De HKU EXPOSURE
De HKU Fine Arts afstudeer tentoonstelling opende gisteren, donderdag 23 juni. Nu is het twee weekenden geopend. Wij hadden alvast een preview, en liepen door de ateliers om een aantal van de jonge talenten te ontmoeten.
Dat was niet alleen de nieuwsgierigheid voortkomend uit mijn professionele curatorschap, we hadden met een jury ook de missie om een winnaar voor het Dooyewaard Stipendium 2016-2017 aan te wijzen. Dat is gelukt. Liselot Veenendaal won het stipendium, die naast een toelage ook een jaar lang wonen en werken in een van de bijzondere ateliers van de Dooyewaard Stichting betekent. Vanaf oktober zal ze in Blaricum werken, in een van de oude ateliers van de Stichting. Blaricum en Laren vormden begin 20e eeuw een belangrijke kolonie voor kunstenaars – waaronder Charley Toorop, Mondriaan, Bart van der Leck – die de drukke en stinkende stad Amsterdam ontvluchtten.
De jury – Eugene Jongerius (studieleider Fine Arts), Lieven Hendriks (kunstenaar en docent HKU), Imke Ruigrok (curator), Mariette van der Spek en Barbara Houwers van de Dooyewaard Stichting – sprak vijf genomineerden, die we graag met jullie delen. Bijzondere talenten, waar we hopelijk meer van gaan zien en horen.
Thomas Westphal, wat een heerlijk werk is dit. Het overtuigt, is stoutmoedig, eigenzinnig en heel erg in deze tijd. Hij had zo bij de recente Offspring van De Ateliers kunnen zitten. Wie weet binnenkort? Grote doeken, tapijten, opgespannen stukken zeil. Het werk houdt het midden tussen schilderen en beeldhouwen. Hij gebruikt verschillende – gevonden – ondergronden waar al het nodige aan gebruikssporen op is achtergelaten. Voetstappen, verf vlekken, stofpatronen. Hij eigent dit toe, spant het op en voegt er nog een laatste kleine tekening aan toe. Zijn werk ademt sporen van Joseph Beuys en Basquiat, maar of dit bewuste referenties zijn, laat hij in het midden.
Bente Wilms, is een tekentalent vol eigenzinnige en rauwe randjes. Denk aan comics zoals Robert Crump, de energie van Erik van Lieshout met een vleugje van de Pop Art met zijn blik op het alledaagse. Het alledaagse in de mix, met veel strip? Ze vertelt dat het wel klopt: “ja, ik heb inderdaad erg veel strips gelezen”. Wat een stoere dame is dit, met een museaal verantwoorde installatie – ik wil hier meer van zien. Visueel, inhoudelijk en op persoonlijke wijze actueel – alle tekeningen blijken te zijn gemaakt van haar whatsapp communicatie. De foto’s die zij en vrienden elkaar sturen.
Jhonie van Boeijen, weet waar ze het over heeft, wat ze doet en hoe. Ik heb zelden zo’n jonge kunstenaar zo helder horen spreken. Met aandacht en een fileermes in de vorm van een penseel, tovert ze de meest simpele en huiselijke dingen – waar we vaak niet langer dan nodig is naar kijken- tot hyperrealistische stillevens, met een vleugje poëzie. Een stopcontact, een klok, of de inhoud van de vaatwasmachine.
Liza van Vliet knutselt van hout, saté prikkers en touw vormen die het midden houden tussen een dierlijk- en een architecturaal skelet. Zowel klein en ontwapenend, tot een grootse (Calder achtige) mobile. De leden van de jury worden er hebberig van.
Liselot Veenendaal heeft een snelle manier van spreken en werken. Dat zie je aan haar schilderijen. Met humor en een snelle penseel, combineert en associeert ze. Vanuit literatuur, cultuur en gebeurtenissen grabbelt en sprokkelt ze. De serie die ze tentoonstelt heeft ‘een bijl’ als leidmotiv. “Wat? Een bijl”? Ja dat lees je goed: een bijl. We zien Fred Bervoets, Belgische kunstenaar ook in een van de schilderijen figureren. Ze ontmoette hem eens en toen hij bij het oprapen van iets haar schoenen in het oog kreeg zei hij: ‘ Ah, gij zijt ook ene schilder”. En zo kreeg hij ook een rol in haar wondere wereld, uiteraard met bijl. We werden aangestoken door het plezier van haar schilderen en de vervreemdende realiteit die daaruit voortkomt.
Dit is een kleine lofzang van slechts 5 van de 37 Fine Arts afstudeerders. Ga vooral zelf kijken in dit gebouw aan de Tractieweg. Het zal de laatste keer zijn. De hele Fine Arts afdeling is verhuisd. Naar de Pastoe-Fabriek, dichtbij het centraal gelegen Ledig Erf.
Vrijdag 24, za 25, zo 26 juni van 10.00 tot 17.00 u
vrijdag 1, za 2, zo 3 juli van 10.00 tot 17.00 u (De Pastoe fabriek is aantal dagen tot later open 23.00 u)
Kijk voor bezoek op de site: http://exposure.hku.nl
Imke Ruigrok is curator en producent voor musea en instellingen, adviseur en docent. Ze werkte voor Museum De Pont, Atelier Van Lieshout, Museum Hilversum, Berend Strik, Impakt Festival en de Beijing Design Week.