengen. Op afstand lijken de tapijten foto’s, maar van dichtbij geeft de techniek het materiaal een nieuwe dimensie. De eeuwenoude weeftechniek in combinatie met fotografie is een interessante combinatie tussen ambacht, documentatie en kunst.
De tentoonstelling Materiële fotografie van Frans Beerens is tot en met 8 maart 2015 te zien in museum De Pont in Tilburg. Kijk ook op de website van De Pont.
Frans Beerens, Stapeling 1997. Hout, klei, rubber, plastic en metaal.
Frans Beerens, Zonder titel 1991-2011. Foto op barietpapier.
Frans Beerens, 2014. Geweven fotobeelden.