Helena Julian

De romantiek van een celstructuur – in gesprek met Kyara van Meel

Interview
1 oktober 2024

Kyara van Meel is een van de zes winnaars van de Buning Brongers Prijzen 2024. Mister Motley interviewt dit jaar alle kunstenaars. Helena Julian ging met Kyara in gesprek over haar fascinatie voor botanische structuren en romantische landschappen, en hoe ze deze vermengd in een gelaagd beeld vol beweging.

Vruchten worden opgesneden en bloemen onder de loep gelegd. Kyara van Meel laat me een foto van een werk zien dat ze eind 2023 bij de Candid House Projects Gallery in Londen toonde. ‘Het sinaasappellandschap’, zegt ze. Het is een roepnaam voor een werk dat Circumference heet. In van Meel’s werk neemt het kleine je mee naar het grote, en weer terug naar af. Kijkend naar het canvas kan je in- en uitzoomen, en ontdekken waar die grote en kleine dingen elkaar kruisen. Wat opvalt: zelden is er slechts een enkel centrum van waaruit de beweging start, het zijn er steeds meerdere. Die decentralisatie is niet alleen van belang in haar structuur op het doek: ze beschrijft ook hoe Van Meel waarneemt.

Helena Julian

Ik ben benieuwd naar waar de patronen en structuren die we in jouw werk te zien krijgen vandaan komen. Houd je een archief bij van afbeeldingen van botanische fragmenten, cellen, structuren?

Kyara van Meel

Ik ben opgegroeid in de stad, dus veel van wat ik weet over planten en bloemen vind ik online en in boeken. Vaak richt ik me dan op één fragment van zo’n celstructuur die ik herhaal of uitvergroot. Als je een afbeelding ziet van zo’n structuur, in een tekening uit een biologieboek bijvoorbeeld, is die al niet meer objectief: iemand anders heeft er een beeld van gemaakt.

Schilder Georgia O’Keeffe brengt in haar werk een soort schakeling van beelden aan, waarin je je eigen lichaam kan herkennen maar ook bijvoorbeeld een vrucht of een bloem. Ik ben gaan onderzoeken wat zo’n schakeling van beelden voor mij zou beteken. Momenteel werk ik aan schilderijen waarbij één van de lagen eigenlijk een romantisch landschap is, zoals op de schilderijen uit de Romantiek. Ik zoek naar voorbeelden van zo’n typisch romantisch landshap online, en schilder het in grote lijnen na. Ik vermeng het beeld dan met andere lagen, vaak hele kleine structuren, zoals die van een vrucht. Op het doek zie je in die romantische landschappen een bijzondere verdeling van licht en donker. Er is veel contrast, veel impact, maar ook een heel strakke structuur. Het is een manier van schilderen die heel technisch is, je kan vaste stappen volgen om zo’n effect te creëren. Eerst leg ik vast hoe het licht en het donker zich tot elkaar gaat verhouden, daarna creëer ik kernpunten, elementen van waaruit beweging of een motief begint. Tegenwoordig probeer ik af te stappen van dat strenge, en meer speelsheid te vinden. Dat ik bijvoorbeeld iets kan laten ontstaan vanuit vlekken, in plaats vanuit een structuur.

Kyara van Meel - untitled, 2023, acryl- en olieverf op canvas, 150 x 150 cm.
Kyara van Meel - Circumference, 2023, acryl- en olieverf op linnen, 120 x 120 cm.
Kyara van Meel - untitled, 2023, acryl- en olieverf op canvas, 80 x 130 cm.

Eerder toonde je schilderijen op doek en tekeningen op de muur bij kunstruimte Nest in Den Haag tijdens Cycle, Portal, Path, een tentoonstelling die ging over hoe Hilma af Klints het werk van anderen heeft beïnvloed, qua vorm en manieren om in de wereld te staan. Eerder noemde je Georgia O’Keeffe, ook zij zoekt naar betekenis in haar botanische vormen. Wat betekent het voor jou om beelden samen te brengen?

Het fascineert me hoe relaties tussen verschillende levens kunnen ontstaan. Ik heb op een antroposofische basisschool gezeten. Tijdens de bachelor aan de kunstacademie was ik veel bezig met wat ik van die ideologie wilde meenemen en wat ik wilde achterlaten. In het gedachtegoed van de antroposofie wordt niet alleen het hoofd aangesproken, maar het gehele lichaam. Tijdens mijn schooltijd werden we aangemoedigd om ons bewust te worden van groeiprocessen: hoe je zelf iets kan maken met je handen, hoe planten groeien in de natuur.
Ik kwam tijdens mijn studie aan de academie ook in contact met de stroming van het New Materialism, waarin het gaat over het decentraliseren van de mens. Mij is bijgebleven dat als we ons bewust worden van onze eigen subjectieve ervaringen, we ook meer rekening kunnen houden met elkaar. Die subjectiviteit speelt ook breder een rol: een connectie zoeken tussen kleinere levens en het ongrijpbare. Dingen niet los van elkaar ervaren. Het brengt me ook terug naar kind zijn, in het gras liggen, naar de grassprieten kijken en denken: hoe zou het zijn als ik hier als veel kleiner wezen doorheen kan lopen? Een soort fantasiewereld – waarin nieuwsgierigheid en onschuld een rol spelen – die ik nog steeds heel inspirerend vind wanneer ik aan een werk wil beginnen.

Een aantal van je Untitled-werken die je tot nu toe tentoongesteld hebt, bestaan uit een centraal doek dat omgeven wordt door tekeningen op de muren. Kun je meer vertellen over die techniek en wat je daarmee wilt onderstrepen?

Het centrale beeld is steeds complex, het is gelaagd, en verwijst naar landschappen en botanische elementen. Maar op een gegeven moment vond ik het lastig dat het schilderij plots stopt. Het is soms moeilijk om een schilderij als ‘af’ te beschouwen. Om dat eindresultaat meer te nuanceren, ben ik begonnen met tekeningen rondom het doek. Zodat de patronen op elkaar kunnen reageren, en ze met elkaar verbonden zijn voorbij het kader. Ik zie het als een uitbreiding van het beeld, niet als een apart werk. Het is een installatie op de muur.

Kyara van Meel - untitled, 2024, houtskool tekening, 200 x 300 cm.
Kyara van Meel - Cycle, Portal, Path, 2023, houtskool tekeningen in combinatie met schilderijen.
Kyara van Meel - untitled, 2024, houtskool tekening, 60 x 60 cm.

Wat opvalt is dat de tekeningen op de muur vaak met houtskool gemaakt zijn, een materiaal met een andere tijdelijkheid dan verf. Houtskool haal je na de tentoonstelling weer van de muur af en verdwijnt.

Ja, ik heb een heel andere relatie met die tekeningen dan met het doek. Als ik details maak op een schilderwerk, kan ik daar heel erg in verdwijnen. Op de muur teken ik veel intuïtiever. Ik gebruik mijn hele arm en herhaal soms een vorm tot die helemaal uitgewerkt is. Wanneer ik schilder, reflecteer ik veel meer dan wanneer ik teken: het tekenen op de muur is directer en ik heb mijn hele lichaam nodig om de grote houtskoollijnen te maken.

Kyara van Meel - untitled, 2024, acryl- en olieverf op canvas, 180 x 200 cm.

We keken zojuist samen naar Untitled, een werk van 1.80 bij 2.00 meter, in omvang groter dan een mens. En toch, als ik naar het werk kijk, denk ik te kijken naar iets dat veel kleiner is dan mezelf, ingezoomd, iets kwetsbaars ook.

Jij ziet het als iets heel kleins, maar iemand anders ziet het juist weer als een ontploffing of een blikseminslag. Ik vind het interessant dat iedereen iets anders ziet. In de houtskooltekeningen zien mensen pauwenveren. Juist daarom wil ik geen titels geven aan mijn werken, dan blijft die ambiguïteit bestaan.

Wat geeft het medium schilderkunst jou? En hoe kijk je naar dit traditionele medium in relatie tot de digitale wereld waarin we leven?

Mijn opa was ook kunstenaar, van hem heb ik geleerd om goed te observeren. Hoe je eerst moet kijken en dan je eigen beeld vormt. Dat is nog steeds de kern van hoe ik kijk en maak. Pas tijdens mijn master aan het Frank Mohr Instituut ben ik met olieverf gaan schilderen. Ik heb interesse in de limieten van het medium, dat je steeds gebonden bent aan het doek. Ik heb iemand daar weleens over horen zeggen: ‘the square is the challenge’. Ik wil het medium schilderkunst steeds verder gaan onderzoeken, en kijken hoe je door dat doek een opening kan maken naar een andere wereld. Of dat ‘vierkant’ voor mij voldoende kan zijn, of dat ik daar omheen meer nodig heb. Tegenwoordig werk ik op ruwer linnen en door die structuur heb ik veel meer grip. Dat geeft een heel andere ervaring tijdens het schilderen.

Het digitale is bij mij wel aanwezig, maar alleen als instrument. Ik maak foto’s van een werk wanneer ik nieuwe lagen wil aanbrengen. Dan ga ik daar op mijn telefoon alvast schetsmatig mee aan de slag. Dat gaat snel, met mijn vingers op het scherm, dat is heel anders dan wanneer ik het beeld zou importeren in Photoshop en het beeld daar zou bewerken. Met olieverf moet je lang wachten tot de verf droog is. Het voelt, sinds mijn afstuderen, alsof de tijd heel snel gaat, maar ook alsof ik nu weer vrijer kan gaan werken.

Kyara van Meel - untitled, 2024, acryl- en olieverf op canvas, 25 x 30 cm.
Kyara van Meel, untitled, 2024, acryl- en olieverf op canvas, 155 x 195 cm.
Kyara van Meel, Flowering Multitudes, 2023, acryl- en olieverf op canvas, 135 x 100 cm.

De Buning Brongers Prijzen is een tweejaarlijkse Nederlandse kunstprijs voor jonge beeldend kunstenaars. De prijzen worden uitgereikt door de Buning Brongers Stichting uit de nalatenschap van Johan Buning, zijn vrouw Titia Brongers en zijn schoonzus Jeanette Brongers. De Buning Brongers Prijzen is de grootste particuliere kunstprijs van Nederland en is sinds 1966 uitgereikt aan 168 kunstenaars. Aan de prijs is een geldbedrag verbonden van €4.500. De kandidaten voor de prijs zijn allemaal de afgelopen twee jaar afgestudeerd aan kunstacademies in Nederland met schilderkunst (enkel bachelor- en masteropleidingen, geen postgraduate instellingen) en zijn voorgedragen door hun academie. De feestelijke prijsuitreiking en opening van de tentoonstelling vindt plaats op vrijdag 4 oktober in Arti et Amicitiae te Amsterdam. Je bent van harte uitgenodigd hierbij aanwezig te zijn. Meer informatie op buningbrongers.nl

Advertenties

Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl

#mc_embed_signup{ font:14px Riposte, sans-serif; font-weight: 200; } #mc_embed_signup h2 { font-size: 3.6rem; font-weight: 500 } #mc_embed_signup .button { border-radius: 15px; background: #000;} #mc_embed_signup /* Add your own Mailchimp form style overrides in your site stylesheet or in this style block. We recommend moving this block and the preceding CSS link to the HEAD of your HTML file. */

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* verplicht
Email formaat
(function($) {window.fnames = new Array(); window.ftypes = new Array();fnames[0]='EMAIL';ftypes[0]='email';fnames[1]='FNAME';ftypes[1]='text';fnames[2]='LNAME';ftypes[2]='text'; /* * Translated default messages for the $ validation plugin. * Locale: NL */ $.extend($.validator.messages, { required: "Dit is een verplicht veld.", remote: "Controleer dit veld.", email: "Vul hier een geldig e-mailadres in.", url: "Vul hier een geldige URL in.", date: "Vul hier een geldige datum in.", dateISO: "Vul hier een geldige datum in (ISO-formaat).", number: "Vul hier een geldig getal in.", digits: "Vul hier alleen getallen in.", creditcard: "Vul hier een geldig creditcardnummer in.", equalTo: "Vul hier dezelfde waarde in.", accept: "Vul hier een waarde in met een geldige extensie.", maxlength: $.validator.format("Vul hier maximaal {0} tekens in."), minlength: $.validator.format("Vul hier minimaal {0} tekens in."), rangelength: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1} tekens."), range: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1}."), max: $.validator.format("Vul hier een waarde in kleiner dan of gelijk aan {0}."), min: $.validator.format("Vul hier een waarde in groter dan of gelijk aan {0}.") });}(jQuery));var $mcj = jQuery.noConflict(true);

Meer Mister Motley?

Draag bij aan onze toekomstige verhalen en laat ons hedendaagse kunst van haar sokkel stoten

Nu niet, maar wellicht later