De synthese tussen geest en materie
Laura Oerlemans
Wanneer ik oog in oog sta met een drietal werken in de vaste collectie van de Pont in Tilburg, verstilt het in mij. Ondanks het ontbreken van een herkenningspunt, een verwijzing naar de herkenbare wereld, word ik geraakt. Een raken die geen appèl hoeft te doen op een gevoel van sensatie. Nee, het is juist de rust en de leegte die ik ervaar, welke mij uit mijn dagelijkse stroom der dingen trekken. Mijn zintuigen worden op scherp gezet, de geur van bijenwas die langzaam door mijn neus kruipt, het blauwe licht dat zich langzaam op mijn netvlies brandt en dat zwarte gat waardoor ik de oneindige leegte in staar. Menig kunstwerk geeft mij de gelegenheid om zonder te veel moeite en aandacht er aan voorbij te lopen, deze niet… Ik móet stilstaan.
Hoe wordt in de hedendaagse kunst in vergelijking met het verleden, de geestelijke en spirituele ervaring aangesproken?
Om antwoord op deze vraag te krijgen wil ik de drie kunstenaars en hun kunstwerken aan de hand van een aantal criteria deconstrueren om die later aan het einde van de scriptie aan elkaar te relateren. Relevante criteria zijn: In welke context en tijdsbestek is deze kunst geproduceerd? Welke inhoud, gerelateerd aan vorm, heeft het werk? Welke rol heeft het materiaal in het kunstwerk, en welke rol speelt de ervaring van de toeschouwer hierbij?