Faceless
FACELESS verkent de aantrekkingskracht die het verhullen, maskeren en weglaten van het gezicht uitoefende op kunst en mode na 11 september. Na 11 september leidde de angst voor het verhulde gezicht tot toenemende surveillance en het opnieuw moeten bevragen wat privacy ons waard is. Het verhulde gezicht werd steeds zichtbaarder in de mainstream beeld- en popcultuur. Kunstenaars, mode-ontwerpers en fotografen reageerden op deze beelden en onderzochten op hun manier wat het betekent om gezichtsloos te zijn. De tentoonstelling FACELESS in Mediamatic toont deze trend.
Van avantgardistische maskers tot werken die een dialoog forceren met gezichtsherkenningssoftware, bewakingscamera’s en drones: een tentoonstelling over gezichtsverlies, verleiding, surveillance en privacy. Met werken van onder andere: Marina Abramović, Jeremy Bailey, Aram Bartholl en Marc Bijl. “Onze instabiele identiteit verlangt terug naar de macht van het masker uit vervlogen tijden, toen het werd gebruikt als een vorm van bescherming, camouflage, vermomming of enkel voor entertainment”, zegt curator Bogomir Doringer.
De nadruk van FACELESS ligt op interdisciplinaire werken, en op lezingen, performances en workshops die ons laten zien hoe we kunnen overleven met of zonder verlies van ons gezicht. FACELESS was eerder in twee delen te zien bij freiraum quartier21 INTERNATIONAL/MuseumsQuartier in Wenen. Bij Mediamatic is hij voor het eerst als geheel te bezoeken.
De opening vind plaats op 25 januari, waarna de tentoonstelling van 26 januari tot 13 april te bezichtigen is. Kijk voor meer informatie op de website van Mediamatic.