Mister Motley

De taal voorbij

1 april 2014

Dagelijks worden er honderden miljoenen nieuwe foto’s geproduceerd en gedeeld. En die van gister, eergister en alle dagen daarvoor zijn ook nog steeds beschikbaar. Op de vele social media waarvan Facebook, Flickr, Instagram, Pinterest, Tumblr de grootste en bekendste zijn. Qua hoeveelheid indrukwekkende aantallen. Maar wat maakt één beeld de moeite van het bekijken en bewaren waard? Wat vertelt één enkele foto? En wat wordt er niet verteld? Wat zie je eigenlijk – en wat zie je niet? Basisvraag is: waar zou je naar kunnen kijken bij een specifieke foto?

Een beeld lezen is iets anders dan naar een beeld kijken. ‘Sinds ik als een detective naar foto’s kijk, is een foto voor mij een verzameling feiten die in een beeld zijn samengebracht.’ Aldus Hans Aarsman, fotograaf, schrijver en columnist bij De Volkskrant.

In zijn rubriek ‘De Aarsman Collectie’ analyseert Hans Aarsman al een tiental jaren op originele en verrassende manier nieuwsfoto’s. In zijn columns en boeken laat Aarsman zien wat er allemaal in foto’s valt te ontdekken als je beter kijkt, of beter, als je foto’s leest.

Frank Schallmaier, fotoredacteur bij De Volkskrant, is net als Aarsman gefascineerd door het verhaal dat foto’s kunnen vertellen. Hij verzamelt en rubriceert foto’s met vergelijkbare onderwerpen, met andere, maar eveneens verrassende resultaten. Hilarisch is bijvoorbeeld zijn fotoserie van (schijnbaar?) mislukte handdrukken van politici als François Hollande.

Martijn Kleppe verzorgt sinds enige tijd een fotorubriek in NRC/Handelsblad. Hij kijkt vooral naar de manier waarop foto’s worden verspreid, worden gebruikt en hergebruikt. De verhalen die daaraan worden gekoppeld blijken nogal eens te verschillen, afhankelijk van de intentie van de gebruiker.

Toegang is gratis.

Advertenties

Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl

#mc_embed_signup{ font:14px Riposte, sans-serif; font-weight: 200; } #mc_embed_signup h2 { font-size: 3.6rem; font-weight: 500 } #mc_embed_signup .button { border-radius: 15px; background: #000;} #mc_embed_signup /* Add your own Mailchimp form style overrides in your site stylesheet or in this style block. We recommend moving this block and the preceding CSS link to the HEAD of your HTML file. */

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* verplicht
Email formaat
(function($) {window.fnames = new Array(); window.ftypes = new Array();fnames[0]='EMAIL';ftypes[0]='email';fnames[1]='FNAME';ftypes[1]='text';fnames[2]='LNAME';ftypes[2]='text'; /* * Translated default messages for the $ validation plugin. * Locale: NL */ $.extend($.validator.messages, { required: "Dit is een verplicht veld.", remote: "Controleer dit veld.", email: "Vul hier een geldig e-mailadres in.", url: "Vul hier een geldige URL in.", date: "Vul hier een geldige datum in.", dateISO: "Vul hier een geldige datum in (ISO-formaat).", number: "Vul hier een geldig getal in.", digits: "Vul hier alleen getallen in.", creditcard: "Vul hier een geldig creditcardnummer in.", equalTo: "Vul hier dezelfde waarde in.", accept: "Vul hier een waarde in met een geldige extensie.", maxlength: $.validator.format("Vul hier maximaal {0} tekens in."), minlength: $.validator.format("Vul hier minimaal {0} tekens in."), rangelength: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1} tekens."), range: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1}."), max: $.validator.format("Vul hier een waarde in kleiner dan of gelijk aan {0}."), min: $.validator.format("Vul hier een waarde in groter dan of gelijk aan {0}.") });}(jQuery));var $mcj = jQuery.noConflict(true);

Meer Mister Motley?

Draag bij aan onze toekomstige verhalen en laat ons hedendaagse kunst van haar sokkel stoten

Nu niet, maar wellicht later